Viiden suoralla eteenpäin

ValoaAktiivinen suunnittelu Facebook-profiilin elävöittämiseksi on käynnistynyt. Ensin pohdimme, mitkä ovat ne kanavat, joita opiskelijat käyttävät ja millä www-sivuilla he jo tällä hetkellä vierailevat, koska siellä meidänkin pitäisi pyrkiä näkymään. Uskon, että pelkällä näkyvyyden lisäämisellä on mahdollisuus saada useita kymmeniä uusia faneja.

Rummutuksella näkyvyyttä

Lähtökohtana on, että meidät pitää saada myös yrityksenä tunnetummaksi opiskelijoiden ja yliopiston henkilökunnan keskuudessa. Päätimme, että yrityksestämme tehdään virtaviivainen ja kiinnostava esittely, joka päivitetään profiiliin yritysesittelyyn. Lisäksi tätä pitäisi promota esimerkiksi yliopiston viestinnän eri kanavassa. Päätimme lähestyä yliopiston tiedotusosastoa ja pyytää heitä avuksi ja yhteistyöhön kanssamme.

Yksi tärkeimmistä tekijöistä Facebook-profiilin ”rummuttamisessa” on se, että profiilin pitää näkyä kaikessa ulkoisessa tiedottamisessa. Tarvitaan profiilin linkki paitsi www-sivuillemme, myös muihin sähköisiin tiedotteisiimme sekä sähköpostin allekirjoitukseen. Ensiarvoisen tärkeää on myös huomioida se, miten profiili tulee esiin hakukoneissa sekä Facebookin omassa hakupalvelussa. Profiilin nimeksi tulee siis yrityksen nimi, ja mikäli mahdollista, kaikkiin esittelyteksteihin hyviä ja iskeviä hakusanoja.

Houkuttelevaa?

Koska halusimme profiiliimme interaktiivisuutta, tulisi päivityksissä houkutella keskusteluun. Päivitykset voitaisiin asetella kysymysmuotoon tai järjestää profiiliin erilaisia galluppeja ja äänestyksiä. Kollegoista monet olivat sitä mieltä, että ehdottomasti olisi myös arvottava palkintoja, mikäli järjestämme kyselyjä. Palkintoja voisi antaa myös esimerkiksi sadannelle tai vaikka kahdellesadannelle tykkääjälle! Houkuttelisikohan se mukaan tykkääjäksi?

Toinen kollegoilta tullut mielipide oli simppelisti tiivistettynä: ”mielenkiintoisia juttuja ja lisää valokuvia”. Tämä lienee kaikille selvää. Seuraavaksi tulisikin miettiä, mistä niitä mielenkiintoisia juttuja saadaan ja mitä ”mielenkiintoinen” voisi asiakkaallemme tarkoittaa? Tässä ajattelin hyödyntää ihan alkuun profiilin status-päivityksiä ja kysyä suoraan: Mistä haluaisit enemmän tietoa ja mistä haluaisit sivuiltamme lukea?

Ja virkeä profiilin päivittäminen lienee selvä juttu. Uutta päivitystä on tultava vähintään pari kertaa viikossa, ja mielellään vielä eri vuorokaudenaikoihin.

Tässä siis hittituotteemme viiden suora:

  1. Opiskelijajärjestön viikkokirje – lähes kaikki ainakin silmäilevät tämän, ja sinne siis tulee meidän yritysesittely
  2. Yliopiston oma FB-profiili kaveriksi – herättää ainakin osan porukasta ja takaa meille näkyvyyttä
  3. FB-profiilimme suora linkki sähköpostiallekirjoituksiin – tavoittaa vähintäänkin niitä asiakkaita, joihin olemme sähköpostitse yhteydessä
  4. FB-profiiliin ”teasereita”, esim. kuvia tai pieniä kysymyksiä, jotka herättävät kiinnostuksen pitkäjänteisesti sekä mahdollisesti jotain palkintoja
  5. Profiilin seinän virkeä päivitystahti ja päivityksiä myös ilta-aikaan!         
Profile picture for user Milla Uusitalo
Projekti
Sanna K Luotonen KIRJOITTI:
Olette tosiaan ryhtyneet sanoista tekoihin! Se, että olette verkostoituneet yliopiston muiden osastojen kanssa ja kehitätte yhdessä, auttaa varmasti heitä sitoutumaan tähän projektiin aivan eri tavalla. Ja eiköhän se "viidakkorumpukin" ala soimaan yliopiston käytävillä pian ja saatte Facebookin kävijöitä ja sitä kaivattua interaktiivisuutta.
Lähetetty To, 09/29/2016 - 11:30
Sevi Pesonen KIRJOITTI:
Selkeät suunnitelmat :)
Itse pidän ajatuksesta laittaa päivitykset kysymysmuotoon. Tämä haastaa lukijoita kommentoimaan ja kysymyksiin on helpompi tarttua kuin toteamuksiin.
Lähetetty To, 09/29/2016 - 11:30
Essi Kanerva KIRJOITTI:
And action! Sinulla on jo kaikki keinot mietiettynä kuinka projektissa edetään joten toiminta voi nyt pyörähtää täysillä eteenpäin. Hienosti mietitty, Milla!

Tykkääjien kohderyhminä taisi olla teillä enimmäkseen nuoria ihmisiä joten luulen, että noilla kilpailuilla voi olla isokin merkitys profiilin lanseerauksessa. Samoin tuo "200s, 300s fani saa aina jotain" on varmasti myös koukuttava keino saada "Tykkää"-klikkaajia.
Lähetetty To, 09/29/2016 - 11:31
Susanna Myllys KIRJOITTI:
Hyvin suunniteltu on puolisiksi tehty : )
Voisi kuvitella, että tällä rummutuksella saatte paljon lisää tykkääjiä ja samalla näkyvyyttä sekä äänenne kuulumaan.

Muistelin, että tunnillamme annettiin esimerkki yrityksestä, joka päivitti FB-sivujaan ainoastaan virka-aikana, ja se oli toiminut hyvin. Selkeä ilmoitus asiakkaalle milloin he osaavat odottaa vastausta, ja tietenkin lupauksen pitäminen, oli heidän tapansa toimia. Oletteko miettineet tällaista toimintatapaa FB-päivitykseen?
Lähetetty To, 09/29/2016 - 11:31
Anna Toivola KIRJOITTI:
Hienoa, että joku miettii näitä asioita jo etukäteen, eikä vaan perusta yritykselle facebook-sivuja, joissa ei ole mitään sisältöä tai kukaan ole vastuussa niiden päivityksistä. Hyviä ja kunnianhimoisia ideoita teillä!
Lähetetty To, 09/29/2016 - 11:32
Sofia Hakonen KIRJOITTI:
Mukavaa, että työpaikalla on innostuttu tästä! Olette ideoineet mainion toimintasuunnitelman, joka varmasti käynnistää jotakin uutta. Tänä päivänä sosiaalisessa mediassa ei riitä vain mukana olo: onnistuneen profiilin ytimessä ovat suunnitelmallisuus ja jatkuvuus. Lisäksi "tykkään" että haastatte fanit mukaan keskusteluun. Täytyy varmaan käydä tutustumassa teidän sivuihin.
Lähetetty To, 09/29/2016 - 11:33