Apteekkitietoa Facebookista!

Apteekkimme Facebook-sivut on perustettu keväällä 2013. Perustamisvaiheessa sivustoon on panostettu ja ulkoasu näyttää hyvältä. Kuvat ovat ammattilaisen ottamia ja tarvittava informaatio on tuotu esille. Tykkääjiäkin löytyy: kuitenkin lähinnä työntekijöitä ja heidän kavereitaan. Hyvä alku, mutta siihen se sitten jäi. Jotain pitäisi tehdä.

Apteekki

Taustalla tiukka lainsäädäntö
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus FIMEA myöntää apteekkien toimiluvat sekä valvoo, että toiminta on lainmukaista ja turvallista. Apteekit eivät saa mainostaa lääkevalmisteita, ja lääkkeiden hinnat ovat valtionasetuksen mukaan kaikissa apteekeissa samat.

Apteekkien saama osuus lääke-euroista on varsin pieni. Lisäksi apteekit maksavat valtiolle vuosittaista apteekkimaksua, jonka tarkoitus on tasata apteekkien tuloeroja. Apteekin liikevaihto määrittelee apteekkimaksun suuruuden, mutta keskimäärin se on n. 7 % apteekin liikevaihdosta. Näiden säädösten vuoksi apteekit ovat joutuneet entistä ahtaammalle. Ne joutuvat miettimään uusia keinoja pärjätäkseen markkinoilla. Ne voivat esimerkiksi yhtiöittää vapaan kaupan tuotteiden myynnin ja lanseerata kanta-asiakasohjelmia asiakkaiden sitouttamiseksi.

Mitä apteekki voi Facebookissa ilmoittaa?
 Apteekki saa mainostaa vapaakaupan tuotteita ja palveluita sekä myös itse yritystä, joskin lääkelain puitteissa. Olennaista on se, että Facebook-sivuja päivitetään säännöllisesti ja sisältö on laadukasta. Omassa apteekissamme toimii myös kosmetologi, joka opastaa asiakkaita apteekkikosmetiikan valinnassa ja ihonhoidossa. Facebook voisi olla hyvä foorumi ilmoittaa asiakkaille teemaviikoista ja tuotetarjouksista.

Myös tuote-esittelyistä sekä erilaisista maistatuksista ja mittauspalveluista voisi tiedottaa. Apteekin tarjoustuotteet Vita-lehdessä vaihtuvat tällä hetkellä kahden kuukauden välein, ja tarjouksista voisi ilmoittaa myös Facebookissa. Farmasian Oppimiskeskus on myös koonnut vinkkejä tiedon jakamiseen somessa. Millaisia päivityksiä te lukijat apteekkien asiakkaina toivoisitte?

Haasteena resurssit
Mistä saada aikaa suunnitteluun ja päivittämiseen, kun asiakkaiden päivittäiseen palveluunkaan ei aina riitä tarpeeksi resursseja? Vastaus ei ole helppo, mutta jostain on pakko lähteä liikkeelle. Voisimme perustaa päivittämiskalenterin intraan, jossa olisi mietittynä aiheet ja julkaisun deadlinet. Näin itse päivittäminen menisi nopeasti normityön ohessa. Mielessäni on kuitenkin vielä yksi suurempi haaste. Mistä saadaan sivuille lukijat ja seuraajat ja miten hyötyä voidaan mitata?

Profile picture for user Maija Kipinoinen
Projekti
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Mielenkiintoinen blogikirjoitus, joskin kaipailin linkkiä apteekkinne Facebook-sivulle. Linkin kautta olisi tarjolla ainakin yksi tykkääjä lisää ;)

En tiennytkään, että jossakin apteekissa työskentelee kosmetologi, joka vieläpä auttaa apteekkikosmetiikan ostamisessa. Mieletön palvelu etenkin allergisille ja atoopikoille. Mielelläni lukisin Facebookissa lyhyitä vinkkejä apteekkikosmetiikan valitsemisesta, uutuuksista ja myös käyttövinkkejä esim. talvella, jolloin iho saattaa olla kuiva.

Jotta painaisin apteekin Facebook-sivun tykkää-painiketta, sivun pitää antaa minulle jotain lisäarvoa, kuten kosmetologin ja farmaseutin vinkkejä ”kysymys- ja vastauspalstan” muodossa sekä alan ajankohtaisuuksia. Toisaalta taas apteekin tarjoukset eivät minua kiinnosta, eivätkä ne vaikuta päätökseeni valita apteekkia tai käydä siellä.

Intranne hyödyntäminen sisällöntuotannon aikatauluttamisessa ja päivityksien teemoittamisessa ei ole ollenkaan huono ajatus.

Mistä saada tykkääjiä? Apteekkiinne mainoksia Facebook-sivustanne, kassakuittiin teksti asiasta, työntekijöille kehotus jakaa omille verkostoilleen sisältöä sekä nettisivuillenne tiedote avatusta Facebook-sivusta ja linkki sinne. Löytyisikö jollakin näistä keinoista lisää tykkääjiä?

Mitattavuutta ja hyötynäkökulmia onkin sitten vaikeampi improvisoida. Tykkääjien muuttaminen kassavirraksi on helpommin sanottu kuin tehty. Ja miten mitata sitoutumista tai antaa sille arvo? Parantaako Facebook-sivut esimerkiksi asiakaskokemusta? Huh! Jos keksit hyviä vastauksia ja laskukaavoja, otan ne mielelläni vastaan ;)
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 13:30
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Mielenkiintoinen ja haastava aihe. Et maininnut mistä tai miten suuresta apteekista on kyse, mutta jäin miettimään olisiko teillä kenties jonkinlaista kanta-asiakasjärjestelmää jota olisi mahdollista linkittää facebookiin (kanta-asiakkaiden tiedottaminen tapahtuisi osittain sitä kautta), jolloin saisitte facebook-sivuille lisää tykkääjiä.

Mikä sitten toisaalta saisi minut tykkäämään apteekin facebook-sivusta? Mielestäni teidän kannattaisi linjata haluatteko facebook-sivunne olevan tiukka tietopaketti lääketietoutta vai enemmän mainoshenkinen sivu, jolla markkinoidaan näitä mainitsemiasi vapaakaupan tuotteita ja palveluita. Itse ehkä arvostaisin enemmän ensimmäistä vaihtoehtoa.

Tsemppiä projektiin!
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 13:30
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Työskentelen myös tiukasti säännellyllä alalla, mutta en usko että siitä on periaatteessa haittaa Facebookin käytössä, täytyy vaan valmiiksi miettiä miten toimitaan, jos vaikka joku asiakas kysyy Facebookissa jotain sellaista, mihin ette voi siellä vastata.

Oletko varmasti tutustunut ja tykännyt muista FB:ssa olevista apteekeista, eikös?! Mites teidän yhteistyökumppanit, voisiko heitä hyödyntää ja jakaa myös heidän päivityksiään FB:ssa?

Törmäsin mielenkiintoiseen kirjoitukseen, joka liittyy sosiaalisen median strategioihin, kannattaa käydä katsomassa http://digitalistnetwork.com/tehkaa-perassa-vr/

Tsemppiä joka tapauksessa projektiin, itse teen päättötyönäni yritykselleni sosiaalisen median strategiaa, joten samat asiat täällä pohdinnassa.
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 13:31
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Blogikirjoitus oli hyvä ja olit hyvin tuonut esille projektin haasteet. Kuten aiemmissa kommenteissa tuli esille, niin olisin myös kaivannut apteekin sivuille linkkiä.

Vapaa kauppa -tuotteissa voisi olla ehkä kausituotteiden osalta vinkkejä ja ehkä jo olettekin tehneet. Suunnitelmasi intraan laittettavista dead lineista jne. kuullosti hyvältä. Lista yhteistyökumppaneista tai muu vastaava voisi olla myös ehkä hyvä. Tietenkin muiden apteekkien sivuihin tutustuminen voisi auttaa miettimään, että miten erottautua muista vastaavista, voisi olla myös ehkä miettimisen arvoinen asia.

Mielenkiintoinen projekti sinulla ja kovasti tsemppiä siihen.
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 13:31
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Todella mielenkiintoinen ongelma sinulla tosiaan. Kaikki käyttävät apteekkia, mutta hyvin usein vain kun on pakottava tarve ja resepti kourassa. Itsellenikin tuli ensimmäiseksi mieleen, että miten ihmeessä te saisitte kalastettua lisää tykkääjiä sivulle. Muutamana idea noiden edellämainittujen lisäksi on mainita rohkeasti kassalla omista sivuistanne, kosmetologin kertonee asiasta myöskin omille asiakkaille? Jos toimitte jossain kauppakeskuksessa tai pienemmissä ympyröissä, niin voitteko yhdessä järjestää hyvinä kauppapäivinä yhteisiä markkinointitapahtumia joissa kerrotte myös facesivuista.

Itse facen koittaisin muokata proaktiivisemmaksi, eli ei perinteistä markkinointia vaan ennakoivaa tiedottamista joko tulevista uutisista tai ihan muistutus että "flunssakausi lähestyy, joten muistathan käydä hakemassa nuhalääkkeet jo valmiiksi"-tyyliin. Käsikauppatuotteista kannattanee ihan postata mielenkiintoisia blogikirjoituksia ja pyytää kommentteja suoraan asiakkailta. Miettikää myös voisitteko linkittää sivulle mainoksia ja tätä kautta saada eläväisyyttä.

Ja jos uskallusta riittää, niin ottakaa koko henkilökunta mukaan faceen, teillä jokaisella on varmasti tiettyjä erikoisalueita joista tiedätte, joten jakakaa tätä tietoa facessa mahdollisuuksien mukaan. Samalla tulette asiakkaillenne jo valmiiksi tutuiksi joten on mukavampi mennä sinne tuttuun apteekkiin.

Itse vierastan vähän tuota aikataulutettua postaamista, silloin jutuista tahtoo vähän tulla pakonomaisia ja teennäisiä. Miettikää mieluummin mukavuusalueiden kautta niitä juttuja joita voitte asiakkaidenne iloksi ja hyödyksi faceen laittaa.

Mun ohje onkin, että simppelisti turhia rypistelemättä eteenpäin. Tuottakaa omina itsenänne elämys asiakkaillenne jo verkossa!
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 13:31