- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Olen kerännyt tähän mennessä Lasten Festareiden viestinnästä tietoa eri lähteistä: projektipäälliköiltä, viestintävastaavilta ja yhteistyökumppaneilta. Näin olen koonnut itselleni runkoa siitä, mihin suuntaan viestintää on hyvä jatkossa kehittää. Vapaaehtoistyönä järjestettävässä projektissa on aina suurimpana haasteena henkilöiden sitouttaminen ja ajan löytäminen kaiken muun kiireen keskellä. Lasten Festarit -tapahtumassakin projektipäällikön motivointi- ja delegointitaidoilla on iso merkitys.
Tähän mennessä
Pääviestintäkanavia Lasten Festareilla ovat olleet Helsingin Uutiset (mainos lehdessä ja nettikalenteri), Radiokanavat (vuonna 2012 kaksi kanavaa), Facebook-sivut sekä tapahtuman omat nettisivut www.lastenfestarit.fi. Muita viestintäkanavia ovat olleet eri tapahtumakalenterit (Nuorkauppakamarin sisäiset, stadissa.fi, City evenemax, Metron ja Vartin palstat, helsinki.fi) sekä lähialueiden päiväkoteihin lähetetyt tiedotteet.
Näiden lisäksi myös tärkeänä (ja toivottavasti tulevaisuudessa kasvavana!) viestintäkanavana ovat olleet yhteistyökumppanit (kuten Jamkids ja mammapappa.com), jotka ovat kirjottaneet tapahtumasta omilla kotisivuillaan. Tämän vuoden viestintävastaava myös totesi viestinnän (keskustelut sosiaalisessa mediassa ja nettisivujen päivitykset) keskittyvän kesäkaudelle, koska vahvistukset tapahtuman sisällöstä ovat tulleet kesä-heinäkuussa.
Mistä tieto viestinnästä vastaavalle?
Nuorkauppakamarilla on omilla sivuillaan jäsenille avoin tietopankki, jonne on laitettu tiedot Lasten Festareiden radiomainosten sisällöstä. Sen lisäksi perinteinen ”puskaradio” on ollut tehokkaassa käytössä projektitiimin kesken. Eli aina joku on tiennyt jonkun, joka on vaikkapa edellisenä vuonna ollut mukana projektissa ja hän on taas tiennyt jotain.
Kuvio on tähän mennessä toiminut hyvin, koska joka vuosi on joku edellisen vuoden tekijöistä ollut mukana myös uudessa projektitiimissä. Tavoitteeni on kuitenkin laatia kattavampi ja suunnitellumpi paketti viestinnän hallintaa varten. Katsotaan, kuinka käy J.
Tulevaisuuden tavoitteita
- Facebook-sivujen aktivointi jo aiemmin keväällä: Kävijät voisivat ehdottaa esiintyjiä, kilpailuja joissa palkintoina yhteystyökumppaneiden tuotteita, uutisia jne.
- Nettisivujen ahkerampi päivittäminen
- Yhteistyökumppaneiden omien viestintäkeinojen hyödyntäminen – Miten saadaan aktivoitua?
- Mietinnässä myös aiheeseen liittyvä blogi, jota projektitiimiläiset päivittäisivät. Tämä voisi olla osana nettisivuja ja antaisi kävijöille kuvaa siitä, mitä kaikkea ”kulissien takana” tehdään ennen itse tapahtumaa.
Kuinka tästä eteenpäin
Pohjatyö on nyt tehty. Kävin jo alustavaa keskustelua tämän vuoden projektipäällikön kanssa siitä, että tekisimme yhteistyötä viestinnän suunnittelussa. Vielä kun löytäisi yhteistä aikaa J Kun uusi projektiryhmä muodostetaan, vuoden 2013 Lasten Festareiden suunnittelu lähtee vauhtiin. Silloin saan myös tähän projektiaiheeseeni konkreettisia suuntaviivoja ja kommentteja.
Festarielämää!
Tavoitteena tunnistaa oikeat keinot käyttää somea Lasten Festareiden tunnettavuuden lisäämiseksi.
- somen tehokas käyttö tapahtuman viestinnässä
- kotisivuista hyöty irti yhteistyökumppaneille sekä kävijöille
- some-viestinnän suunnitelma