Ollako vai eikö olla?

Teen päättötyökseni terveydenhoitoalalla toimivalle yritykselle sosiaalisen median markkinointiviestintästrategian. Itse kirjoitustyö on vielä aloittamatta, olen kypsytellyt aihetta viimeiset puolitoista vuotta - tiedättehän, hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Nyt kun vihdoinkin olisi aika aloittaa itse kirjoitustyö, olen alkanut kyseenalaistamaan motiivejani; onko oikeasti kyse yrityksen tarpeesta vai vain omasta kiinnostuksestani aihetta kohtaan? Ja onko sillä edes väliä? Eikö jokaisen yrityksen tänä päivänä pitäisi olla mukana sosiaalisessa mediassa?


Olen usein kuullut sanottavan, että kaikki yritykset ovat jo sosiaalisessa mediassa, halusivat he tai eivät. On edellinen sitten faktaa tai fiktiota, tuskin kuitenkaan on olemassa yritystä, jota ei olisi mainittu jossain sosiaalisen median välineessä, tavalla tai toisella. Oma yritykseni ei ole poikkeus ja koska emme pysty yrityksemme esilläoloa sosiaalisessa mediassa estämään vaikka haluaisimmekin, niin miksi emme menisi mukaan suunnitellusti, jolloin pystymme myös hallitsemaan siihen liittyviä riskejä paremmin?


Ei vain siksi koska kaikki muutkin


Sosiaalisen median sisällyttäminen yrityksen markkinointiviestintään on tänä päivänä enemmän sääntö kuin poikkeus ja monet yritykset ovat esillä somessa koska ’niin vaan kuuluu tänä päivänä tehdä’. Onneksi meidän hieman perusteellisempienkin ihmisten avuksi on julkaistu paljon osallistumista puoltavaa materiaalia; puhukoon seuraava video puolestaan:

 

Tämä video, tai siis Microsoftin erittäin hyvin suunniteltu mainos, kuten kaikki aiheesta löytämäni muutkin lähteet kallistuvat vahvasti siihen suuntaan, että aiemmin esittämäni kysymys on turha - totta kai yrityksen kuin yrityksen pitää olla mukana sosiaalisessa mediassa. Löytyykö joukosta joku, joka rohkenee olla asiasta eri mieltä? Mitä jos paljastaisinkin, että yritykseni keskivertoasiakas on + 60-vuotias mies? Vaikuttaako tämä mielipiteisiinne siitä, onko sosiaaliseen mediaan osallistuminen järkevää? Kohderyhmä tietysti vaikuttaa siihen, missä sosiaalisessa mediassa on järkevää olla mukana, mutta onko olemassa kohderyhmä, joka sulkee pois näin periaatteessa sosiaaliseen mediaan osallistumisen täysin?


Ollako vai eikö olla? Siinä pulma, johon toivoisin saavani teiltä apua – kaikki kommentit, ajatukset, ideat, lähteet, tutkimukset ja kokemukset ovat tervetulleita!

Profile picture for user Tiina Svahn
Projekti
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Pidin kirjoituksesi pohtivasta asenteesta -ei vaikuta ainakaan siltä että tulisi hätiköityjä ratkaisuja tehtyä!!! ;)

Itse olen ainakin sen verran "konservatiivinen", etten välttämättä etsisi terveydenhuoltoalan toimijoiden aktiivipäivityksiä sosiaalisesta mediasta. Vai tuleeko muille mieleen millaisia päivityksiä esim. yksityinen lääkäriasema voisi tehdä, "Flunssakausi alkamassa, tule hakemaan rokotuksia kolme kahden hinnalla?"

Eli olen sitä mieltä että ainakin kannattanee harkita sopivan asiallinen some-taktiikka, ettei yrityksen uskottavuus kärsi. Ja jäin pohtimaan vielä tuota kysymystäsi, onko jokin ala tai kohderyhmä jolle sosiaalisessa mediassa olosta olisi varsinaista haittaa?
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 13:40
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Sattuipas mielenkiintoinen aihe! Myös omaan opinnäytetyöhöni liittyy läheisesti sosiaalinen media, Facebook erityisesti. Tein kesällä kyselytutkimuksen, jossa yhtenä asiana tutkin asiakkaiden kiinnostusta Facebook-sivuihin. Tulosten perusteella kiinnostusta löytyy yllättävänkin paljon! Uskon vakaasti, että kysessä olevalle yritykselle Facebook mahdollistaa nopean, helpon ja kustannustehokkaan viestintäkanavan. Kannattaa kuitenkin miettiä tarkkaan kaksi asiaa: Onko yritys oikeasti valmis panostamaan laadukkaan sisällön tuottamiseen? Ja onko sillä riittävät resurssit sivujen säännölliseen päivittämiseen? Haasteena omassa projektissani näen juurikin tuon säännöllisen sisällön tuottamisen, erityisesti sesonkiaikana, jolloin henkilöstöresurssit ovat kiinni muualla. Siitä huolimatta uskon Facebookissa olevan enemmän mahdollisuuksia kuin riskejä. Kiireisinä aikoina voi jättää muun sisällön tuottamisen vähemmälle ja keskittyä asiakaspalautteeseen vastaamiseen ja ajankohtaisista asioista tiedottamiseen. Esitit kysymyksen +60-vuotiaasta miehestä ja siitä vaikuttaako tämä someen osallistumiseen. Kesällä tekemässäni tutkimuksessa +65 vuotiaat edustivat 20 % yrityksen asiakaskunnasta. Heistä Facebookin käyttäjiä oli 25 % joista 42 % olisi kiinnostunut seuraamaan ko. yritystä Facebookissa. Nuoremmissa asiakasryhmissä Facebookin käyttäjiä oli selkeästi enemmän, mutta kiinnostuneita seuraajia ei kuitenkaan ollut merkittävästi enempää.
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 13:40
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Kiitos Anna. Yritykseni itseasiassa myy ja markkinoi lääkinnällisiä laitteita ja pääasiassa asiakkaita ovat sairaalat mutta sosiaalisen median päätavoitteena olisi itse sairauden tietoisuuden lisääminen, eli haluamme kasvattaa tietoisuutta itse sairaudesta ja sitä kautta saada ihmisiä hakeutumaan hoitoon. Pääasiallisena kohderyhmänä olisi siis tavalliset ihmiset, jolla on jo sairauden oireet mutta ei vielä diagnoosia.

Vielä tuohon kysymykseen alasta ja kohderyhmästä, en esimerkiksi näe että me voisimme sosiaalisen median kautta viestiä sairaanhoitajille ja lääkäreille, siinä tulee liian monta laki yms. asiaa vastaan. Ja toisekseen ei sairaalanhenkilökunnalla ole edes samanlaista mahdollisuutta osallistua sosiaaliseen mediaan työajalla kuin esimerkiksi yritysten palveluksessa olevilla.
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 13:40
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Hyvä pointti tosiaan tuo, että onko yrityksellämme resursseja Facebookiin panostamiseen. Voisin veikata, että vastuu olisi ensisijaisesti minulla, mutta paras tulos todennäköisesti saataisiin aikaan kun mukana toteutuksessa olisi myös myynnin, asiakaspalvelun ja huollon edustajia. Mutta kaikki pitää tietysti suunnitella huolellisesti ja kommunikoida koko yritykselle, ja nimenomaan jo suunnitteluvaiheessa.

En ollut muuten ajatellutkaan, että vaikka vanhempia ihmisiä on vähemmän esimerkiksi Facebookissa, heidän tavoittamisensa on kuitenkin helpompaa.
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 13:40
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Hyvä pohdinta, ehkä tuohon voisi käyttää näkökulmana juurikin tuota mainitsemaasi tietoisuuden lisäämistä esimerkiksi oireiden tunnistamisen kautta tai elämänlaadun parantumisen vaikutuksia jne. Tällöin kohderyhmää voisi laajentaa +60-vuotiaiden miesten lisäksi heidän lähipiiriinsä.
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 13:40
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Olen samaa mieltä Janeten kanssa, että sosiaalistamediaa olisi teidän kohdalla hyvä käyttää tavoittamaan nimenomaan näitä +60 vuotiaiden lähipiiriä. Esimerkiksi kuinka monen isä tai puoliso kuorsaa? Veikkaan että aika monen. Somen kautta tietoisuutta saataisiin lisättyä myös epäsuorasti!
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 13:41
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Hyviä ideoita Mira ja Janette, tosiaan kohderyhmänämme on myös sairastavien läheiset koska usein itse sairastava ei välttämättä tiedä oireistansa ja siksi tietoisuutta on hyvä levittää myös muille ja näin sosiaalisen median kautta voimme tavoittaa laajemmin ihmisiä, ihan teineistä asti jos vaikka heidän isä/mummi jne. oireilee.

Sitä paitsi laajemmalla kohderyhmäajattelulla syyt miksi olla mukana sosiaalisessa mediassa vain kasvavat, millä muulla medialla voimme yhtä tehokkaasti tavoittaa 13-70 -vuotiaita ihmisiä?!
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 13:41
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Hyvä kirjoitus! Sosiaalisessa mediassa oleminen on yhä tärkeämpää näinä päivinä, myös yrityksillä, vaikka ne eivät aktiivisesti sitä kautta asiakkaitaan hankkisikaan - kyse on maineesta, on turvallisempaa käyttää yritystä, jolla on Facebook-sivut ja muutama asiakaskommentti siellä, kuin yritystä josta ei ole mitään ("mitä he piilottelevat, onko toiminta laillista?"). Samoin töihin hakeutuminen yritykseen, jolla ei ole some-olemusta on mielestäni vaikeampaa, kuin sellaiseen, jossa on. Tämän perustan täysin omaan kokemukseeni, jossa en hakenut työpaikkaa, koska sillä ei ollut internetsivuja. Myös tulevat työntekijät siis välittävät yrityksen some-olemuksesta.

Yli 60-vuotiaat käyttävät yllättävän paljon internetiä, kuten yllä on jo mainittu, ja samoin heidän huolestuneet sukulaisensa. Olen myös itse huomannut, että yli 60-vuotiaat ovat aktiivisia kommentoijia, tykkääjiä ja jakajia, joten heihin panostaminen lienee työn arvoista.
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 13:41