Minustako mediapersoona? Henkilöbrändin kehittäminen sosiaalisessa mediassa

Niin kuin elämässä yleensä, on helpompi neuvoa muita kuin katsoa omaa elämää ja ohjata sitä parempaan suuntaan. Huomasin saman asian pohtiessani omaa henkilöbrändiäni sosiaalisessa mediassa.

Mietin aikoinani työelämään tullessani, että minulla on puhdas työminä ja vapaa-ajan minä, ja pyrin pitämään nämä kaksi erillään toisistaan. Ajan kuluessa huomasin ettei se onnistu. Vapaa-ajan minäni, se autenttinen minä, alkoi tulla esiin myös työpaikalla. Samalla laskin muurejani ja muutuin todennäköisesti entistä mukavammaksi työkaveriksi. Olen huomannut saman ilmiön sosiaalisessa mediassa. Myös siellä tein aluksi tiukkoja rajauksia, mutta huomasin ettei kaikki ole niin mustavalkoista.

Teen työkseni mediasuhteita ja vaikutan osaltani työnantajani julkisuuskuvaan sosiaalisessa mediassa jakamalla oman harkintani mukaan työhöni liittyviä sisältöjä, pääasiallisesti LinkedInissä ja Twitterissä. Käytän tällä hetkellä pääasiallisesti neljää sosiaalisen median kanavaa: LinkedIn on puhtaasti ammatillinen kanava, Facebook henkilökohtainen kanava, Twitter jotain tältä väliltä ja Instagram pohjaa pääasiallisesti rakkaimman harrastukseni matkailun ympärille. Pinterest, SlideShare ja Google+ eivät ole aktiivisessa käytössäni, vaikka niistäkin minulta löytyy oma tili.

Kaisu

Henkilöbrändi on hyvä työvakuutus

Kävin lokakuussa ProComin Johanna Tuutin koulutuksessa, jossa pääsin pohtimaan millaista henkilöbrändiä haluan sosiaalisen median minusta välittävän. Koulutuspäivän aikana sain vahvistuksen haluamalleni asiantuntijaprofiililleni. Toivoisin digiminäni tuovan esiin vahvan viestinnän ammatillisen osaamiseni ja sen myötä rakentuvan tunnettuuden, ajassa olemisen, kiinnostukseni kohteet sekä oman persoonani ja arvoni. Ne ovat kuitenkin se kokonaisuus, jota myyn työmarkkinoilla.

Vahva asiantuntijabrändi on kuin työvakuutus näinä vaikeina aikoina. Tähän pyrin osin myös läsnäolollani sosiaalisessa mediassa, joka on muutenkin osa normaalia arkeani. Sosiaalisen median minässäni ei voi olla mitään päälle liimattua. Olen myös siellä aito itseni, toki niissä rajoissa kun haluan todellisuudestani kertoa. Rajan määritän itse. Postaanko Facebookiin kuvan parhaan päiväyksen ylittäneestä hernekeittopurkista, jonka söin kaapin pohjalta viikko sitten? En välttämättä, mutta todennäköisemmin postaan päivityksen viikon päästä lentokentältä matkalta Kuubaan, jonne hernekeittopurkki on minut osaltaan avittanut.

Kiiltokuvat eivät kiinnosta

Huomasin henkilöbrändiäni miettiessäni, etten voi lähteä miettimään niinkään millainen ihanne digiminäni olisi. Minulle on helpompaa miettiä millainen olen aidosti, ja miten tuon esiin vahvuuksiani ja kehitän heikkouksiani ja kenties sitä kautta pyrin haluamaani ”parempaan digiminään”. En kuitenkaan rakenna itsestäni kiiltokuvaa, sillä juuri ne pienet rosot tekevät ihmisestä kiinnostavan.

Henkilöbrändini somevalintoja miettiessäni en ottanut somepalettiini uusia kanavia, sillä jo nykyisissä on tekemistä ja uskon niiden olevan minulle sopivat kanavat. LinkedInin mahdollistamat blogit voisivat olla kätevä keino kirjoittaa mielenkiintoisista ajankohtaisista aiheista ilman, että sitoutuisi laajempaan henkilökohtaiseen blogiin. Luonnollisesti myös työantajani yritysblogi on minulle uskottava väylä kirjoittaa ja vaikuttaa.

Viestinnän ammattilaisena minun on pidettävä silmät ja korvat auki, ja kuljettava myös somekehityksen etunenässä. Kun haluan jatkossa kehittää someläsnäoloani vielä ammattimaisempaan suuntaan, tiedän että minun on varattava myös siihen aikaa ja tehdä sitä huomattavasti suunnitelmallisemmin. Somea ei tehdä sutaisten.

näyttökuva

#sharingiscaring

Jakamani sisällöt valitsen kuhunkin kanavaan tyyliin sopivaksi ja henkilöbrändiäni tukevaksi. Tweettaan esimerkiksi mielenkiintoisista ilmiöistä, alan luennoista ja tapahtumista. Myös yritysviestintäkurssimme sisältöä on tweetattu eteenpäin. Toisten sisältöjen jakaminen ja tykkäys tukee myös omaa asiantuntijabrändiäni. Vastavuoroisuus kannattaa. #sharingiscaring

Minusta ei tule mediapersoonaa sanan varsinaisessa merkityksessä - Wallu saa pitää pestinsä. Toivon kuitenkin rakentavani itsestäni aitoa ja totuudenmukaista kuvaa monipuolisena yritysviestinnän ja mediamaailman ammattiosaajana. Osaajana, joka on kiinnostunut ympäröivästä maailmasta, jolla on pilkettä silmäkulmassa ja joka herättää kiinnostuksen niin persoonana kuin työntekijänä. 

Some on keino pitää itsensä ajan tasalla. Saada ja välittää tietoa, verkostoitua. Twitter toimii linkkinä jopa ministeritasolle asti.

stubb

***

Katso Johanna Tuutin vinkit henkilöbrändäykseen Youtubesta.

Profile picture for user Kaisu Lehtomaa
Projekti

Minustako mediapersoona? Henkilöbrändini kehittäminen sosiaalisessa mediassa

Työnantajani tavoitteena on kehittää yhtiön julkisuus- ja työnantajakuvaa sekä lisätä diginäkyvyyttä. Tutkintomme lopputyössä suunnittelen työnantajalleni konseptimallin, jonka avulla johto ja asiantuntijat voivat vaikuttaa sosiaalisessa mediassa yhtiön julkisuuskuvaa ja omaa henkilöbrändiään tukevalla tavalla.

Tämän kurssin yritysviestinnän kehitystehtävässä otan kohteeksi itseni, ja oman henkilökohtaisen asiantuntijabrändini kehittämisen sosiaalisessa mediassa.

Tavoitteet:

  • Oman ammatillisen henkilöbrändini tavoitteiden, päämäärien ja haluttujen ominaisuuksien määrittäminen
  • Itselleni sopivien sosiaalisen median kanavien ja sisältöjen etsiminen
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Hei Kaisu!
Erittäin mielenkiintoinen blogiteksti ja projektisi on suorastaan kutkuttava!
Kuvaat tekstissäsi hienosti henkilökohtaista lempitrendiäni "Employee Advocacya" erityisesti työntekijän ja yksilön näkökulmasta.

Olen omassa työssäni aloittanut vastaavanlaisen projektin yhden tiimiläiseni kanssa ja olemme juuri kutsuneet yrityksen some ambassadoreiksi hienon joukon some-aktiivisia ihmisiä. Tavoitteenamme on auttaa heitä rakentamaan hyvä henkilökohtainen some-brändi, mutta samalla toimia yrityksen lähettiläinä.

Itselleni olisi mielenkiintoista myös oppia some-vaikuttamaan vieläkin vahvemmin ja olen kanssasi samaa mieltä, että vuorovaikutteisuus on varmasti valttia. Oletko tehnyt itselleni "online ID calculator -testin", joka kertoo millainen netti-imago sinulla on? Ihan hauska testi ja antoi ainakin itselle ajateltavaa some-näkyvyyden saralta.

Minulla on muutama ystävä töissä Smarp nimisessä Employee Advocacy-firmassa ja vaikka et palveluista niinkään olisi kiinnostunut niin heidän ajatuksiaan on ihan mielenkiintoista seurata Linked-Inissä. Antavat nimittäin muutamia, hyviä ja ilmaisia vinkkejä some-presenssistä.

Hyvää joulun odotusta sinulle ja tsemppiä someen!
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 09:56
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Hei Emmi, kiitos vinkistä! Kävin tekemässä testin ja yllättävän hyvältä näytti!

Smarp on tuttu firma ja jatkossa varmasti yhteistyö syvenee, kun työntekijälähettijyydessä otetaan toinen vaihe silmään.

Kiitos kommenteista ja olisi mielenkiintoista vaikka joskus jutella kasvoikkainkin aiheesta, saman asian äärellä kun ollaan. :)

Hyvää joulun odotusta myös sinulle!
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 09:56
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Hei Emmi, kiitos vinkistä! Kävin tekemässä testin ja yllättävän hyvältä näytti!

Smarp on tuttu firma ja jatkossa varmasti yhteistyö syvenee, kun työntekijälähettijyydessä otetaan toinen vaihe silmään.

Kiitos kommenteista ja olisi mielenkiintoista vaikka joskus jutella kasvoikkainkin aiheesta, saman asian äärellä kun ollaan. :)

Hyvää joulun odotusta myös sinulle!
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 09:56
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Hei Kaisu,

Olipa hieno kirjoitus. Oli kiva lukea aktiivisesta somen käyttäjästä, itse kun en sellainen ole. Pidin kovasti pohdinnastasi digiminän rakentamiseen liittyen ja kuinka olet mukana eri sosiaalisen median kanavissa. Valinnat olivat hyvin perusteltuja ja harkittuja. Mielestäni olet onnistunut valitsemiesi kanavien ja näkyvyyden osalta hyvin tavoitteessasi tuoda esiin vahvaa asiantuntijuutta, kuitenkin pitäen kanavan myös henkilökohtaiselle elämälle ja vapaa-ajalle.
Olen samaa mieltä, että kiiltokuvaa on itsestä turhaa rakentaa, on parempi että persoona näkyy - se tekee henkilöstä mielenkiintoisemman ja aidomman.

Mukavaa joulun aikaa!
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 09:58
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Allekirjoitan heti tuon kirjoituksesi alun: on niin paljon helpompaa neuvoa muita kuin itseään. Mikähän siinäkin on. Turhahan sitä on itseään kusettaa. Ei mene läpi ei... Ja silti ainakin minä tunnun olevan sokea näkemään itsessäni niin heikkouksia kuin vahvuuksia, niin hyvin kuin muka itseni tunnen ja olen itseäni analysoinut esimerkiksi urakehityksen ja -valintojen merkeissä.

Välillä mietin itsekin omaa ammatillista henkilöbrändiäni. Alkaisinko pitää itsestäni enemmän meteliä sosiaalisessa mediassa ammatilliseen osaamiseeni liittyvissä asioissa? Se tuntuisi järkevältä, etenkin kun omassa työssäni kontaktit ovat hyvin rajalliset ja yritys, jossa työskentelen, ei ole niin tunnettu, että se nimellään ja maineellaan toisi omaan brändiini lisäarvoa. On ollut kuitenkin vaikeaa löytää niin aikaa kuin sopivasti rajattuja teemoja tuon brändäyksen toteuttamiseen. Jos omassa työssä olisi enemmän verkostoitumista ja tapaamisia sidosryhmien kanssa, jokainen vuorovaikutustilanne toimisi itsessään käyntikorttina. En myöskään työskentele varsinaisesti viestinnän tehtävissä, enkä tuota materiaalia omalla nimelläni yritykselle, joten sitä kautta en saa luotua julkista portfoliota.

Olen pitempään tosiaan miettinyt oman blogin perustamista, koska kirjoittaminen on minulle luontainen keino purkaa ajatuksiani. Tämän kurssin blogitehtävät ovat tuoneet minut osaltaan astetta lähemmäs sen mahdollista toteutumista. Olen edelleen kriittinen sen suhteen, mikä blogini teema olisi. Olen aloittamassa opinnäytetyötäni osana isompaa projektia ja tuon projektin tiimoilta kirjoittaminen voisi olla hyvä keino päästä kirjoittamiseen käsiksi ja toisaalta itselle mukava tapa dokumentoida projektin ja oman työn etenemistä.

Kiitos kirjoituksestasi; se auttoi jälleen jäsentämään omia ajatuksia samojen asioiden tiimoilta!
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 09:58
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Hei Kaisu,

ja kiitos innostavasta ja itselleni ajankohtaisesta blogikirjoituksesta! Olen ollut hyvinkin passiivinen tai jopa ihan "olematon" somekanavissa, mutta nyt Yritysviestinnän uudet ympäristöt -kurssin projektitehtävässä olen päättänyt aktivoitua sekä pohtimaan itseäni ja tavoitteitani eri kanavissa, mutta lisäksi aion astua vähän huteralle määperälle ja konkreettisesti päivittää ja osallistua muutamassa kanavassa. Ps. Ja aion lainata hyvää ideaasi twiitata tältäkin kurssilta :)
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 09:58
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Hei,
mahtava aihe, olen itselin tätä paljon pohtinut. On helppo profiloitua opiskelu- ja työsaavutusten taakse, mutta ihmisestä tekee oikeasti mielenkiintoisen kaikki muu. Toki asiantuntijaprofiiliin tarvitaan nimenomaan meriittejä omalta substanssialalta, mutta ripaus toisenlaista/vapaa-ajan persoonaa ei mielestäni kuin paranna profiilia. On myös hyvä pysähtyä miettimään, mitä ja kuinka paljon itsestään somessa antaa.
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 09:59
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Hei Kaisu!

Mielenkiintoinen aihe tämä ja hyvä blogikirjoitus. Minulle nämä some asiat ovat aika uusia, mutta on varmasti paljon hyötyä jos osaa rakentaa itselleen sopivien välineiden kautta mahdollisimman aitoa brandia itsestään. Kuulostaa hyvältä että tässä tuodaan omaa persoonaa esiin ilman liiallista pyrkimystä täydellisuuteen ja kiiltokuvamaisuuteen, sillä itse ainakin koen silloin henkilön helposti lähestyttävämmäksi. Täytyypä itsekin perehtyä aihepiiriin, jotta osaa hallita eri kanavia tarkoituksenmukaisesti.
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 09:59
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Hei,

Mielenkiintoista lukea ammattilaisen kirjoittamaa esitystä. Ajattelin kurssilla lähestyä LinkedIniä hieman arastellen ja kirjoittaa sinne laajempaa sisältöä omasta työminästäni. Taidan ottaa kirjoituksestasi mallia mutta itse yritän pitää työminän ja siviiliminän mahdollisuuksien mukaan erillään - saa nähdä miten käy.
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 09:59