Hankeviestintä ottaa digiloikkaa

Omassa työssäni vastaan valtakunnallisen hankkeen viestinnästä. Syksyn aikana olen rakentanut hankkeelle nettisivustoa, jossa kerrotaan hankkeen uutisista ja tulevista tapahtumista. Nettisivut perustettiin kiiruusti, koska jos et ole netissä, et ole olemassa.

Sivuston rakenne luotiin yksinkertaiseksi. Sen jälkeen alkoi sisällöntuotanto eli loimme "lihaa luiden ympärille". Nettisivut toimivat viestintäkanavana hankkeen kohderyhmälle, rahoittajalle ja muille kiinnostuneille.

Lähetämme neljä kertaa vuodessa uutiskirjeen ajankohtaisista asioista ja tapahtumista. Myöhemmin hankkeen edetessä kerromme hankkeen tuloksista. Sähköisiä välineitä hyödynnämme myös tapahtumiin ilmoittautumisissa. Viestintämateriaalia hankekumppaneille jaamme Dropboxin välityksellä.

Hankkeen rahoittajalle ja ohjausryhmälle kerromme, mitä olemme saaneet aikaiseksi ja eteneekö hanke suunnitelmassa kerrotulla tavalla. Hankkeen omat nettisivut tukevat raportointia.

Systemattisuutta somen käyttöön

Hankkeen viestintäkanavat ovat yrityksen ja hankkeen nettisivut, intranet, Twitter, Facebook ja LinkedIn. Näissä pitäydymme toistaiseksi ja näihin tuotamme sisältöä.

Oma näkemykseni on ollut, että tuotamme sisältöä nettisivuille, josta editorin mahdollistamilla välineillä on sitten helppo nostaa aiheita muihin viestimiin, kuten Twitteriin ja Facebookiin. LinkedIn vaatii vielä pohdintaa ja haltuunottoa.

Ihmiset tuntuvat jakautuvan niihin, joille twiittaaminen tekemisen ohessa luonnistuu helposti. Itsellä taas enemmänkin häiritsee, jos pitää kaikki välineet auki ja viestii jatkuvasti. Mutta hyvä että meitä on erilaisia tekijöitä, harvoin viestintää on kuitenkaan liikaa.

puu

Oma kehittyminen hankeviestijänä

Kehittyminen hanketyön viestijänä, ammatillisen termistön omaksuminen, tietojen päivittäminen ja valittujen viestintäkanavien omaksuminen on ollut osa omaa ammatillista kasvuani.

Koska olen uusi tekijä hanketoiminnassa, minulla ei ole omakohtaista kokemusta siitä, mikä on yleensä lähtötilanne digiloikkaa otettaessa. Koetan kuitenkin koko ajan muistaa, mihin suuntaan viestintää halutaan viedä ja miten se olisi entistä helpommin kaikkien saatavilla.

Sosiaalisessa mediassa olen aiemmin ollut lähinnä yksityishenkilönä ja harrastuksen puitteissa. Jonkinlaista pohdintaa vaatii vielä se, jätänkö esimerkiksi Facebookin henkilökohtaiseksi sosiaalisen median välineeksi vai otanko sen osaksi ammatillista viestintääni.

Yritysviestinnän kurssin anti on ollut ajankohtaista ja omaa työtäni tukevaa. Kurssin opiskelijoiden kanssa pohdintojen jakaminen on ollut mielenkiintoista. Lähiopetusillat ja lauantai ovat hyvin auttaneet minua jäsentämään ajatuksia, kun yksin blogeja lukiessa meinaa hukkua internetin syövereihin!

Aion jatkaa opiskelua keväällä ja tulen miettimään paremmin oman ajankäyttöni silloin. Nyt kun hanke on käynnistynyt ja oma työkokemus hanketyössä on karttunut, on entistä helpompi arvioida, mihin rahkeet riittävät. Vai onko sittenkään?

Tässä vielä muutama linkki, joihin törmäsin etsiessäni tietoa digiloikasta:
http://ek.fi/wp-content/uploads/Otetaan_digiloikka_net.pdf
http://www.hs.fi/mielipide/a1448516649359?jako=fe3d0dac66fdb9055aa82dceff8db334
 Twitterissä avainsana #digiloikka
 Soraäänenä Suttapakoon-blogissa http://www.lily.fi/blogit/sutta-pakoon/digiluu-digilei

Kuvat: oma otos ja bixabay.com

Profile picture for user Pirjo Aura
Projekti

Hankeviestinnän digiloikka

Valtakunnallisen hankkeen viestinnän kehittäminen ja digiloikka. Hankkeelle on perustettu perinteinen nettisivu, jossa tiedotetaan hankkeen uutisista ja tapahtumista. Kehittämishankkeeni tulee olemaan hankkeen viestinnän kehittäminen ja löytää uusia tapoja viestiä ja pohtia mikä olisi toivottu digiloikka. Haasteena myös tiedostojen jakaminen eri sidosryhmille.

 

Hankkeen tavoitteet:

  • tiedon jakaminen eri sidosryhmille
  • digiloikka eli jotain uutta ja erilaista
  • oma kehittyminen viestijänä
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Kiitos Pirjo sujuvasta ja loogisesti etenevästä blogikirjoituksesta!

Minulla on ilo saada olla kanssasi samassa hankkeessa mukana :-D ! Hankkeen ensimmäisessä ohjausryhmän kokouksessa annettiin vahva viesti hankkeen viestinnän digitalisoimisen halusta. Mielestäni olet vastannut tähän haasteeseen hyvin. On järkevää hyödyntää nettisivujen sisältöjä muissa some-kanavissa. Ajankäyttö saattaa jo tuottaa rajoitteita kaikissa digitaalisissa viestintäkanavissa yhtä aikaa viestimiselle ja onko se enää järkevääkään.

Tunnustan, että olen vanhanaikainen, mutta jossakin kohtaa alkaa jo tulla digiähky, eikä oikein jaksa kaikista erilaisista digitaalisista viestintäkeinoista niin kovasti innostua..kun on 30 hanketta, joissa on mukana ja kaikilla on omat digiviestintäkanavansa alkaa ahdistaa!

Oli mielenkiintoista lukea omakohtaisia kokemuksiasi tästä oppimismatkasta. Itsekin olen sosiaalisessa mediassa ollut vain yksityishenkilönä ja olen saanut paljon hyödyllistä tietoa tältä kurssilta.

Mukavaa kuulla, että aiot jatkaa opintoja keväällä. Kannatan ajatustasi ehdottomasti! Ehkä tavataan taas ensi kevään toteutuksilla!

Hyvää Joulun odotusta ja jaksamista töihin ja opintoihin.

Johanna V.
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 09:50
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Hyvä kirjoitus! Olen samanlaisessa projektissa ollut mukana tänä syksynä, joten pystyn erittäin hyvin samaistumaan kirjoitukseesi. Nettisivujen sisällöon tuottaminen on kovaa työtä, mielestäni on hienoa ja käytännöllistä, että voitte nostaa nettisivuille laadittuja aiheita suoraan somessa esiin. Uutiskirje on varmasti myös tehokas tapa kertoa uusimmat uutiset hankkeen osalta. Niin kuin totesit, viestintää ei tuskin koskaan ole liikaa.

Viestinnän kurssi osui sinunkin osaltasi hyvään aikaan. Oma ammatillinen kehittymisesi on ottanut varmasti huiman digiloikan tällaisen projektin myötä.

Mukavaa joulun aikaa!
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 09:50
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Hienot, selkeät ja informatiiviset sivut olet rakentanut. Ja se on kyllä totta että jos et ole netissä sinua ei käytännössä ole olemassa.

Olen itse hieman hukassa omnichannel-ajattelun kanssa niin yrityksen edustajana kuin yksityishenkilönäkin. Olen kenties hieman hidas muuttamaan tapojani, mutta koen vaikeaksi sen että pitäisi olla lähes joka digikanavassa aktiivisena jatkuvasti. Mieluummin keskittyisin pariin sopivaan kanavaan, niin yrityksen edustajana kuin yksityishenkilönäkin. Jotenkin tuntuu että näin osaisin keskittyä riittävästi valittuihin välineisiin ja digiviestintä ei ainakaan "lähtisi lapasesta". Somekanavien alkuaikoina yrityksessämme oltiin hyvin varovaisia ja tehtiin ohjeistuksia henkilöstölle mitä netissä saa julkaista yrityksen edustajana ja mitä ei, mutta nykyään meillä kannustetaan kokeilemaan rohkeasti eri digiviestimiä ja se madaltaa kyllä kynnystä kokeilemaan uusia kanavia ja helpottaa asiaan suhtautumista. Nykyään ymmärretään että "aitous" kiinnostaa eikä sellainen täysin kiillotettu julkisivu.

Se oli myös hyvä kysymys haluatko yhdistää facebookin työelämään vai pitää sen henkilökohtaisena kanavana. Itsekin olen tätä pohtinut ja toistaiseksi päättänyt jättää sen henkilökohtaiseen käyttöön. Toki nykyään asiantuntijuuttaan ei voi liikaa korostaa ja ehkä hieman alasidonnaisestikin joka kanavassa näkyminen yrityksen edustajana voi olla suuri etu esimerkiksi työmarkkinoilla tai verkostoituessa.

Olet varmasti edistynyt huimasti viestijänä sitten blogipostauksesi.
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 09:50
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Mielestäni nettisivut ovat erinomainen kivijalka digiviestinnälle. Hankkeesi sivut ovat selkeät ja informatiiviset!
Olen sekä sinun kanssasi, että aiemman kommentoijan (Heljä) kanssa samaa mieltä siitä, että digiviestinnässsä haasteena on monien eri kanavien yhtäaikainen hallitseminen. Kaikissa kanavissa kun on oma painotuksensa, oma tapansa toimia ja hiukan erilainen käyttäjäkunta (tai ainakin oletan näin?). Pidän itsekin hyvänä ajatusta, että nettisivuille tuotetaan hankkeen pääsisältö ja sivujen sisällöstä tehdään nostoja eri sosiaalisen median kanaviin - muokaten viestit kuhunkin kanavaan sopivaksi.
Omassa organisaatiossani on myös kovaa vauhtia otettu somekanavia haltuunn. Sekä verkkosivujen puolella että tulevassa intrauudistuksessa somekanavat tulevat näkymään "isosti". Twitterin ja Facebookin feedit kulkevat molemmilla sivuilla (internet ja intranet) suurissa ruuduissa mielestäni ns. paraatipaikoilla. Linkit blogiin, YouTubee ja LinkedInniin löytyvät varmasti ns. ensimmäiselta ruudulta, tarvitsematta skrollata sivustolla alaspäin.
Henkilökohtaisesti en ole varma, pidänkö tästä suuntauksesta. Toki olen sitä mieltä, että somekanavien (mahdollista) keskustelua tulee seurata, mutta lukisin tiedotteet ja intrauutiset mieluummin niin rauhalliselta näytöltä kuin mahdollista. Somefeedit ruudulla pirstovat näkymää ja ainakin minun on ollut vaikea tottua niihin. Intranetin etusivulle kun muutoinkin haetaan visuaalittu runsaalla kuvitukselal ja sisällöllä - suuri vaara on, että kokonaisuudesta tulee levoton.
Mukavaa syksyä 2016!
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 09:50