Maalla, merellä ja ilmassa – matkalla yritysviestinnän nykyaikaan

Nyt se alkoi, matka kohti yritysviestinnän nykyaikaa! Yritys, jossa työskentelen, eriytettiin omaksi tytäryhtiökseen kaksi vuotta sitten. Yrityksemme on osa konsernia, ja toimii logistiikan ja tuotannon palveluiden tarjoajana muille tytäryrityksille.

 

 

 

 

 

Nyt muutama vuosi eriytymisen jälkeen olemme todenneet, ettemme voi jatkaa pelkkänä yrityksen sisäisten palvelujen tuottajana, vaan tarvitsemme myös muita asiakkaita. Mutta millä keinoilla lähdemme heitä tavoittelemaan? Onhan meillä sähköposti, puhelin ja faksi käytössä, sekä melko köykäiset nettisivut. Nämä eivät vaan taida ihan riittää tänä päivänä...

Woman

Vieraalla maalla 

 

Saimme kollegani kanssa toimitusjohtajalta tehtäväksi pohtia yrityksen viestintää ja tuottaa uutta sisältöä nettisivuille. Tämän syksyn aikana olemme saaneet aikaiseksi kerrassaan upeaa materiaalia, ja nettisivut ovat julkaisua vaille valmiit. Näiden lisäksi olemme valmistelleet yritysesityksen, -esitteen sekä tapahtumia varten rekvisiitan ja materiaalin. Mieletön puserrus takana, kun ottaa huomioon, että tekijät ovat kaukana omalta ostajan mukavuusalueeltaan - vieraalla maalla! Olimme jo hieman tyytyväisiä itseemme. Esittelimme tuotoksiamme toimitusjohtajallemme, ja hän kertoi olevansa tyytyväinen sekä samaan hengenvetoon totesi, että ”samma på svenska ja in english please”.  Matka siis jatkukoon!

 

Mainonnan aalloilla

 

Olemme myös työstäneet ajatusta eri mainonnan keinoista B-to-B asiakkaille. Otamme käyttöön ensi vuonna Emailerin, jonka avulla lähestymme potentiaalisia asiakkaitamme sähköisellä uutiskirjeellä. Mainontaa olemme suunnitelleet tekevämme talouden keskeisissä medioissa. Ajatuksissa on myös lähteä seikkailemaan natiivimainonnan maailmaan, tämä on kuitenkin vielä kauempana horisontissa siintävä tavoite, mutta navigoimme tähän suuntaan pitäen mielessä, että haluamme harppaista viestinnän etuma

tkan kiinni, ja purjehtia vielä hitusen kilpailijoiden edellekin. Tavoitteita pitää olla!

Power

Huhuilla on kantavat siivet

 

Yrityksen sisäisen viestinnän parantaminen on ollut myös pitkään ilmassa. Yrityksessämme on käytössä intranet, mutta sen käyttö on ollut satunnaista. Uutiset kulkevat usein nopeammin käytäväpuheina ja huhujen kiitävän nopeuden kun saisi valjastettua oikeanlaiseksi viestinnäksi, niin olisimme suorastaan johtavia sisäisen viestinnän ammattilaisia. Tiedon jakaminen kaikille saman-aikaisesti olisi suotavaa ja huhujen vähentyminen toivottavaa, joten sisäisen viestinnän pelisäännöt ja pelivälineet ovat nyt mietinnän alla. Säännölliset viikko- ja kuukausipalaverit ovat jo käytössä. Intranetin käyttö viestinnän pääväylänä on lähtökohta sisäiselle viestinnälle. Yksi uudenlainen tapa viestiä voisi olla esimerkiksi johtoryhmän tai toimitusjohtajan blogi, jossa olisi hiukan huumorilla höystettyä asiaa. Tämä voisi olla uusi naseva tapa vastata henkilöstön ainaiseen tiedonjanoon.  Keskustelua tämä varmasti ainakin herättäisi – ja uusia huhuja .

 

Kuvat osoitteesta: https://pixabay.com/fi/

Profile picture for user Teija Ahlfors
Projekti

Käytetäänkö teilläkin vielä faksia?

Projektityössäni  lähden kartoittamaan yrityksen viestinnän uusia tapoja. Yrityksen viestintävälineet vaativat päivitystä, tarkoitus on viedä yrityksen viestintä kohti nykyaikaa. Projektin pääpaino onnettisivujen kehittämisessä, toiveena päästä suuri harppaus eteenpäin yritysviestinnässä.

Projektin tavoitteena:

  • Nettisivujen sisällön tuottaminen ja kehittäminen
  • B-to-B asiakkaille sopivan someviestinnän pohtiminen
  • Työkalujen löytäminen sisäisen viestinnän tehostamiseen
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Varmasti todella mielenkiintoinen projekti suunnitella viestintäpalettia uusiksi. Toimitusjohtajan blogi kuulostaa hyvältä ajatukselta!

Kun julkaisette uudet websivut ja teillä on siellä paljon hyvää materiaalia, miettikää myös miten pystytte jakamaan tätä hyvää materiaalia esimerkiksi sosiaalisessa mediassa ja/tai työntekijälähettijöiden muodossa.

Yrityksestänne varmasti löytyy mielenkiintoisia ihmisiä ja tarinoita kerrottavaksi. Myös tätä kautta saatte medianäkyvyyttä, kun mietitte oikeaan näkökulman oikeaan mediaan. Toimittajat rakastavat hyviä tarinoita.
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 10:00
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Hei Teija!
Erittäin mielenkiintoinen projekti sinulla ja täytyy heti alkuun antaa kehut näppärästä otsikoinnista blogi-tekstissäsi. Minua hymyilytti oivalluksesi :)

Olen itse ollut mukana yrityksemme uutiskirjeen suunnittelussa ja haluaisin antaa sinulle vinkin liittyen hieman omaankin projektiini. Kun suunnittelette uutiskirjeen sisältöä, kysykää asiakkaalta tai potentiaaliselta asiakkaalta neuvoa. Uutiskirjeen sisällön on osuttava täydellisesti asiakkaan tarpeeseen juuri sillä hetkellä, jotta se aiheuttaa toivotun seuraamis-ilmiön. Minut on ainakin yllättänyt omassa projektissani se, että asiat, joiden luulin olevan kiinnostavia asiakkaillemme olivatkin aivan itsestäänselvyyksiä ja tylsiä juttuja. Uutiskirje voi olla sekoitus vakavaa asiasisältöä, mutta myös kevyttä hauskaa :)

Toimitusjohtajan blogista mainitsen sellaisen kokemuksen, että oman yrityksemme sisäinen tj-blogi on videoblogi. Videoita jaksaa katsella ja toimarimme viestien sisältö sopii hyvin tähän kanavaan. Oletteko miettineet muitakin kanavavaihtoehtoja blogillenne?

Hyvää joulun odotusta sinulle!
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 10:00
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Kiitos Emmi ja Kaisu kommenteistanne. Hyviä ja erittäin käyttökelpoisia vinkkejä, työntekijälähettiläät kuulostaa loistavalta ajatukselta ja uutiskirjeen laatimiseen sain myös hyviä ajatuksia. Tj:n videoblogi on myös hauska idea, taidanpa ehdottaa sitä omalle toimitusjohtajallemme :) Mukavaa joulun aikaa!
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 10:00