Sisältö ratkaisee - kaikkihan sen tietää vai tietääkö?

SEO_hakukoneoptimointi haltuun

Laadukas sisältö on keskeisin hakukonenäkyvyyteen vaikuttava tekijä.
Mistä sitten johtuu, etteivät yrityksemme tiedot löydy hakukonelistausten kärjestä? Ja miten ihmeessä me sinne pääsemme?  

Voisi luulla, että asian selvittäminen olisi helpointa kysymällä suoraan omalta palveluntarjoajaltamme, mehän maksamme heille siitä, että he tuottavat meille laadukasta sisältöä. Aina kaikki ei mene niin kuin ”Strömsössä”, ja mitä enemmän asioista kiinnostuin, sitä vähemmän vastauksia sain. Niinpä päätin ottaa asiasta itse selvää ja kartoittaa, miten nykyiset verkkosivumme vastaavat sisällön osalta hakukoneoptimoinnin (SEO:n) tarpeisiin ja mitä asioita tässä kohtaa on syytä ottaa huomioon.

 

Miten sivustomme vastaavat SEO:n tarpeisiin?
Selvitystyö käynnissä...Miten verkkosivumme vastaavat SEO:n tarpeisiin?

 

Jotta sinun olisi helpompi päästä samassa asiassa alkuun, listaan seuraavassa kahdeksan helppoa vinkkiä asian tarkasteluun:
 

  1. Kysy itseltäsi onko sivustosi omasta mielestäsi ”awesome”!

Jos haluat, että omat sivusi näkyvät jollain tietyllä avainsanalla, käy katsomassa ko. sanalla nousevia yrityksiä ja vastaa rehellisesti, minkälaista sisältöä omat sivustosi tarjoavat suhteessa kilpaileviin? Tarjoavatko sivustosi sisällön osalta hyödyllistä, uniikkia, laadukasta ja jopa hauskaa sisältöä!

 

  1. Hio Title -otsikko ja Meta description -tag kuntoon!

….ja jos et tiedä, mitä nämä tarkoittavat, niin google tarjoaa siihen kattavasti vastauksia :)
Vinkkinä kuitenkin, että avainsanan tulisi löytyä sekä title -otsikosta, että meta description –tagistä. Avainsanan löytyminen Title -otsikon alusta on yksi tärkeimmistä asioista hakukonenäkyvyyden kannalta. Jokaisella sivustolla tulisi olla lisäksi uniikki meta-kuvaus, jonka suosituspituus on 230-320 merkkiä. 

 

  1. Tarkista avainsanojen käyttö sekä otsikoinnissa että sisällössä!

H1 tason otsikko (eli pääotsikko) on yksi tärkeimmistä hakukoneen hakutuloksiin vaikuttavista tekijöistä. Avainsana tulisi esiintyä sekä URL -osoitteessa, että h1 -otsikossa.  Suosituksena on vain yksi h1 tason otsikko / sivu. Avainsanojen taas tulisi esiintyä aina lähellä toisiaan, sisältötekstin alkuosassa, useammin kuin muut ilmaisut, riittävän tiheästi jne. Ennen kaikkea sinun tulee varmistua kuitenkin siitä, että sivulla avainsanat esiintyvät toistuvasti tarkalleen samassa järjestyksessä.

 

  1. Muista kielioppi, oikeinkirjoitus ja helppolukuisuus!

Kuka nyt haluaisi lukea vaikeaselkoista tekstiä, joka on täynnä kirjoitusvirheitä? Suuri määrä kirjoitusvirheitä saattaa vaikuttaa negatiivisesti hakukonenäkyvyyteen ja jos ei siihen, niin ainakin asiakkaiden mielikuviin yrityksestä! Google suosii hakutuloksissa sivuja, jotka ovat helposti luettavia.

 

  1. Varmista sisällön riittävä pituus ja sanojen lukumäärä!

Jostain syystä näyttää siltä, että hakukoneet pitää lähtökohtaisesti pidempiä artikkeleita lyhyitä luotettavimpina ja laadukkaampina. Oikeaksi määriteltyä sisällön pituutta ei kai kuitenkaan ole olemassa. Mieti kuitenkin tarkkaan sisällön aihetta ja voitko tuoda siihen uusia näkökulmia.

 

  1. Päivitä sisältöä ja varmista kuvien optimointi!

Sivustolla esiintyvien kuvien tiedostonimet ja alt -tekstit toimivat merkkinä relevantista sisällöstä. Hakukone arvostaa tuoretta ja lähiaikoina päivitettyä sisältöä. Varmistu siis siitä, että pidät sivustosi ajan tasalla ja kehität niitä. Google mittaa päivitystiheyttä ja jos sisältösi ei ole pitkään aikaan muuttunut, viestii se epärelevantista sisällöstä – ei hyvä!
 

  1. Käytä järkeä ulkoisten ja sisäisten linkkien määrässä ja laadussa!

Varmista, että sivustoillasi käyttämät ulkoiset linkit toimivat ja ne ovat relevantteja.  Liian suuri määrä ulkoisia linkkejä saattaa heikentää sivusi ”rankingia”, älä kuitenkaan pelkää käyttää niitä. Muilta sivuilta omille sivuillesi tulevat linkitykset kertovat taas siitä, kuinka tärkeä sivu on suhteessa muihin. Varmista kuitenkin aina, että linkit toimivat.

 

  1. Korosta sanoja vain erityisestä syystä!

Sanat, joita on korostettu esim. lihavoinnilla, voivat saada suuremman painoarvon, kun hakukone määrittelee mitä asiaa sivusto koskee. Älä kuitenkaan käytä niitä liikaa, jottei asia käänny itseään vastaan. Todennäköisesti tekstin korostuksen liikakäyttö tulkitaan keinoksi pyrkiä optimoimaan hakukonetta ja siitähän hakukoneet eivät pidä.

Toivottavasti vinkeistäni on sinulle apua, ei muuta kuin onnea matkaan ja kokeilemaan!

 

Oletko itse tarkastellut mitään sivustoa hakukoneoptimoinnin näkökulmasta ja mitä huomioita olet tehnyt, mitä pidät tärkeänä? Onko hakukoneoptimointi sinulle tuttua juttua vai täyttä hepreaa?

p.s tarkastelemani verkkosivut eivät saaneet mairittelevia tuloksia, eipä siis ihme, ettei kysymyksiini enää vastattu. Tästä esimerkkinä seuraavaa: 89 sivua sisälsi samoja meta-kuvauksia (=sama meta-sisältö), 27 sivulla oli sama otsikko, 93 kuvasta puuttui alt-tekstit, useimmilla sivuilla oli alle 200 sanaa (=huomattavasti vähemmän kuin muilla vastaavilla), 18 sivulta puuttui h1 tason otsikko, 3 rikkinäistä ulkoista linkkiä… Ei jatkoon!

 

 

 

 

Profile picture for user KaritaT
Projekti

Henkilökohtainen digiloikka - hakukoneoptimointi haltuun!

Tutkimusten mukaan 88 % ihmisistä, jotka kuulevat uudesta tuotteesta tai palvelusta, menevät ensimmäisenä osoitteeseen www.google.fi tekemään haun (Suomen Digimarkkinointi 2018). Hakukoneoptimoinnin tarkoitus on saada verkkosivustolle lisää kävijöitä. Kuulostaa yksinkertaiselta, mutta mikä sisällöissä on hakukoneoptimoinnin näkökulmasta tärkeää?

Tavoitteet:

  • ymmärtää, mitä hakukoneoptimointi on ja miksi se on yritykselle tärkeää
  • mitä Google Analytics kertoo
  • mitä asioita tulee ottaa sivustouudistuksessa huomioon (hakukoneoptimoinnin näkökulmasta)
  • miten näkyvyyttä voi ostaa
VilhelmiinaR KIRJOITTI:
Blogiasi oli mukava lukea ja se oli kivasti jäsennelty. Listauksesta on helppo tarkistaa kohta kohdalta olennaiset hakukoneoptimoinnissa huomioitavat asiat verkkosivuja suunniteltaessa tai päivittäessä. Hakukoneoptimointia pohdin mm. viime kevään sähköinen liiketoiminta -kurssin yhteydessä, jossa suunniteltiin ja toteutettiin verkkokauppa kuvitteelliselle omalle yritykselle. Silloin tuli mietittyä mm. avainsanoja, metatietoja, luettavuutta, päivitystä, linkkien toimivuutta sekä tietysti käyttäjälähtöistä ja laadukasta sisältöä. On silti vaikea arvioida, millä keinoilla nousisi mahdollisimman korkealle hakukoneiden hakutuloksissa valtavan tietotulvan keskellä. Hakukoneoptimointiin tutustuessa huomasin, että senkin palvelun voi ulkoistaa ja siihen voi myös itse oppia, sillä koulutusta ja oppaita aiheesta löytyy. Ja tietenkin hakukoneen avulla nekin 😊
Lähetetty Ke, 10/31/2018 - 19:13
smtak KIRJOITTI:
Blogisi sisältää mukavasti hyödyllistä informaation hakukoneoptimoinnista, hakukonetta tulee käytettyä paljon eri tiedon etsimiseen ja tämä voi auttaa myös tiedon löytämisessä kun ymmärtää paremmin mitä hakee. Hakiessa tietoa jostain asiasta tietoon täytyy suhtautua aina kriittisesti ja yhdistellä "totuus" eri medioiden tai kirjoitusten tiedoista. Tosi hauskoja kuvia olet saanut blogiisi! :)
Lähetetty To, 11/08/2018 - 22:21