Yritysviestintä


Yrityksen sisäinen viestintä tuntuu yksinkertaiselta asialta, mutta varsinkin suuremmissa yrityksissä tiedon jakaminen on osoittautunut lähes mahdottomaksi tehtäväksi. Viestintään panostaminen toisi organisaatioille paljon hyötyjä, tästä esimerkkinä yrityksen ja yksilön tarkoitus – miksi olemme töissä täällä, miksi teemme mitä teemme.

Lähdin kehittämään työyhteisömme sosiaalisen median käyttöä tavoitteena luoda yhteys asiakkaisiin somesillan avulla. Sosiaalista mediaa on meillä käytetty lähinnä yksisuuntaisena markkinointikanavana ja sen mahdollistama vuorovaikutteisuus on jäänyt hyödyntämättä. Miksei suhteellisen suuressa yrityksessä ole panostettu sosiaalisen median tarjoamiin mahdollisuuksiin?
Kaiken takana on pelko

Teknologian kehittyessä yritykset joutuvat muuttamaan omia markkinointiin liittyviä toiminta- ja lähestymistapoja. Uudet teknologiat tarjoavat yrityksille uusia tapoja hakea asiakkaita ja kontakteja yritysten kohderyhmiin.
Virtuaalimaailmassa on tällä hetkellä ylituotantoa erilaisista tiedoista. Usein yritysten sivuilta löytyy paljon ”tylsiä” tekstejä, joita monilla ei ole edes halukkuutta avata tai lukea. Yksi tapa toimittaa potentiaalisille asiakkaille eläviä ja tuoreita tietoja omasta bisneksestä on luoda netissä yritysblogia.

Elämäni ensimmäistä blogitekstiä pohtiessa ajatuksia sinkoilee sisäisessä bittiavaruudessani enemmän, mitä yhden ihmisen kapasiteetilla voidaan kohtuudella odottaa hallittavan. Projekti on perustettu ja järkeväksi koetut rajaukset tehty. Seuraavaksi on vuorossa konkreettinen työskentelyvaihe. Vanha ja osittain inflaation kärsinyt sanonta toteaa, että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Joko sanonta ei vastaa totuutta tai suunnitelmat ovat huonoja.