Sosiaalinen media - oikotie onneen vai vaikeuksien kautta voittoon?

Merkittävä some

Sosiaalinen media on lyhyessä ajassa saavuttanut tärkeän aseman yritysten viestinnässä ja markkinoinnissa. Merkitys tulee varmasti kasvamaan, ainakin niin kauan kuin erilaisten yhteisöjen käyttäjäkunnat kasvavat ja voivat hyvin.

Some on kuitenkin jatkuvassa muutoksessa. Se, mikä on tänään in, voi olla huomenna out. Jos et hyppää junaan ajoissa, olet pian auttamatta jäljessä. Uskon, että monilla aloilla voi somen avulla saavuttaa suurenkin kilpailuedun. On fakta, että sosiaalisessa on nyt oltava mukana, tavalla tai toisella.

Jos et ole vielä mukana ja ajatus pelottaa, niin yksi hyvä keino on ottaa mallia jo mukana olevilta. Tällä tavalla voit välttää monta virhettä. Muiden yritysten kampanjoiden ja tekemisten tutkiminen voi antaa monia hyviä ideoita.

Yrityksemme käyttää somea jonkin verran, mutta ei läheskään niin paljon ja monipuolisesti kuin haluaisin ja olisi mahdollista. Facebook on tärkein kanavamme, mutta sekin toimii lähinnä markkinointi- ja tiedotusvälineenä. Muut kanavat ovat aika marginaalisessa käytössä.

Musiikkikoulut Jamkids ja Demo Facebookissa

PeukkuJamkids Musiikkikoulun Facebook-sivut ovat olleet käytössä jo useita vuosia. Tykkääjiä on tullut tasaisesti lisää, tällä hetkellä määrä on 685. Suurimmat harppaukset ovat tulleet maksettujen kampanjojen aikaan. Musiikkikoulu Demon Facebook-sivut taas perustettiin vasta alkusyksystä, ja siellä tykkääjiä on toistaiseksi vain 48. Näitä sivuja ei ole mainostettu eikä niiden eteen ole nähty juuri vaivaa. Tekemistä siis riittää.

Jamkidsin kohdalla kyse on enemmänkin tykkääjien aktivoinnista, vaikka voisi heitä olla vielä enemmänkin. Joku taisi kurssillamme sanoa, että sivulla alkaa olla vaikutusta vasta, kun tykkääjiä on vähintään 1000. Totta varmaan.

Jamkids: https://www.facebook.com/JamkidsFinland
Demo: https://www.facebook.com/MusiikkikouluDemo

ConfusedSome on muutakin kuin Facebook


Sosiaalinen media on paljon muutakin kuin Facebook, vaihtoehtoja riittää. Onkin todella tärkeää valita oikeat, juuri omalle yritykselle sopivat kanavat, missä on järkevää tai edes mahdollista olla mukana. Turhaa työtä ei kannata tehdä, vaan jokaisen valinnan täytyy olla tarkkaan harkittu.

Meidän valintamme ovat:

Youtube. Tämä on ehdottomasti kanava, jota haluaisin käyttää paljon enemmän. Kuva ja video ovat tätä päivää. On ihan mahtavaa, kun asiakkaat itse lataavat videoita nettiin, esim. oppilaskonserttien jälkeen. Plussaa myös se, että videot parantavat Google-näkyvyyttä.

Wikipedia. Sivumme saa jäädä Wikipediaan - voitimme merkityksellisyyskamppailun. Mahtavaa! http://fi.wikipedia.org/wiki/Jamkids

Blogi. Ei vielä toteutuksessa, mutta ihan pian! En tiedä eteneekö asia tämän kurssin aikana, mutta tämän talven aikana ihan varmasti. Uskon, että blogi tuo kivaa eloa myös Facebookiin.

Foursquare. Tulossa. Ihan heti, kun löydän aikaa asian hoitamiseen.

Onko tämä oikea paletti vai puuttuuko jotain? Mielestäni mitään ei ainakaan kannata jättää pois. 

 

sosiaalisen median välineetAsiakkaat aktiivisiksi, vuorovaikutus vilkkaaksi


Mielestäni kuitenkin kaikista tärkeintä ei ole se, missä kaikissa kanavissa olemme mukana, vaan se miten olemme mukana. Mitä sisältöä tuotamme, miten keskustelemme, miten olemme aktiivisia ja miten aktivoimme?

Haluan oppia osallistamaan ja aktivoimaan ihmisiä: saada aikaan vuorovaikutusta ja luoda keskustelua - saada aikaan yhteisön.

Olen hyvin, hyvin innostunut tästä aiheesta! Haluan käytännön kokeilujen kautta kehittää yrityksemme sosiaalisen median osaamista. Uskon, että tässä asiassa lopullinen oppiminen tapahtuu vain tekemällä: kokeilemalla, erehtymällä ja sitten jossain vaiheessa – onnistumalla.

Profile picture for user Heli Miinin
Projekti
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Kirjoituksestasi huomaa, että olet innostunut aiheesta ja se on oikea lähtökohta projektille! Monessa yrityksessä pohditaan, miten lähestyä tätä vähän vierasta "ulottuvuutta", sosiaalista mediaa. Ja moni on ehkä huokaissut helpotuksesta, kun on avannut yrityksen nimissä facebook-sivut, mutta ovatko ne vain staattiset, vanhat verkkosivut vai tarjotaanko siellä jotain uutta, hyödyllistä, viihteellistä tai jopa tunteita herättävää sisältöä?
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 14:28
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Vaikeuksia on saada asiakkaanne antamaan aktiivisesti palautetta somessa. Teidän pitäisi tehdä musikkitunneille ja ohjaajille kampanja, jolla saisitte asiakkaat kommentoimaan tunteja facebookissa. Esim. ohjaaja kenen tunti on saanut eniten kiitosta ja positiivista palautetta facebookissa kauden aikana saa jonkun palkinnon. Ahkerin asiakaspalautteen antaja palkitaan joulujuhlassa. Kannustakaa joulujuhlassa ihmisiä lataamaan videoita youtubeen "sukulaisten" nähtäväksi.

Onneksi olkoon wikipedian johdosta! Foursquare kannattaa laittaa kuntoon mahdollisimman pian. Se tuskin vie päivää kauemmin aikaa, kun materiaalia jo on. Blogin kirjoitus on hyvä idea. Lyhyemmät kirjoitukset jaksaa lukea paremmin, joten ei kannata tehdä siitä liian hankalaa. Kun saat ekan kirjoituksen ja blogin auki, niin pystyt jakamaan muille blogin kirjoitusvuorot. Tsemppiä!
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 14:28
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Teillä onkin melkoinen viestinnän kehittämisen projekti meneillään :) On hyvä, että olette/olet selkeästi määritellyt ne kanavat, joita haluatte somessa käyttää. Jonkinlainen Facebookin ja Youtuben yhteenliittymä voisi toimia hyvin. Youtube sopii teille erinomaisesti, koska se mahdollistaa videoiden jakamisen. Haastaavaa voi kuitenkin olla se, että saatte ihmiset lataamaan omia videoitaan kaikkien nähtäville. Onnistuessaan tämä voi kuitenkin tuoda teille paljon lisää näkyvyyttä.
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 14:28
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Ainakin olette onnistuneet jo siinä, että sivunne välittävät positiivisen viestin! Ja suunnitelmasi somen tehokkaammasta käytöstä jatkossakin ovat hyvät. Suosittelen tuomaan vielä jatkossakin enemmän esille sitä "matalaa kynnystä" mikä teillä on uusien asiakkaiden suhteen. Kaikki ovat tervetulleita nauttimaan musiikin tuomasta ilosta teille!
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 14:29