Koiranpennulle koti?

Jos markkinointibudjetti on lähellä nollaa, suuriin mainoskampanjoihin ei ole mahdollisuutta. Tämä on kotikenneleissä arkipäivää, mutta silti jokainen koirankasvattaja haluaa löytää omille kasvateilleen juuri ne parhaat mahdolliset kodit ja ostajat. Haasteeksi nousee, miten tuoda omaa kenneliään esille ilman kohtuuttoman suuria rahallisia panostuksia. Tämä on myös oman kehittämisprojektini aihe.

Markkinointia pienellä budjetilla

Rotukoirien kasvatus ja jalostus on Suomessa usein pienimuotoista kotikenneltoimintaa, jota harjoitetaan harrastuksenomaisesti, päivätyön ohella. Koiria kotikenneleissä asuu vain muutamia, ja pentueita syntyy yleensä vain yksi tai kaksi vuodessa.

Viivan alle tulokseksi jää useimmiten negatiivinen luku. Monelle koirankasvattajalle kenneltoiminta onkin enemmän rakas harrastus kuin varsinaista elinkeinotoimintaa. Siitä huolimatta koirankasvattaja kohtaa työssään monia yrittäjyyteen liittyviä haasteita, kuten markkinointihaasteita.

Oma kennelini Lawliers on pieni Espoossa toimiva kenneli, jossa kasvatamme Cavalier kingcharlesinspanieleita, pienimuotoisesti kotioloissa.

Kennel Lawliersilla on yksinkertaiset kotisivut. Niiden uudistaminen on ollut mietteissä jo pitkään, mutta jotenkin se on jäänyt aina muiden projektien jalkoihin. Kotisivut ovat periaatteessa toimivat ja sisältävät kaiken olennaisen tiedon. Todellinen haaste on se, miten houkutella sivuillemme lisää kiinnostuneita kävijöitä.

Olisiko koirat.com ratkaisu ongelmaan?

Koirat.com -portaali on yksi tapa parantaa kennelin näkyvyyttä. Pientä vuosimaksua vastaan koirankasvattaja voi avata portaaliin omat kennelsivut. Sivuilla voi esitellä kennelin toimintaa, uutisoida kennelin tapahtumista ja tiedottaa tulevista pentueista.

Paremman näkyvyyden tavoittelemiseksi loin omalle kotikennelilleni profiilin ja sivut Koirat.com -portaaliin toivoen, että sitä kautta yhä useampi potentiaalinen pennunostaja löytäisi kennelimme ja kiinnostuisi kasvatustoiminnastamme.

Sitä vain vielä mietin, että ovatko kotisivut ja Koirat.com -kennelsivu riittäviä ratkaisuja. Vai olisiko tänä sosiaalisen median aikakautena tärkeämpää olla läsnä vaikkapa Facebookissa?         

Profile picture for user Reetta Lehessaari
Projekti
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Hei,

Onnea teille kenneltoimintaan. Toivottavasti projektisi onnistuu ja saatte lisää näkyvyyttä. Blogissa oli hyvin käytetty linkkejä kotisivuillesi ja koirat.comiin. Kysymykseesi voisin kommentoida ihan omaa kokemustani, sillä ostin koiranpennun kaksi kuukautta sitten. Kun rotu oli päätetty niin vaikeinta oli löytää kennel, jossa pentueita oli odottettavissa. Monet kennelit eivät päivitä kotisivujaan. Kotisivujen lisäksi selasin myös koirat.comia, joten se näkyvyys on varmasti teille hyvä. Onko tällä rodulla rotujärjestön sivusto, jossa on pentuvälitystä? Minulla ei tullut mieleenkään etsiä pentua Facebookin kautta. En osaa sanoa, onko sosiaalinen media vielä oikea foorum tälläisille ostoille?
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 13:47
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Hei,

Pidin kovasti blogikirjoituksestasi. Teksti on selkeää ja helppolukuista, sitä on mukava lukea.

Itselläni on kaksi koiraa ja kolme kissaa. Muutamat ystävistäni harrastavat myös kasvatustoimintaa, joten sikäli aiheesi myös tuttu.

Itse ajattelisin, että varmaankaan ei olisi ollenkaan haittaa, vaikka olisi useammassa mediassa. En näkisi FB-sivun luomista ollenkaan pahana. Ihmiset ovat nykyään yhä enemmän FB-sivuilla. Ystäväni loi kissalalleen sivut sinne ja itse kyllä tykkään käydä katsomassa uusia kuvia pennuista siellä. Lisäksi ystäväni myös linkkaa sinne bloginsa, jossa pentujen kuulumisia päivittää tarkemmin. Eihän ostotapahtuma itsessään FB kautta tapahdu, mutta siellä saa mielestäni jonkinlaisen kuvan kasvattajasta/pennuista.

Mikkestä (viimeisin tulokas kissoista) saimme tietää juuri Facebookin kautta. Sovimme tapaamisesta ja päädyimme ottamaan pojan meille. Kyseessä on emon hylkäämä pentu. En siis näe huonona asiana FB-sivua kennellille tai kissalalle.

Itse kuitenkin pystyy vaikuttamaan, että mitä/miten profiiliaan käyttää. Mutta kovasti onnea projektiisi. :)
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 13:48
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Hei, kiva ja ilmeisestikin sydäntä lähellä oleva projektin aihe.

Koirien kasvatus ja erityisesti Kennelin pyörittäminen ei varmaankaan ole taloudellisesti mikään kultakaivos, kuten toit esiin, vaan sitä tehdään suurella sydämellä ja ihanaa, että riittää ihmisiä, jotka jaksavat tehdä tuota kaiken muun ohella. Koirat kun ovat niin ihania. Vaikka pidänkin koirista ja itsellänikin on koira, en ole oikeastaan perehtynyt kenneleiden sivustoihin. Kotisivujanne tutkaillessani ne tuntuivat kyllä ihan toimivilta mutta eivät varmaan nykyisin enää riitä ainoaksi markkinointikanavaksi. Markkinointimielessä varmaankin parannusta tulee Koirat.com –portaalista. Entäpä bloggailu, oletko ajatellut, että alkaisit kirjoittamaan blogia, sehän myös toisi näkyvyyttä ja kerrottavahan varmaankin riittää useamman koiran taloudessa. Huomasin, että Koirat.comissa oli myös käyttäjien blogeja. Uskon, että myös Facebookin kautta näkyvyys paranisi, ilman muuta kannatta kokeilla.

Olit laittanut yhdeksi projektin tavoitteeksi kotisivujen pennut –osion parantamisen… jotakin lisää tuhon osioon olisi hyvä saada. Nyt siinä oli tiivis tietopaketti ja linkki yhdistyksen pentuoppaaseen mutta ulkoasu oli hieman ”harmaa”. Pentueet –osio oli mielestäni hyvä, tarkkaa tietoa ja ihania kuvia!

Blogikirjoituksesi oli sujuvaa ja väliotsikot olivat kuvaavia. Blogin kuva oli niin hellyttävä.

Tsemppiä tälle projektille sekä harrastukselle!
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 13:48
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Kiitokset tähänastisista kommenteista ja hyvistä vinkeistä! Koira-aiheinen bloggailu on itse asiassa ollut mielessä jo pitkään, mutta ajanpuutteen vuoksi en sitä ole vielä uskaltanut aloittaa. Jotenkin koen, että blogia pitäisi jaksaa/ehtiä päivittää ahkerasti, jos sellaiseen ryhtyy, mutta katsotaan jos aikaa riittäisi sitten kun saan opiskelut pakettiin.

Facebook ei varmaankaan olisi huono lisä. Kuten kommenteissa sanottiinkin, ei sitä kautta pentua myydä/osteta, mutta ainakin sitä kautta joku koiranpentua etsivä voisi saada ajatuksen ottaa meihin yhteyttä.

Kenneltoimintaa tosiaan harrastetaan rakkaudesta rotuun ja rakkaudesta koiriin. Senpä takia se kennelille jäävä aika menee yleensä mieluummin koirien kanssa touhutessa kuin koneen ääressä koirasivuja päivittäessä. Siitä huolimatta täytyypä ryhdistäytyä ja yrittää päivittää myös noita kotisivuja. Kuten kommenteissa sanottiinkin, pennut -osio on etenkin kovin "tylsä". Sen kimppuun siis seuraavaksi!
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 13:48
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Eihän kirjoitustasi voi olla lukematta kun siinä komeilee noin suloinen kuva! Ihmiset tunnetusti pitävät suloisista eläimistä, etenkin pennuista, joten kuvien kautta saisi varmasti lisää lukijoita kennelille. Tsemppiä pentuosion päivitykseen!

Itse olen hurahtanut kissojen suojeluun. Olen huomannut, että Facebookissa tietoisuuden lisääminen ja asioista tiedottaminen on helppoa. Kodittomat.com -sivusto on myös hyötynyt paljon siitä, että hylättyjä eläimiä on esitelty Facebookin kautta. Kuulemma sitä kautta sivusto on saanut paljon aiempaa enemmän vierailuja. Voisi toimia teillekin. Monesti juttujen ei tarvitse edes olla kovin pitkiä. Itse en ainakaan voi olla klikkaamatta, jos juttu alkaa "Hei, olen Vilho ja olen 5 kuukautta vanha...". Tai vaikka sitten 50 kuukautta. :)
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 13:48
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Ihanan mielenkiintoinen projekti! Ja varmasti vaikea.

Läheisesti oman rodun kennelien toimintaa seuranneena olen huomannut, että suuri merkitys kotisivujen, blogien, koirat.com:in lisäksi on ihmisten välillä kulkevilla viesteillä; keskusteluilla, suosituksilla, rotuyhdistyksen viestinnällä. Tähän rakoon fb on myös erinomainen.

Fb voi auttaa luomaan myönteistä kuvaa kennelistäsi ja koiristasi. Fb:n lisäksi voisi hyötyä olla aktiivisesti osallistumisesta rotuyhdistyksen someiluun, jos sellaista on olemassa (keskustelupalsta, fb, twitter jne)? Toisaalta taas fb:n kautta voit tarvittaessa "vakoilla" tulevia, toivottavasti hyviä perheitä, ovatko he juuri sen tyyppisiä ihmisiä, joita olit omistajiksi toivonut.

Lisää kävijöitä voisi kotisivuille houkutella rotuyhdistyksen pentuneuvojan tai lehden avustuksella?

Olen seuraillut kovasti viime aikoina kovasti oman rotuni someilussa käytyjä keskusteluja ja jäin juuri miettimään, minkälaisen kuvan eri kasvattajat itsestään siellä antoivat. Huomasin myös miettiväni, että tuolta ja tuolta en ainakaan koiraa ostaisi...eli sielläkin kannattaa olla tarkkana, että viestintä on oikeanlaista.

Blogia oli mukava lukea, se oli sopivan pituinen ja selkeä!
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 13:49
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Kiitokset jälleen hyvistä kommenteista. Olen itse tosiaan aika uusi "facebooklainen", joten en ehkä osaa vielä edes hahmottaa mitä kaikkia mahdollisuuksia se tarjoaisi. Esim. tuota "vakoilua" en ollut tullut ajatelleeksikaan, hyvä idea!.

Rotuyhdistyksen toiminnassa olemme todella tiiviisti mukana (mieheni on yhdistyksen puheenjohtaja jo kolmatta vuotta peräkkäin) ja siinäpä olisikin hyvä seuraavan projektin aihe lähteä miettimään miten aktivoisimme yhdistyksen kautta tapahtuvaa viestintää.

Somessa esiintyessä täytyy aina miettiä mitä kaikkea siellä edustaa. Toki ennen kaikkea olen siellä omana itsenäni, mutta sen lisäksi edustan ainakin jossain määrin omaa työnantajaani sekä erittäin suuressa määrin myös omaa kenneliäni. Näin ollen kaikissa kommenteissa tulisi miettiä että ne ovat linjassa sen kanssa minkä kuvan näistä kaikista haluan antaa ulospäin.
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 13:49
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Miten sattuikin sopivasti tämä blogikirjoitus! Juuri etsin kenneliä karkeakarvaisten kääpiömäyräkoirien merkeissä, kun meillä kotona sattuu olemaan ihan hirveä koirakuume :) Se mihin törmäsin kenneleitä etsiessäni oli se, että ne kennelit, joilla ylipäätään oli kotisivut, oli aivan järjettömän vanhaa tietoa sivuillaan. Siellä ei ollut esimerkiksi tietoa milloin pentueita on tulossa, edelliset pentueet olivat saattaneet olla vuonna 2012 ja siis tämä mainittuna "ajankohtaista"-osion alla.. Vaikka tässä pohdittiin sitä olisiko some oikea paikka saada lisää liikennettä sivustolle, niin minusta tärkeää on että kaikki kotisivuilla oleva tieto olisi ajankohtaista. En tiedä kuinka paljon etukäteen uusista pennuista on mahdollista kertoa, mutta jos olisi tulossa vaikkapa ensi keväänä, niin olisiko se hyvä mainita? Näin kävijä tietäisi milloin voisi olla ajankohtaista alkaa kärkkymään omaa karvakuonoa :) Teidän sivut oli kyllä ihanan selkeät ja söpöjä kavereita siellä oli.
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 13:49
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Blogisi on mukavaa ja helppoa luettavaa, teksti sujuvaa ja kuvatkin sopivat aiheeseen loistavasti ja ovat lisäksi niin kovin söpöjä! Linkit omalle kotisivullenne ja koirat.com-sivuille ovat myös molemmat toimivia ratkaisuja. Aiheen koen mielekkäänä, sillä itselleen tekeminen on varmasti sitä kaikkein palkitsevinta työtä!

En ole itse koiraihmisiä, tai tarkemmin sanottuna olen harmikseni allerginen. Koirat eivät siis ikävä kyllä kuulu meidän arkeen eikä minulla ole mitään käsitystä siitä miten tulisi toimia, jos koiran yllättäen haluaisinkin hankkia. Näin ollen joutuisin turvautumaan maalaisjärkeen ja pinttyneisiin tapoihini toimia, aina silloin kun ilmenee tarvetta tiedonhakuun. Mitä todennäköisimmin ensimmäinen tekoni olisi kilauttaa kaverille ja sen jälkeen kääntyisin netin ja Facebookin puoleen. Koirat.com-portaali tuntuisi minustakin tehokkaalta markkinointikanavalta, mutta en myöskään sulkisi kokonaan pois blogeja, Facebookia enkä esim. Instagramia. Tärkeintä kai on olla siellä, missä asiakkaat ovat, eli digitaalisessa maailmassa.
Meillä suurin tiedonhakija tällaisessa tilanteessa olisi ilman muuta teini-ikäinen tyttäreni, jonka elämä ilman nettiä, Facea, Instagramia, Whatsappia ym. vastaavia välineitä tuntuisi lähes mahdottomalta. Tietoa haettaisi siis juuri näistä kaikista kanavista.

Kotisivuillanne on jo todella paljon tietoa ja ihania kuvia, mutta muutama video toisi ne nopeasti nykyaikaan. Itse asiakkaana haluaisin videoilla nähdä miten te kasvattajana toimitte koirienne kanssa ja miten valitsemani pentu kasvaa ja kehittyy. Voisin myös kuvitella haluavani jotenkin verkostoitua muiden asiakkaittenne kanssa, sillä tuntuisi mielekkäältä jakaa kokemuksia ja ajatuksia yhteisestä harrastuksesta juuri tämän porukan kanssa. Facebook esim. antaisi tällaisten yhteisöjen muodostamiseen loistavan alustan.

Menestystä ja mukavaa loppuvuota!
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 13:49