Sanansa mittainen

Mitä tehdä, kun hankkeen tavoitteena on kehittää staattisia nettisivuja vuorovaikutteiseksi kanavaksi asiakkaiden kanssa, mutta asiakasorganisaatio toteaakin, ettei halua sivujen kautta uusia asiakkaita?

Markkinoijan into versus pienyrittäjän tarve

Projektin alussa olin intoa täynnä. Keskityin kehityshankkeessa perheyrityksen nettisivujen nykytila-analyysiin. Minulla oli käsissäni perinteiset, staattiset nettisivut, joita oli tarkoitus analysoida ja höystää nykyaikaisilla ja tuloksellisilla lisäkomponenteilla.

Mahdollisuuksia oli lukuisia. Kun lähtötaso oli vuorovaikutuksen osalta lähellä nollaa, kuvittelin vain valitsevani parhaimmat some-kirstusta. Miten paljon hyötyä voisikaan olla sivustosta, joka tukee asiakasdialogia? Mielessäni vilahtelivat palautteet, tarjouskyselyt, kenties jopa asiantuntijuutta rakentava blogi. Kaikki nämä ajatukset tulivat mieleeni ennen kuin olin puhunut yrittäjän kanssa tarkemmin hänen näkemyksistään nettisivujen merkityksestä yritykselle.

Totuus alkaa paljastua

Yrityksen ainoat viestinnälliset aktiviteetit ovat nettisivut sekä yrittäjän henkilökohtainen myyntityö. Tavoite www-sivuja luotaessa oli esitemäisyys: ne ovat ikään kuin yrityksen käyntikortti verkossa. Yrittäjä ei hae sivuilta vuorovaikutuksellisuutta eikä itse asiassa suoria asiakaskontaktejakaan, vaan sivut luovat yritykselle uskottavuutta. Niiden avulla voi rakentaa brändiä ja esitellä referenssejä.

Pienyrittäjän resurssit eivät ole riittäneet sisällöntuotantoon, vaikka pitkää kokemusta suoramarkkinoinnista, kustannustoiminnasta sekä ilmoitusmyynnistä olisi ollutkin hienoa hyödyntää asiakasmarkkinoinnissa.    

Retroilevaa digiviestintää

Miten tästä siis eteenpäin? Millaiset nettisivut toimisivat parhaiten yrityksen brändin ja asiantuntijaroolin rakentajana? Staattisuuden ei tarvitse olla sama asia kuin vanhanaikaisuus. Onko kaikkien yritysten mentävä someen ja panostettava vuorovaikutukseen? Voisivatko staattiset ja retrot nettisivut tarjota jotain uutta ja erilaista digimarkkinoinnissa? Kuinka nettisivut tukisivat parhaiten yrittäjän henkilökohtaista myyntityötä ja asiakasdialogia?

Mediakulutuksen volyymin siirtyminen verkkoon tukee kuitenkin sitä, että myös tämä pienyrittäjä löytyy ja näkyy verkossa. Lähtökohdaksi otamme, että sivusto ilmentää samoja arvoja, kulttuuria ja toimintatapoja kuin yritys itsessään: henkilökohtaisuutta, ammattitaitoa, kotimaisuutta sekä luotettavuutta. On tärkeää, että yrityksen sivut ovat yrityksen näköiset ja linjassa sen muun toiminnan kanssa.

Sivustoa päätettiin kehittää seuraavin stepein ja pelisäännöin:

  1. Sivustoa päivitetään säännöllisesti ja materiaalit pidetään ajan tasalla
  2. Referenssituotteet esitellään nykyaikaisen teknologian kautta esim. digilehdet.
  3. Yksinkertaistetaan sivuja entisestään. Sisältöä rakennetaan teemalla ”vähemmän on enemmän” ja korostetaan yhteystietoja, referenssejä sekä käynnissä olevia mediakampanjoita.

Näillä askeleilla toivomme sivujen ilmentävän yrityksen ”Sanansa mittainen” -sloganin henkeä. Nähtäväksi jää mihin retroilulla päästään. 

Profile picture for user Teea Hurme
Projekti
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Kiva lukea, että joku uskaltaa" olla vielä "vanhanaikainen". Luultavasti saatte jo noilla kolmella stepillä sivuja kiinnostavimmaksi ja informaatiivisemmaksi. Minä ainakin lopetan lukemisen heti jos tieto on vanhaa, joten tuohon päivittämiseen kannattaa satsata.

Jäin vielä miettimään, keitä nuo sivujen käyttäjät ja jo olemassa oleva asiakaskunta on? Jos yritys itse ei kaipaa somea ja vuorovaikutteisuutta niin kaipaako sitä asiakkaat?

Tsemppiä kehittämiseen!

Sanna
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 12:40
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Tervetullut palautus verkkosivujen peruslogiikkaan - ja samalla liiketoiminnankin! Nettiä selaillessa tuntuu aika ajoin, että tietyillä sivuilla vuorovaikutteisuuden kehittäminen on noussut itseisarvoksi, vaikkeivät erilaiset hienot toiminnallisuudet tuo lisäarvo asiakkaalle tai organisaatiolle.

Pienen toimijan ei varmasti kannata ladata kaikkia paukkujaan interaktiivisiin verkkosivuihin, jos niiden kautta saatava hyöty ei vastaa niiden vaatimia panostuksia. Omassa työpaikassani tämä input-output -suhteen merkitys tuppaa tulevaisuuden visioiden tiimellyksessä välillä unohtumaan, kun itse kukin on "käynyt yksillä tosi hienoilla verkkosivuilla" ja "olisi niin kiva, kun meilläkin olisi". Sinänsä olen kyllä vankka vuorovaikutteisuuden puolestapuhuja - mutta vasta sitten, kun perushommat on hoidettu eli verkkosivusto toimii luotettavasti, näyttää asialliselta ja sisällöt ovat ajan tasalla.
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 12:41
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Mielenkiintoinen kirjoitus! Painiskelen itse vähän samanlaisen haasteen edessä ja oli mukava lukea kokemuksiasi ja näkemyksiäsi.

Voisiko ajatella, että nykyaikaiset kotisivut ovat sellaiset, joiden sisältöä pidetään yllä ja mahdollisesti päivitetään aktiivisesti. Välttämättä sen kummempaa digitaalisuutta ei tarvita jos ajan tasalla olevat ja asiakasta palvelevat kotisivut riittävät tukemaan liiketoimintaa. Ylimääräistä digitaalisuutta ei varmastikaan kannata ympätä mukaan jos se ole tarpeen liiketoiminnan kannalta. Toinen juttu on toki se, että yritys voi olla somen ihmeellisessä maailmassa myös tahtomattaan.

Yrityksen kotisivujen keskeinen tehtävä on osaltaan huolehtia yrityksen markkinoinnista. Tällöin riittänee, että sivuston sisältö on rakennettu siten, että siinä korostuu asiakkaiden ja heidän ongelmiensa ratkaisemisen näkökulma. Sivujen aktiivinen päivittäminen on plussaa. Jonkinlainen sisällöntuotanto helpottaisi varmasti sivujen löydettävyyttä, koska ihmisten lisäksi käsittääkseni myös hakukoneet arvostavat sitä, että sivustolla julkaistaan säännöllisesti uutta sisältöä.

Sain kirjoituksestasi ajatuksia ja ideoita omaan projektiini. Varmasti näitä pieniä, vähemmän digitaalisesti kanavoituneita yrityksiä mahtuu Suomeen muitakin. :)
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 12:41
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Osuipas ihan nappiin tämä kirjoituksesi; hyvin paljon samanlaisessa tilanteessa olen itse parhaillaan. Kehitän opinnäytteenä pienen yrityksen viestintää, ja vaikka paljon on saatu aikaan, some-maailma ja kaikki vuorovaikutuksellisuus arveluttaa yrittäjää. Täysin ymmärrettävää, kun toimintaa pyöritetään pienin resurssein, mutta kieltämättä retro-sana on pyörinyt omassakin mielessäni projektin aikana ;)

Olen täysin samaa mieltä kanssasi siitä, että tärkeintä on, että sivut ovat yrityksen näköiset ja linjassa sen muun toiminnan kanssa. Myöskään en pidä vuorovaikutusta mitenkään itseisarvona jos se ei toiminnan luonteeseen sovi tai ole sidosryhmille ominaista. Meidän tapauksessamme vähintään Facebook-sivut olisivat kyllä erinomaisen tärkeät, toimialan luonteesta johtuen, eli uskon, että sinne asti vielä mennään. Jos ei oman kehittämisprojektini puitteissa niin sen innoittamana :)
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 12:41
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Huhuh, mikä lähtötilanne! Luultavasti hyvin monet pienyrittäjät kamppailevat saman asian kanssa. Kaikkea pitäisi saada, mutta ei tiedä mitä oikeasti tarvitsee. Joillekin yrityksille toimii vallan mainiosti pelkkä "käyntikortti", kunhan sisältö on oikein kirjoitettu ja sivuston tekninen puoli on kunnossa. Nämä jo yksistään lisäävät hyvin hakukonelöydettävyyttä ja todellakin toimii käyntikorttina. Mielestäni kuitenkaan vuorovaikutteisuutta ei pidä lähteä sivustolta hakemaan, mikäli yrityksellä ei ole laittaa yhtään tähän aikaa sivuston valmistumisen jälkeen. Verkkosivuthan ei koskaan ole valmiita vaan niitä pitää koko ajan kehittää.
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 12:41