Pieni kipinä sytyttää suuren tulen

Kaikki lähti entisen työkaverin puhelinsoitosta. Hän työskentelee projektitehtävissä Lasten Liikunnan Tuki ry:ssä ja soitti kysyäkseen neuvoa viestintäasiassa. Se tuli kuin tilauksesta. "Olisi tällainen kurssi, johon tarvitsen viestintään liittyvän kehittämistehtävän aiheen", kerroin. Pyörät lähtivät pyörimään. Tapaaminen yhdistyksen pomon kanssa. Paljon sekalaisia tarpeita.

Yritin saada tarpeita järkevään muotoon. Kokosin yleiset toiveet ja rajasin kehittämistehtävän hyvin käytännönläheiseksi. Toteutin akuutin some-kampanjan sisältösuunnitelman, jota yhdistys hyödynsi osittain. Odottelin kommentteja. Vihdoin taas tapasimme.

Kaikki meni uusiksi. Tilalle tuli laajempia ja mielenkiintoisempia kokonaisuuksia. Kolmas tapaaminen sattui olemaan ennen tätä kirjoitushetkeä. Pääsen vihdoin etenemään käytännön tehtäviin! Siinäpä pähkinänkuoressa  kehittämishankkeeni tulokset viimeisen parin kuukauden ajalta.

Askel askeleelta eteenpäin

Koko prosessi on kuitenkin ollut erittäin iso ja konkreettinen kehitysaskel Lasten Liikunnan Tuelle. Suomalaisten yhdistysten viestintä ei ylipäätään ole ollut kovin suunnitelmallista, eikä Lasten Liikunnan Tuki tee poikkeusta. Yhdistys on pärjännyt hyvin perustoiminnassaan, mutta haluaa nyt satsata suunnitelmalliseen viestintään kehittyäkseen.

Ensimmäisen tapaamisen sekamelskasta yhdistyksen toiminnanjohtaja on saanut hahmotettua aiheet tärkeysjärjestykseen. Tärkeimpiä lähden työstämään heti. Huomaan, että pieni kipinä on jäänyt kytemään ensimmäisestä ehdotuksestani, joka alun perin hylättiin: asiat ovat kuitenkin toteutuslistalla.

Henkilökohtaisesti tämä on minulle lottovoitto. Pääsen hyödyntämään opintojani ja tekemään esimerkiksi viestintästrategian ja -suunnitelman. Tehtävälistallani on myös yhdistyksen sisäisen viestinnän toimintamallin luominen. Lisäksi teen päivittäisviestinnän tehtäviä kuten luon uutiskirjeitä, teen kyselyitä, päivitän some-kanavia, hoidan mediasuhteita ja olen johdon tukena.

Johto ymmärtää viestinnän tärkeyden ja on sitoutunut asiaan. Pääsen suunnittelemaan kaiken alusta asti itse ja yhdistämään aiemman viestintäosaamiseni sekä nykyiset opinnot. Tavoite on korkealla. Yhdistys on ollut edelläkävijä jo pitkään lasten ja perheiden liikuttamisessa, ja nyt toivon luovani heidän viestintäänsä sellaisen toimintatavan, josta muut voivat ottaa mallia.

Millaiset asiat ja toiminnot sinun mielestäsi tekisivät yhdistyksestä edelläkävijän viestinnässä?

Profile picture for user Eija Tiura
Projekti

Toiveiden tynnyrin tyhjennys

Lasten Liikunnan Tuki ry:llä on sekalainen seurakunta viestinnän kehittämistarpeita. Kehittämishankkeen tarkoituksena on toteuttaa lyhyen aikavälin tärkeimmät ja yhdistykselle hyödyllisimmät toimenpiteet.

  • Some-kampanjan sisältösuunnitelma
  • Sisäisen viestinnän työkalujen valinta
  • Projektiviestinnän työkalujen valinta
  • Nettisivujen sisällön tarkastelu - tukeeko sisältö yhdistyksen liiketoiminnallisia tavoitteita?
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Hei!

Kiitos tiiviistä kehittämistehtäväraportistasi. Hienoa, että pääset kehittämään yhdistyksen viestintää. Olen töissä Suomen Partiolaisissa ja mielestäni meillä on ainakin somen käyttö suhteellisen hyvin hallussa. Listasin parhaita puolia yhdessä välitehtävässämme ja laitan listauksen tähän, josko siitä olisi jotain apua:

Kaikki mitä organisaatio viestii julkaistaan somen eri kanavissa ja hyödynnämme erilaisia digiviestinnän keinoja.

Johtamisen väline: Puheenjohtaja julkaisee ajatuksiaan ja tekemisiään aktiivisesti Facebookissa ja Instagrammissa. Johtaminen on avointa ja päätöksiä on helppo kommentoida. Kaikki hallituksemme jäsenet ovat saavutettavissa Facebookin kautta. Puheenjohtajamme on viestinnän ammattilainen ja se näkyy hänen tavassaan käyttää taitavasti video- ja kuvaviestintää ja vetoavien blogikirjoitusten muodossa.

Jäsenistön tavoittaminen: Facebookissa on koko järjestön kattava sisäinen hc-partiolaiset/ryhmä, jossa kuka tahansa pääsee keskustelemaan partion asioista. Ryhmää ylläpitävät hallituksemme jäsenet.

Markkinointiviestintä: Partiolla on fb-, twitter-, Youtube- ja instagram-tilit. Saattaa olla muitakin. Näitä hallinoi viestintätiimi.

Osallistaminen: Avoimista koulutuksista, luennoista ja päätöskokouksista tiedottaminen tehdään online ja suorana videostriimauksena netistä ja twitterin kautta. Twiittaamiseen kannustetaan. Tapahtumia voi seurata mistä vaan.

Julkaisut: Aikuisille partiolaisille suunnattu Partionjohtaja-lehti siirrettiin jokin aika sitten pelkästään nettiversioksi. Toimialojen ajankohtaisjulkaisut tehdään blogisivuilla.
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 10:07
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Aiheesi on hedelmällinen, sillä onhan lasten yltiöpäisestä kilpaurheilusta ollut jo pitkään keskustelua (linkki tässä kirjoituksessa näihin artikkeleihin olisi sopinut hyvin!). Hienoa, että pääset myös käytännön työhön. Johdon tuki on erittäin tärkeä osa kehitystä!

Kirjoitat blogitekstiin sopivia lyhyitä lauseita, tiivistä tekstiä ja koko kirjoitus on sopivan mittainen. Olisin lisännyt väliotsikon ennen kappaletta "Henkilökohtaisesti tämä on minulle...", sillä se on mielestäni oma aiheensa.

Annan listaus yhdistysviestinnästä on tosi kattava. Tosin on vähän eri asia viestiä jäsenistölle, kuin yleisesti kuten ymmärsin Lasten Liikunnan Tuki ry:n osalla olevan. He kai haluavat jakaa tietoa palveluistaan perheille, joiden lapset voisivat niihin osallistua. Siksi ehkä kannattaisi "unohtaa" yhdistysnäkökulma ja tehdä asioita vähän markkinoinnillisemmin omaa ideologiaa vaarantamatta.

Asiakkaan ymmärrys ja kuuntelu voisivat purra tässäkin: tee esim. (netti)kysely nykyisille palvelujen käyttäjille haluaisivatko he tietoa mieluiten FB:n, uutiskirjeen jne. kautta.

Iloa kehitystyöhön!
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 10:08
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Hei Eija,

Blogikirjoituksesi on sujuva ja napakka –tykkäsin! 

Kysyt millaiset asiat ja toiminnot tekevät yhdistyksestä edelläkävijän (some)viestinnässä? Oleellista mielestäni organisaatioviestinnässä on panostaminen sisältöön ja pitkäjänteisyyteen sekä vuorovaikutukseen tavoiteltavan kohderyhmän kanssa. Somessa on tärkeää tehdä jotain konkreettista ja mitattavaa ja näin ollen Kirsin ehdotus asiakaskyselystä on erinomainen!

Tsemppiä opintohin!

Yt, MariaK.
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 10:08
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Kirjoitusta oli mukava lukea ja se oli miellyttävä myös silmälle. Kysymys lopussa oli mukava lukijan kiinnitys, jolla kirjoittaja voi saada hyviä neuvoja tai mielenkiintoista keskustelua aikaan. Se sai myös lukijan tuntemaan itsensä osaksi tarinaa, koska siihen on todella helppo osallistua, jos kysymys on sellainen joka herättelee.
Myös aiheena tehtävä oli tärkeä ja selvästi ajankohtainen. Hienoa, että opinnot voivat edistää yritysten viestintää.
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 10:08