- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Aloitin tällä viikolla yrityksessämme uuden sisäisiä infonäyttöjämme ohjaavan järjestelmän testauksen ja olen nyt aivan innoissani. Olen suunnitellut tällaisen järjestelmän käyttöönottoa jo pidemmän aikaa, mutta viivästytin tehtävää tavattuani alkuvuodesta parin toimittajan edustajat ja todettuani kanavan vaativan yllättävän paljon manuaalista työtä, kikkailua ja suunnittelua. Onnekseni sopiva kumppani ja järjestelmä löytyivät nyt syksyllä erinomaisen sattuman kautta.
Sisällöt pyörimään jo ensimmäisessä palaverissa
Tapasimme löytämäni infonäyttötoimittajan edustajan kanssa kasvotusten keskiviikkona. Hän oli tutustunut huolella tekemääni briiffiin ja tarpeisiini, joten teimme heti oman läppärini näytöllä pyörivän infonäyttötestin oikeilla sisällöillä. Tehtävään ei kulunut tuntiakaan, vaikka itse harjoittelin samalla eri sisältökanavien linkitystä järjestelmään. Mahtavaa! Olen vaikuttunut!
Työkalun näppäryyttä ja käyttöönoton tehokkuutta edistivät päätökseni pyörittää näytöillämme lähinnä vain muista sähköisistä kanavistamme tuotavaa linkityksen kautta automaattisesti päivittyvää sisältöä. Tokihan asiasta olisi hankalammankin saanut jakamalla näyttöruudun useampaan sisältöosioon ja tuomalla mukaan runsaasti manuaalisesti syötettävää sisältöä.
Ensimmäisessä palaverissa suoritetussa testauksessa valitsin infonäytölle sisältöä syöttäviksi kanaviksi intranetimme uutiskanavia (globaalit uutiset, Suomi-uutiset, sekä henkilöstöuutiset, Twitter -tilimme sekä YLE:n uutiset.)
Infonäyttöjen jalkautus eri toimistoihimme
Kaksi päivää palaverin jälkeen eli perjantaina järjestelmän sisältö saatiin jo pyörimään toimistomme näytöllä Chromeboxin avulla.
Testaamme järjestelmää pääkonttorillamme yhdellä näytöllä kaksi viikkoa, minkä jälkeen teen päätöksen näyttöjen jalkautuksesta ensi vuoden aikana myös muihin toimistoihimme, joita on 18 kappaletta 14 eri maassa. Tällä hetkellä jalkautus näyttää varmalle ja kuten saatoitte havaita, olen todella innoissani tästä uudesta alkuunsa jopa pelottaneesta kanavasta.
Näytöt strategiaviestinnän tueksi
Infonäyttöjen hankinnan kimmokkeena kohdallani oli sisäisen yritysviestintämme, ja erityisesti strategiaviestintämme, tehostaminen. Tähän liittyen tulen nyt heti ensi viikolla jakamaan näytön kautta myös lyhyen, enintään nelisivuisen, strategiamme pääelementit sisältävän pdf-dokumentin. Strategiamme näkyy näytöillä myös intranetistä kanavaan tuotavissa uutisissa.
Strategiaviestinnän kehittäminen on keskeinen kehittämisalue sisäisessä viestinnässämme. Aiemmin strategiaviestintämme on perustunut lähinnä sisäisiin henkilökunnan tilaisuuksiin, esimiestyöhön sekä intranet-uutisointiin. Vuoden vaihteessa toimitimme myös eri toimistoihimme strategiajulisteita, mutta nämä ovat jo vanhentuneet vuoden aikana tekemämme merkittävän yrityskaupan myötä. Julisteita ja muita tulosteita tarvitaan varmasti jatkossakin, mutta mielestäni infonäytöt tukevat erinomaisesti digitaalista strategiaviestintäämme. Uskon näet, että esimerkiksi visiomme näkeminen toistuvasti näytöillä auttaa meitä muistamaan tavoitteemme ja yhteisen suunnan.
Miten homma toimii käytännössä?
Nyt testaamamme infonäyttöjärjestelmä mahdollistaa eri sisältöjen toistamisen eri näytöillä ja eri sisältöpainotuksin. Tämä tarkoittaa, että voin halutessani määritellä, että esimerkiksi Suomen ja Ranskan näytöt jakavat molemmat paikallisia sisäisiä intranet-uutisiamme sekä vaikkapa paikallisen julkisen uutiskanavan sisältöjä mukaan lukien säätiedot. Näiden yrityksemme ulkopuolisten uutisten tuonti kanavaan on mielestäni tärkeää, koska nämä lisäävät kanavan kiinnostavuutta huolehtimalla siitä, että näytöillä on taatusti aina uutta sisältöä.
Näyttöpäätteitä voidaan hallinnoida keskitetysti yksi kerrallaan. Keskitetyn sisällön lisäksi näytöillä voidaan esittää myös paikallisesti eri maissa tuotettavaa sisältöä kuten vaikkapa paikallista lounaslistaa tai päivän vierailijoita.
Sisällöt mukautuvat tarpeeseen
Tavoitteenani on julkaista näytöillä myöhemmin näkymää tuloksemme kehittymisestä. Jätän tämän askeleen kuitenkin suosiolla ensi vuoden puolelle, sillä asia vaatii enemmän säätämistä.
Nykyinen sisältösuunnitelmani tulee varmasti päivittymään muutoinkin järjestelmän jalkautuksen edetessä.
Onko sinulla kokemuksia infonäyttöjen käytöstä työpaikan sisäisessä viestinnässä? Jos on, niin minkälaisen sisällön olet havainnut erityisen toimivaksi?
Strategiaviestinnän digiloikka
Projektini käsittelee globaalisti toimivan yrityksen sisäisen strategiaviestinnän kehittämistä digitaalisin työvälinein. Viestintäkanavina tulen käyttämään sosiaalista intranet-alustaamme (Happeo) sekä infonäyttöjä. Suunnitelmana on, että näytöillä viestitään aktiivisesti missiosta, visiosta, arvoista ja strategiasta.
Tavoite on
- lisätä henkilökuntamme sitoutumista yritykseemme
- tukea esimiesten työtä strategiaviestinnässä
- tukea strategiaviestien välittymistä saman sisältöisinä 14 eri maassa työskenteleville työntekijöille.
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kokemukseni mukaan infonäyttöjen sijoittelulla on suurin merkitys eli niiden pitäisi sijaita esim. pääovien, taukotilojen tai muiden yleisten tilojen yhteydessä, joista kuljetaan ohi monta kertaa päivässä. Tällöin olisi paremmat mahdollisuudet siihen, että katse kiinnittyy tauluun. Lisäksi kuten kaikessa mainonnassa, tarttuvat otsikot ovat tärkeitä mielenkiinnon herättämisessä.
Millaista palautetta henkilöstöltä olet saanut nyt muutaman viikon kokeilulla? Oletko pyytänyt henkilöstöltä ideoita infonäyttöjen sisältöjen osalta? Sitä kautta saisi varmastikin tietoa, mitä henkilöstö odottaa näytöiltä löytävänsä.