Printistä digiaikaan etenee, osa 2

Projektini tavoite on viedä perinteinen printtimuodossa tehty asiakaslehti digimuotoon, joka tähtäisi enemmän kahdensuuntaiseen viestintään asiakkaidemme kanssa. Tämä toteutettaisiin nettisivujemme alasivustona,  jonne myös asiakkaat voisivat tuottaa sisältöä, kommentoida, jakaa sisältöjä muissa kanavissa jne. Sisällöllisesti sivusto koostuisi noin neljästä eri blogista (profiloitu eri tavoin), videoita, tuotettuja haastatteluita, tiedotteita jne. Tarkoitus on siis saada vanha printtiversio elämään ja monipuolistumaan. Täältä voit lukea projektin ensimmäisestä osasta ja siitä miksi päädyimme tähän ratkaisuun: Printistä digiin, osa 1.

Projekti etenee yhdessä nettisivu- ja viestintätoimistojen kanssa tehtävän suunnittelun kautta. Seuraavassa vaiheessa otetaan mukaan myös asiakkaat, erityisesti valitut bloggarit. Tässä projektissa on tärkeää toimiva yhteistyö eri tahojen välillä, sekä selvät pelisäännöt kuka vastaa mistäkin ja mikä on yhteinen tavoite. Sivuston julkaisu tapahtuisi alustavan arvioinnin mukaan helmikuussa 2014.

Tässä suunnitteluvaiheessa on vielä monta pientä yksityiskohtaa pohdittavana, mutta pääasiassa haemme nyt päälinjaukset ja siirrymme siitä pienempiin kokonaisuuksiin. Teknisesti toteutuksen tekemiseen ei mene valtavasti aikaa, mutta toki testaamiseen ja sisällön tuottamiseen jo ennen sivuston julkaisua tarvitsee varata riittävästi aikaa. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty!

Profile picture for user Janette Rauhaluoto
Projekti

Printistä digiin!

Kehitysprojektini on printtimuodossa olevan asiakaslehden ja tiedotteiden korvaaminen digitaalisissa ratkaisuilla. Olemme päätyneet siirtämään entisen asiakaslehden ja asiakastiedotteet blogialustan/uutissivun muotoon, jolloin toivomme kahdensuuntaisen vuoravaikutuksen lisääntyvän, sisällön olevan osittain myös asiakkaiden tuottamaa sekä sisällön olevan helppo jakaa eri digitaalisilla kanavilla. Blogialustan ajankohtaisista ja tärkeistä asioista lähetetään asiakkaille uutiskirje sähköpostitse säännöllisin väliajoin.

  • Asiakkaille lähetetyn printtiviestinnän korvaaminen nykyaikaisemmilla digiratkaisuilla
  • Kaksisuuntaisen viestinnän lisääminen
  • Asiakkaiden suurempi osallistuminen sisällöntuotantoon

• Sisällön helppo jakaminen eri digitaalisissa kanavissa

Vilma Kuke KIRJOITTI:
Kuulostaa kyllä mielenkiintoiselta teidän suunnitelmat blogeista, videoista, haastatteluista jne.! Varmasti saavutatte monipuolisuuden ja kahdensuuntaisen viestinnän. Tsemppiä toteutukseen, pidän peukkuja että saatte kaiken tehtyä aikataulussanne!
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 12:51
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Ensimmäinen reaktioni oli pettymys; miksi printtilehdet häviävät? Olen itse niin vanhanaikainen, että luen lehteni mieluummin paperiversioina. Muutama lukemani lehti on siirtynyt digiaikaan ja minulle se on tarkoittanut myös lehdestä luopumista. Ymmärrän paineet digiin siirtymiseen, mutta sen myötä varmasti myös menetetään lukijoita. Toisaalta menetettyjen tilalle voi saada uusia lukijoita.

Liikun verkossa varsin luentevasti enkä oikein itsekään ymmärrä vahvaa kielteistä asennettani digilehtiä kohtaan. Kenties ongelmana on ollut hankalat käyttöliittymät, huonot digiratkaisut tai puhtaasti asennevamma. Tänä päivänä lehdet ovat menossa vahvasti digitaalisiksi ja houkuttelevat lukijoita mm. laajemmilla sisällöillä. Digitaalisuus on myös resurssikysymys - digilehden kustannukset ovat vain murto-osan painetun lehden kustannuksista.

Minua huolestuttaakin häviääkö paperilehdet kokonaan? Projektina aihe on mielenkiintoinen mutta toisaalta se saa minut tuntemaan myös haikeutta.
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 12:51
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Digilehdet ovat tulleet jäädäkseen ja huomaan itsekin yhä enemmän lukevani jutut verkosta. Aamuhesarista en ole valmis vielä luopumaan, paitsi lomilla voin lukea uutiset mieluusti verkkolehdistä. Erityisesti ulkomailla on mukava, kun voi käydä lukemassa Suomen kuulumiset reaaliaikaisesti.

Ensimmäinen henkilökohtainen kokemukseni printistä digiaikaan siirtymisessä oli jo 90-luvun lopussa, kun meidän henkilöstölehti siirtyi paperista verkkoon. Siihen ei meinannut tottua millään. Viikottain ilmestyvä lehti (moniste) oli mukava ottaa kotiin lukemiseksi. Verkkolehti piti lukea töissä ja työajalla eikä siihen ollut aina aikaa tai ei vain muistanut. Tänä päivänä henkilöstön verkkolehden lukeminen on minulle päivittäistä rutiinia. Se myös helpottaa, kun lehteä voi lukea etäyhteydellä.

Asiakaslehden siirto verkkoon on varmasti järkevää ja kustannustehokasta. Vuorovaikutteisuus on ehdottoman tärkeää ja sitä kautta saadaan myös lukijakunta kiinnittymään sivustolle. Blogit, videot ja haastattelut ovat kiinnostavia. Lisäksi verkossa voi tehdä kaikenlaisia kyselyjä, mielipiteitä tai hauskoja persoonallisuustestejä, kuten valtamediakin on tämän havainnut.

Olisi hauska kuulla miten hankkeesi eteni ja kuinka asiakkaat ottivat digilehden käyttöön?
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 12:51
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Kuulostaa hyvältä suunnitelmalta, varsinkin jos asiakkaita saadaan osallistumaan sisällön tuottamiseen. Asiakkaisiin saadaan varmaankin paremmin kontakti verkossa, jossa he voivat helpommin kommentoida juttuja, kuin paperilehdestä. Varmasti myöskin kustannustehokkaampaa, kuin paperilehden painaminen ja lähettäminen.
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 12:51