Sähäkämmin somessa

somepuu

Toiveenani on viedä yrityksemme rekrytointiviestintä uudelle tasolle. Suunnittelen sisällöt entistä houkuttelevammiksi ja paremmin kohderyhmät huomioiviksi sekä jaan ne oikeissa kanavissa niin, että tieto avoimista työpaikoistamme tavoittaa juuri ne osaajat, jotka haluamme rekrytoida.

Samalla ei ole lainkaan pahitteeksi vaikka tieto yrityksemme erinomaisuudesta leviää laajemmallekin taholle ja lisää tunnettuuttamme ja parantaa työnantajamielikuvaamme. Yrityksemme tavoitteena on olla paras työpaikka ja sitä viestiä haluamme jakaa uutta työpaikkaa hakeville, passiivisia hakijoitakaan unohtamatta.

Hyvä materiaali ei vielä riitä

Olen tähän asti ajatellut, että jos yrityksen perusviestit ja työnantajalupaus ovat selvillä, on niiden varaan helppo rakentaa toimiva rekrytointi-ilmoittelu. Olen hankkinut tietoa hakijakokemuksesta eli siitä kokemuksesta, joka työnhakijalle syntyy hakijapolulla eli sen matkan aikana, jonka hän kulkee rekrytointiprosessissa. Olen myös pohtinut työnantajamielikuvaa ja sen rakentamista osana rekrytointeja.

Olemme uusineet verkkosivumme, tehneet monenlaisia henkilöstöasioihin liittyviä kirjoituksia, kuvanneet videoita uratarinoista ja haastatelleet muun muassa kesätyöntekijöitä heidän kokemuksistaan. Mielestäni meillä on hyvää materiaalia, joiden avulla viestiä yrityksen arvoista, tavoitteista ja työilmapiiristä. Voisi siis kuvitella kaiken olevan kunnossa. No, niin ei kuitenkaan vielä ole.

Suunnitelmallisuutta somen käyttöön

Meiltä puuttuu vielä suunnitelmallisuus sisällön jakamisessa sekä kohderyhmämääritykset, joiden avulla saisimme selkeämmän kuvan, missä ja miten ilmoituksia ja niihin liittyvää materiaalia kannattaa julkaista. Nykyisin julkaisemme kaikki rekrytointi-ilmoitukset omilla verkkosivuillamme ja somekanavillamme, mutta ne julkaistaan melko ponnettomasti ja vain kerran rekrytointiprosessin aikana. Tarvitsemme ehdottomasti sähäkkyyttä ja toistoa digiviestintäämme.

Sosiaalista mediaa kannattaa hyödyntää enemmän jo senkin vuoksi, että ilmoitusten kohdistaminen halutulle kohderyhmälle mahdollistaa sen, että he jakavat tietoa eteenpäin omille kontakteilleen. Seuraavana toimenpiteenä onkin tehdä kohderyhmämääritykset. Ensimmäiseksi keskitymme niihin positioihin, joihin haemme usein työntekijöitä. Sen jälkeen käymme määritelmät läpi mainostoimistomme digiviestintäosaajan kanssa ja teemme suunnitelman viestien sisällöstä, muodosta, julkaisukanavista sekä ajoituksesta rekrytointiprosessin aikana. Uskon, että asiaan panostamalla pääsemme askel askeleelta kohti erottuvaa ja sähäkkää rekrytointiviestintää.

Minkälainen rekrytointiviestintä on sinun mielestäsi hyvää ja sähäkkää?

Profile picture for user MaaritE
Projekti

Suunnitelmallisuutta somen käyttöön

Työskentelen yrityksessä, jossa viestintä somekanavilla perustuu täysin spontaaniuteen ja suunnitelmallisuus puuttuu lähes kokonaan. Olen itse vastuussa yrityksen HR-viestinnästä ja haluaisin tehdä siitä digiviestinnän osalta hallitumpaa ja suunnitelmallisempaa. Rajaan kehittämistehtäväni aluksi koskemaan rekrytointiviestintää.

Projektini tavoitteet ja hyödyt:
•Tutustua paremmin sosiaalisen median tarjoamiin mahdollisuuksiin rekrytointiviestinnässä
•Tehdä suunnitelma, miten näitä mahdollisuuksia hyödynnetään jatkossa rekrytointiviestinnässämme
•Suunnitelma parantaa ja tehostaa rekrytointiprosessia sekä nostaa yrityksen imagoa ja lisää tietoisuutta yrityksestä työnantajana
 

Henrik G KIRJOITTI:
Hei,

Kiitos hienosti laaditusta teksistä. Teksistä huomasi, että aihe on sinulle tärkeä. Valitsemasi aihe-alue projektiksi ei ole helpoimmasta päästä. Uskon, että valitsemasi aihe-alue kiinnostaa organisaatioita laajemminkin. Teksti oli selkeästi laadittu, johon korostamasi kohdat toivat sopivasti elävyyttä. Teksti oli rakenteeltaan selkeää ja eteni johdonmukaisesti.

Hyvää syksyn jatkoa

Henrik
Lähetetty La, 11/25/2017 - 11:24
Atso S KIRJOITTI:
Hei Maarit!

Hyvä kirjoitus! Mielenkiintoista, että rekrytointi tuottaa haasteita; helposti tulee oletettua, että nykypäivänä työhön kuin työhön tulisi hakemuksia ovista ja ikkunoista. Itse en tällä erää joudu omassa työssäni huolehtimaan rekrytoinnista, tosin sattumoisin olin vastikään kirkon käyttämän rekrytointikanavan, KirkkoHR:n käyttökoulutuksessa.

Kysyit, millainen rekrytointiviestintä on hyvää ja sähäkkää. Itse arvostan sitä, että kerrotaan mahdollisimman selkeästi, mitä tehtävään sisältyy. Mitä sähäkkyyteen tulee, huumoria soisi käytettävän enemmän. Tämä tuntuu olevan toimiessaan erittäin tehokas keino herättää kiinnostusta työnhakijoissa, esimerkkinä taannoinen Rainmakerin ilmoitus (https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/233445-tama-tietysti-nakoalapaikka-ja-blaa-blaa-te-tama-tyopaikkailmoitus-villitsi). Mielelläni myös näkisin videoita käytettävän työpaikkarekrytoinnissa. Toki hyvien videoiden tekeminen ei ole aivan yksinkertaista.

Totesit, että haluatte toistoa digiviestintäänne. Mieleen tulee esim. jonkinlainen "5 syytä, miksi haluat meille töihin" -juttusarja, josta julkaistaisiin hakuajan mittaan aina uusi osa työpaikkailmoituksen kylkiäisenä (tai toisinpäin).

Tsemppiä & hyvää joulun odotusta!
Lähetetty Ke, 11/29/2017 - 00:14
PilviK KIRJOITTI:
Hei,

Rekrytointiviestinnässä joukosta erottautuminen sähäkästi ja säpäkästi on varmasti helpommin sanottu kuin tehty ja monet yritykset melko varmasti toteuttavat sitä melko konservatiivisella ”tule meille töihin, meillä on kivaa”-viestillä, koska niin on tehty iät ja ajat. Olen kanssasi täysin samaa mieltä siitä, että erottuvaisuudella saadaan varmasti suurempi joukko potentiaalisia hakijoita tavoitettua ja viesti leviää paremmin.

Oletteko koskaan tutkineet julkaisimienne ilmoitusten analytiikkaa tarkemmin, jotta näkisitte, että millaiset ilmoitukset ns. uppoavat kohdeyleisöön parhaiten”? Se voisi ehkä tuoda mielenkiintoidta uutta tietoa ja suuntamerkkejä siihen, että mihin suuntaan viestintää kannattaa viedä.

Omasta mielestäni hyvin onnistunut rekrytointiviestintä kertoo selkeästi mitä ollaan hakemassa ja mitä yritys on uudelle työntekijälle tarjoamassa. Huumori voisi olla edustettuna ehkä enemmänkin, koska joskus ilmoitustekstit ovat niin puuduttavia, että hakuinnostus laskee samaan tahtiin yrityksestä nousevan hiirenharmaan mielikuvan kanssa. Tottakai ammattimaisuus pitää olla avainasemassa, mutta asioista voi viestiä myös vauhdikkaamminkin! Viimeisimpänä omaan silmääni tämän osalta sattui OP:n rekryilmoitus, jossa kielitaidon osalta oletettiin hakijan osaavan englantia ja suluissa mainittiin että ihan pelkkä rally English ei nyt tällä kertaa riitä... :-)
Lähetetty Pe, 01/19/2018 - 23:00