Pienyrityksen on pakko olla somessa ja nyt pitää myös tietää, mitä siellä tehdään

Mikko ja Tiina Kohonen ovat avanneet rohkeasti Vierulan tilan arkea somessa.

On vanha juttu, että kaikenlaisten yritysten pakko olla somessa eli näkyä sosiaalisessa mediassa. Nykypäivänä myös pienyritysten on lähdettävä mukaan uuteen toimintaympäristöön.

Some on valtaosalle ihmisistä niin luonnollinen osa elämää, että sieltä puuttuvan olemassaolo uhkaa unohtua kokonaan – oli kyseessä sitten ihminen tai yritys. Ilman somea et vain ole olemassa.

Helpottavaa yritysten kannalta on, että some on viestintäkanavana edullinen ja kaikkien saavutettavissa.

Mieti tai mokaa

Sosiaalisesta mediasta on yritykselle valtavasti hyötyä, mutta yhtä helposti somesta voi olla mielettömästi haittaa, mikäli viestintää ei hoida oikeilla pelisäännöillä. Yrityksen, myös pienen, on tiedettävä, mitä somessa tehdään – ja ennen kaikkea mitä ei.

Vierulan tilan yrittäjät Mikko ja Tiina Kohonen
Mikko ja Tiina Kohonen ovat avanneet rohkeasti Vierulan tilan arkea somessa. 

 

Pahimpien mokien välttämiseksi jokaisen yrityksen kannattaa tehdä sosiaalisen median sisältöstrategia. Se kuulostaa kalliilta ja hankalalta, muttei ole sitä. Yksinkertaistettuna kyse on siitä, että yrityksessä istutaan hetkeksi alas ja mietitään, mitä, miten, milloin ja miksi somessa ollaan.

Ohjeita on saatavilla paljon ja täysin ilmaiseksi, ammattilaisapua tarvittaessa kohtuuhinnalla. Yksikin asiakirja riittää, kun muistaa toimia sovittujen periaatteiden mukaan.

Punaista lankaa etsimässä

Mäntyharjulainen marja- ja vihannestila Vierulan tila on yksi esimerkki pienyrityksestä, joka on lähtenyt lähivuosina mukaan sosiaalisen median maailmaan.

Yrityksellä on omat verkkosivut sekä tilit kahdessa some-kanavassa: facebookissa ja instagramissa. Sosiaalinen media on noussut markkinoinnissa ja yritysviestinnässä merkittävämpään rooliin sen jälkeen, kun Tiina ja Mikko Kohosesta tuli tilan yrittäjäpari tammikuussa 2015.

Nuoret yrittäjät ovat avanneet rohkeasti ja ennakkoluulottomasti marjatilan arkea somessa. Lähtökohdat ovat olleet paremmat kuin monilla muilla pienyrittäjillä, koska pariskunnalla on sekä asenne että viestinnän perustaidot kunnossa.

Vierulan tilan yrittäjä Tiina Kohonen lähiruoka
Vierulan tilan yrittäjä Tiina Kohonen kertoo somessa, kun on ensimmäisten uusien perunoiden aika.



Pahoja virheitä ei ole sattunut, joten Vierulan tilan digitaalisen sisältöstrategian tavoitteena oli löytää toiminnan ”punainen lanka”. Yrittäjäpari halusi yhtenäistää verkkosivujen ja sosiaalisen median kanavien kokonaisuutta sekä vahvistaa yrityksen digitaalista näkyvyyttä.

Käytännössä vain mietittiin, millaista sisältöä Vierulan tila voi ja haluaa tarjota somessa ja mikä on verkkosivujen tehtävä.

Kolmen kanavan kautta

Marjatilalla vuosi rytmittyy sesonkien mukaan, joten kesän ja talven ero on suuri. Yrittäjäparille oli selvää, että digimarkkinoinnin työmäärä ja sosiaaliseen mediaan käytettävä työaika eivät saa lisääntyä oleellisesti.

Digimarkkinointiin sovittiin kolmen kanavan malli, joka kärjistettynä tarkoittaa, että verkkosivut sisältävät perustietoja, facebook on tiedotuskanava ja instagram rento markkinointikanava.

Vierulan tila verkkokauppa jalosteet
Vierulan tilan verkkosivut sisältävät perustietoja sekä verkkokaupan, josta saa tilattua ympäri vuoden esimerkiksi marjajalosteita.



Verkkosivuilla Vierulan tila tarjoaa verkkokaupan, yhteystiedot ja taustatietoa yrityksen toiminnasta. Sisältö on suunniteltu niin, että päivityksiä tehdään vain muutaman kerran vuodessa. Ajankohtaiset kuulumiset tulevat verkkosivuille somen kautta.

Facebookissa kerrotaan faktaa tilan arjesta ja ajankohtaisista asioista sekä tiedotetaan tapahtumista, joissa tila on mukana tai järjestäjänä.
Instagramissa pääosassa ovat kuvat ja videot. Tiivistetyssä muodossa esitetyn facebookin sisällön lisäksi instagramissa julkaistaan storyt ja tilan isännän ”peltopäivitykset”.

Vuosikellon tahtiin

Vierulan tilan digimarkkinoinnin runkona toimii vuosikello. Yksinkertaiselle listalle on kuukausittain eritelty kaikki vuoden merkittävät tapahtumat ja työtehtävät, ja niistä valittu ne, joista kerrotaan sosiaalisessa mediassa.

Vierulan tila
Marjatilalla vuosi rytmittyy sesonkien mukaan. Talvikaudella some-päivityksiä tehdään joka toinen viikko.



Käytäntö on, että talvikaudella facebook-päivityksiä tehdään joka toinen viikko ja kesäaikana kerran viikossa. Facebook-päivitykset julkaistaan tiivistettyinä myös instagramissa.
Storyt julkaistaan kerran kuukaudessa läpi vuoden. Peltopäivityksiä isäntä tekee huhtikuun ja syyskuun välisenä aikana yhteensä 12 kappaletta.

Vuosikelloon merkityt sisällöt ovat niin sanottu vähimmäismäärä, joka luo Vierulan tilan some-kanaviin säännöllisyyttä ja jatkuvuutta. Lisäksi yrittäjät tekevät ylimääräisiä päivityksiä, kun jotakin erikoista tai kiinnostavaa tapahtuu – siis elävät hetkessä, somessakin.

 

Profile picture for user Tanja R
Projekti

Digimarkkinointia marjatilalle

Projektissa kehitetään Vierulan tilan digitaalista brändiä. Yrityksen verkkosivuista ja sosiaalisen median kanavista muokataan nykyistä yhtenäisempi kokonaisuus, jossa kaikki osaset tukevat toisiaan, vahvistavat yrityksen digitaalista näkyvyyttä sekä antavat ajantasaista ja oikeaa kuvaa marjatilasta. Ydinkysymys on: miten, milloin ja miksi Vierulan tila on somessa?

Tavoitteena on
- tuoda verkkosivut nykyaikaan ja integroida ne some-kanaviin
- laatia digimarkkinointiin vuosisuunnitelma, jonka mukaan tehdään some-päivityksiä
- luoda sisältöstrategia siitä, millaista sisältöä Vierulan tila verkkosivuilla ja some-kanavissa tarjoaa

Catharina S. KIRJOITTI:
Hyvä ja ajankohtainen blogikirjoitus. Olet käyttänyt hienoja ja ihmisläheisiä kuvia, jotka tuovat henkilökohtaisen kosketuksen kirjoitukseen. Otsikko kertoo hyvin mistä kirjoituksessa on kyse. Olet käyttänyt hyviä ja napakoita väliotsikoita, jotka helpottavat tekstin lukemista. Olet oikeassa siinä, että jos yritys ei ole somessa se ei nykypäivänä ole olemassa. Tärkeää on myös tietää mitä somessa tehdään ja mitä ei. Annat hyviä ja yksinkertaisia ohjeita siitä, mitä sosiaalisen median sisältöstrategia tulisi sisältää. Nykyään on hyvin suosittua, että ajankohtaiset kuulumiset tulevat verkkosivuille somen kautta. Tätä tapaa moni yritys käyttää. Vuosikello on hyvä runko digimarkkinoinnille. Somessa tärkeää on myös hetkessä eläminen. Tämä on mielenkiintoinen ja tärkeä projekti toimeksiantajalle. Kirjoitus antaa lisäarvoa pienyritykselle ja hyviä digimarkkinoinnin esimerkkejä sekä vinkkejä siitä, mitä tulisi miettiä digimarkkinointia suunnitellessa.
Lähetetty Su, 12/02/2018 - 14:03
Krista Ö. KIRJOITTI:
Hieno kirjoitus pienyrittäjän näkökulmasta tässä digitaalisessa maailmassa. Annat hyviä vinkkejä siihen, miten voi hyödyntää sosiaalista mediaa ja digitaalista markkinointia, tekemättä siitä kuitenkaan taakkaa päätoimen ohelle. Kirjoituksesi on hyvin etenevä, ja etenkin kuvat ilahduttivat ja saivat kiinnostumaan tästä Vierulan tilasta ja sen ihmisläheisyydestä. Huikeaa, että olet pystynyt tässä antamaan ammattitaitoasi ja apuasi heille!
Lähetetty Su, 12/09/2018 - 20:48
irjap KIRJOITTI:
Kiitos erittäin sujuvasta ja helppolukuisesta tekstistä, lyhyistä erottuvista kappaleista sekä hyvistä tilan toiminnasta kertovista kuvista. Hienojen kuvien alkuperästä ja ottajasta en huomannut mainintaa.
Vierulan tilan markkinoinnissa olet tehnyt hyvän jaon kolmeen eri kanavaan. Älkää unohtako verkkosivujen merkitystä, koska kaikki asiakkaat evät ole mukana Facebookissa ja Instagramissa. On hyvä tietää, että verkkosivuille tulee Facebookista ajankohtaiset tiedot, sillä itsekin haen tiedon yleensä ensin verkkosivujen kautta.
Vuosikello sopii todella hyvin maatilan tiedottamiseen, koska toiminta perustuu vuodenaikoihin ja niiden vaihteluihin. Minulla onkin mielikuva, että olisin nähnyt ystäväni jakaman ilmoituksen mansikoiden toimittamisesta kesällä. Oliko kyseessä Vierulan tila vai jokin muu mansikoiden kasvattaja, en enää muista. Esimerkkini kertoo siitä, että sosiaalista mediaa ja siellä näkyvyyttä ei kannatta väheksyä tälläkään alalla. Some on markkinointikanavana yksi tärkeimmistä. Uusia asiakkaita tulee varmasti Instagramin kuvien ja Facebookin jakojen kautta, kun tyytyväiset käyttäjät ja asiakkaat välittävät tietoa tilasta ja yritystoiminasta eteenpäin.
Lähetetty La, 03/09/2019 - 13:37