Miksi minua tarvitaan?

Sosiaalinen media

Olen lähtemässä työelämässäni uusille poluille ja perustan oman yrityksen. Tavoitteeni on auttaa pieniä ja keskisuuria yrityksiä sosiaalisen median ja digitaalisen viestinnän konsulttina ja helpottaa heitä some-tuskan lieventämisessä.

On vaikeaa hallita kaikkea!

Monet kauppiaat ovat perustaneet verkkokaupan kivijalkamyymälänsä kylkeen, mutta huomaavat aika pian, etteivät he pysty hoitamaan verkkokauppaa ja sosiaalista mediaa tuloksellisesti kaiken muun pyörittämisen ohessa. Resurssit ovat pienet eikä osaaminen yksinkertaisesti riitä. 

On mahdotonta ottaa haltuun laadukas sisällöntuotanto, Facebook ja/tai Instagram-markkinointi, seuranta ja tilastojen tulkitseminen, hakukoneoptimointi, hakusanamainonta, uudelleenmarkkinointi, kuva- ja videomateriaalin tuottaminen ja vielä siinä sivussa pitää verkkokauppa ajan tasalla. Olen tavannut isohkojakin tekijöitä, joiden verkkokauppaa ei ole integroitu kassajärjestelmään, mikä tuo kaikkeen vielä lisähaasteensa. 

Suunnitelmallisuus on avain

Suunnitelmallisuus on monille vaikeaa. Sosiaalinen media nähdään usein ”paniikkinappulana”, kun myynti sakkaa. Tänään mietitään some-toimenpiteitä, jotka voisivat pelastaa huomisen myynnin. Harvat pienet yritykset tekevät sosiaalista mediaa pitkäjänteisesti ja suunnitelmallisesti. 

Harvat myöskään osaavat lukea esim. Facebookin kävijätilastoja tai Google Analyticsia ja tietävät, miten some oikeasti tehoaa. ”Mutuun” ei kannata luottaa, koska tilastoa ja faktaa on niin runsaasti saatavilla. Monet menettävät mahdollisuutensa menestyä kilpailussa, koska eivät osaa ottaa sosiaalista mediaa haltuun.

Miksi juuri minä?

Yrityksen perustaminen herättää minussa useita kysymyksiä ja aiheuttaa ajoittain epämukavan olon. Päässä surisee kysymyksiä, kuten ”Pärjäänkö, osaanko tarpeeksi, saanko maksun palveluistani ja pysynkö elämään omalla työlläni?” Miksi juuri minä pystyisin saamaan verkkokauppiaiden sosiaalisen median laulamaan ja liikevaihdon kasvamaan?

Pienet yritykset tarvitsevat jonkun, joka pysyy selkokielellä kertomaan kauppiaille, mistä on kysymys. Koen sen vahvuudekseni. Eikä riitä, että some on kunnossa, jos esimerkiksi verkkokaupan prosessit eivät ole. Pystyn auttamaan verkkokauppiasta niissäkin. Hallitsen monia osa-alueita ja opin jatkuvasti uusia. Ja olenhan jo ehtinyt tehnyt tätä muutaman vuoden.

Some-maailmanvalloitus alkakoon!

 

 

Profile picture for user Jetta J.
Projekti

Uskaltaisinko lähteä some-yrittäjäksi

Olen suunnittelemassa oman yrityksen perustamista ja tavoitteena olisi tulevaisuudessa työllistää itse itseni sosiaalisen median konsulttina tai "some-lisäkäsinä" pienten yritysten apuna.

Projektissa tavoitteeni ovat:

  • oman sähköisen profiilin hiominen ja blogin aloittaminen sekä sen sisällön suunnittelu
  • LinkedIn-profiilin päivittäminen
  • toimialan muiden yritysten (konsulttipalvelut) benchmarkkaus
  • sähköisten verkostojen rakentaminen ja liittyminen ryhmiin, joista minulle on hyötyä.