Sosiaalisen median kanavat - katsaus vuoteen 2017

Some

Mitä sosiaalinen media on vuonna 2017? Mitkä sosiaalisen median kanavat ovat pinnalla juuri nyt? Tässä listaus some-kanavista, joista on todennäköisesti eniten hyötyä yrityksen digitaalista markkinointiviestintää suunniteltaessa.

Facebook on sosiaalisen median päätähti tänäkin vuonna. Facebook panostaa yrityskäyttäjien palvelemiseen ja sillä on tarjota yrityksille useita erilaisia maksuttomia ja maksullisia markkinointivälineitä. Facebookilla on Suomessa lähes kolme miljoonaa käyttäjää. Kohdentaminen on ehkä Facebookin suurin kilpailuetu, sillä yksikään toinen alusta ei tarjoa yhtä tarkkaa kohdentamista. Facebookissa markkinoinnin tehokkuus voidaan mitata ja tulokset raportoida. Facebook-mainonta hakee tehokkuudessa vertaistaan.

Instagram kasvaa vauhdilla ja sen käyttäjät ovat aktiivisia. Instagramissa tärkeintä on saada profiili näkyviin oikealle kohderyhmälle. Tällä hetkellä Instagram-markkinointi on puhtaasti brändin rakentamista. Profiilin avulla luodaan ihmisille mielikuvaa yrityksestä. Markkinointia Instagramissa voidaan pitää onnistuneena, jos kanavan seuraajamäärä kasvaa tasaisesti.

Snapchatissa yritys luo kohderyhmälleen mielenkiintoista ja sitouttavaa sisältöä. Tarinat ja vuorovaikutus ovat Snapchatin salaisuus. Snapchatia kannattaa hyödyntää sellaisen materiaalin tarjoamiseen, jota käyttäjä ei muista kanavista saa. Snapchat sitouttaa ja koukuttaa käyttäjänsä tehokkaasti. Snapchatiä käyttävät etenkin nuoret, mutta pikku hiljaa myös rohkeat vanhemmat käyttäjät sekä yritykset tulevat mukaan.

Twitter sopii erityisesti yrityksille, jotka haluavat tavoittaa edelläkävijät ja herättää keskustelua. Twitterin ehdottomia vahvuuksia on mahdollisuus tavoittaa sosiaalisessa mediassa aktiivisia asiantuntijoita hyvin erilaisistakin organisaatioista. Twitter tarjoaa erinomaisen keskustelualustan erilaisten ihmisten kohtaamiseen ja yhteisön luomiseen.

YouTube on maailman toiseksi suosituin hakukone. Digitaalisia mainosratkaisuja suunniteltaessa kannattaa pitää mielessä videomainostamisen merkittävä potentiaali. Mainostaminen YouTubessa on edullista, tarkasti kohdistettavissa ja oikein tehtynä tuloksellista. Tehokkaasti toteutettu YouTube-mainos ei tunnu mainoksen näkevälle käyttäjälle edes mainokselta. YouTube on lukemattomille mainostajille toistaiseksi hyödyntämättä jäänyt kultakaivos, jonka ohi ei kannattaisi kävellä.

WhatsAppilta on tulossa räätälöity BusinessApp yritysten käyttöön. WhatsAppin markkinointipotentiaali on vielä tällä hetkellä hyödyntämättä. Iso mielenkiinto kohdistuu WhatsAppiin lähitulevaisuudessa. Tästä kannattaa olla kuulolla!

LinkedInin yritysprofiili on helppo tapa luoda ammattimaista verkostoa yrityksen, työntekijöiden ja sidosryhmien välille. Rekrytoinnin ja keskusteluun osallistumisen lisäksi se mahdollistaa osaltaan LinkedIn-mainosten tekemisen. LinkedIn-yrityssivu auttaa yrityksiä kasvattamaan brändiensä tunnettuutta, rakentamaan asiakassuhteita kohdeyleisönsä kanssa sekä tavoittamaan eri alojen ammattilaisia.

Mitä kanavia sinun yrityksesi aikoo seuraavaksi kehittää?

Profile picture for user KatjaK
Projekti

Digiviestintä tänään

Digiviestinnän kehittämishankkeena tulen päivittämään omat digiviestinnän tietoni ja taitoni ajantasalle. Haluan oppia toteuttamaan tehokasta sosiaalisen median markkinointia eri kanavissa, suunnittelemaan strategisesti sosiaalisen median sisältöjä ja oppia hyödyntämään yhteisöpalveluja uusilla tavoilla. Laadin havainnoistani muistiinpanot, joita voin hyödyntää ja päivittää helposti.

Ensisijaiset tavoitteet:

  • Kasvattaa omaa osaamista
  • Tutustua erilaisiin digiviestinnän kanaviin ja mahdollisuuksiin, sekä analysoida niitä
  • Laatia helposti päivitettävät muistiinpanot siitä, mitä digiviestintä tänä päivänä on
Henrik G KIRJOITTI:
Hei,

Kiitos blogitekstistäsi. Tekstisi oli asiantuntevasti sekä riittävän ytimekkäästi laadittu. Tekstistä sai sen kuvan, että olet perehtynyt kattavasti aihe-alueeseen. Itse en ole kovin aktiivinen eri some-kanavissa, joten tekstisi tarjosi ainakin minulle kattavasti tietoa eri kanavien tarjoamista mahdollisuuksista. Snapchatin hyödyntäminen yhtenä organisaation markkinointikanavana oli itselleni täysin uusi aihe-alue.

Terveisin

Henrik
Lähetetty La, 11/25/2017 - 18:50