Oodi projektityöskentelyn mahtavuudelle

Projektinjohtajan ongelma

Alku on aina hankala, mutta seisooko lopussa kiitos?

Elämäni ensimmäistä blogitekstiä pohtiessa ajatuksia sinkoilee sisäisessä bittiavaruudessani enemmän, mitä yhden ihmisen kapasiteetilla voidaan kohtuudella odottaa hallittavan. Projekti on perustettu ja järkeväksi koetut rajaukset tehty. Seuraavaksi on vuorossa konkreettinen työskentelyvaihe. Vanha ja osittain inflaation kärsinyt sanonta toteaa, että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Joko sanonta ei vastaa totuutta tai suunnitelmat ovat huonoja. Onnistunut(?) lopputulos siintää tulevaisuudessa, kaukaisessa horisontissa, niin etäällä ja usvaisena, että sen tarkennukseen ei tässä vaiheessa todennäköisesti auttaisi edes Galileo Galilein tehokkain kaukoputki, jonka avulla reilut 400 vuotta sitten ensimmäistä kertaa zoomailtiin tähtitaivaan näkymiä.

Telescope

Käyvätkö projektiin liittyvät ennakkoepäilyt toteen?

Ei kai tässä(kin) projektissa käy niin kuin lähes kaikissa hankkeissa? Tämä ajatus on pyörinyt mielessäni viimeisen viikon aikana. Mielipuolisen alkuinnostuksen jälkeen kokonaisuus uhkaa lässähtää kuin herkullisin mahdollinen kakkupohja uunista oton jälkeen. Projektin ns. virallisessa lanseeraustilaisuudessa hekumoitiin kaikkien pikkupomojen ja välijohdon edustajien kanssa, miten tällaiselle projektille ja kehittämissuunnitelmalle on todellista tilausta dynaamisessa ja muuttuvassa toimintaympäristössä. Lopputuotoksen hyödyllisyyttä ei kiistänyt kukaan.

External social media

Mutta. Kun pitäisi kääriä hihat ja ruveta tutkimaan ja innovoimaan, eli tekemään konkreettista työtä, tuntuvat muut ”kiireet” menevän hankkeen edelle. Selityksiä kyllä riittää aina yhteistoimintaneuvottelujen päättymisestä muuttuviin toimenkuviin sekä konsernin toimitusjohtajan vaihdoksesta uuden strategian laadintaan ja strategisesti tärkeiden painopistealueiden määrittelyyn. Projektien on oltava jotenkin kirottuja, sillä ne epäonnistuvat lähes aina, vai mitä?

Viimeinen soolo – tai ehkei sittenkään

Projektin kangerteleva alku viittaa siihen, että jälleen kerran tullaan näkemään yhden miehen show, jonka tuloksia sitten itseäni viisaampien tahojen toimesta tarkastellaan ja arvioidaan. Näin ollen projekti onkin miellettävä isona mahdollisuutena osoittaa oma ammattitaito, osaaminen ja innostuneisuus. Mikäli toivottuja läpimurtoja saavutetaan, niistä voi hyvillä mielin ottaa kaiken kunnian itselleen. Koska vastoinkäymiset liittyvät kiinteänä osana mihin tahansa projektityöskentelyyn, niiden ei pidä antaa lannistaa. Niin ei käy nytkään, vaan kirjallisen materiaalin tuella jatketaan (lue: aloitetaan) teoreettisen viitekehyksen muodostamista.

Valoa tunnelin päässä!

Kaiken syksyn harmauden ja pimeyden keskellä siintää kuitenkin pieni valon kajastus. Sain sovittua markkinointijohtajan kanssa (kyllä, aivan oikein) tunnin mittaisen tapaamisen, jonka aikana käydään läpi mm. verkkodiagnostiikkaan liittyvää statistiikkaa sekä muuta relevanttia dataa. Tapaamiseen mennessä minun tulee selvittää, mitkä ovat sellaiset kriittiset kehittämiskohteet, joihin pitäisi ensimmäisenä pureutua. Kun uusi liiketoimintastrategia tulee laadittavaksi, tehdään sen perusteella myös sosiaalisen median strategia. Minulla on kunnia toimia tässä työryhmässä ns. tarkkailijajäsenenä. Viralliseen päätöksentekoon en saa osallistua, mutta mielipiteeni ja kehittämisajatukseni ovat kuulemma ”oikein tervetulleita”. Jes! Tunnelin päässä näkyy valoa – kaikesta huolimatta. Hanke on sittenkin vahvassa myötätuulessa! Tai ainakin myötätuulessa.

I love my job
 

Profile picture for user Marko.V
Projekti

Sosiaalinen media – tiikerinloikalla kohti erinomaista yritysviestintää

Sosiaalinen media muuttaa perinteistä yritysviestinnän pelikenttää, jossa tulevaisuus rakentuu uusia ja erilaisia haasteita voittamalla. Organisaatioiden on siirryttävä omilta mukavuusalueiltaan kohti interaktiivista ja jatkuvasti muuttuvaa viestinnän toimintaympäristöä. Kehittämisprojektissani tarkastellaan niitä eri keinoja ja mekanismeja, joiden avulla perinteinen ja staattinen toimija voi muuttua todelliseksi digiosaajaksi tarjoten asiakkailleen yksilöllisyyttä, persoonallisuutta, uusia palveluita, monikanavaisuutta sekä erinomaisia ostokokemuksia. Digitaalisuuden avulla organisaation viestinnästä, vuorovaikutteisuudesta sekä asiakkaiden ostotapahtumista voidaan tehdä vielä suurempia elämyksiä, mitä ne ovat tähän asti olleet. Kehittämishanke tulee antamaan kohdeorganisaation käyttöön eri keinoja, joiden avulla sosiaalisen median hyödyntämistä vahvistetaan sekä taklataan siihen liittyviä ongelmia.

Projektin tavoitteena on selvittää:

  • Miten sosiaalista mediaa voidaan parhaiten hyödyntää kohdeorganisaation yritysviestinnässä.
  • Missä sosiaalisen median kanavissa asiakkaat ovat.
  • Miten organisaation kohderyhmät ja sen preferenssit määritellään.
  • Millä keinoilla valitaan kohdeorganisaation identiteetin ja kulttuurin kanssa yhteensopivat sosiaalisen median kanavat.
  • Miten sosiaalista mediaa voidaan parhaiten hyödyntää kohdeorganisaation strategian toteuttamisessa.

 

Jukka Kannisto KIRJOITTI:
Moro

Kirjoitat hauskalla ja asiantuntevalla tavalla. Kuvien käyttö oli juuri sopivaa ja kirjoitit asiat niin, että jaksoin keskittyä kunnolla koko tekstiin. Ei uskoisi, että kirjoitat elämäsi ensimmäistä blogikirjoitusta.

Projekteilla on tosiaan tapana käydä juuri kuten kuvailit; kaikki ovat sitä mieltä, että projektista on hyötyä talolle, mutta muut kiireet ajavat aina edelle. Koska projektistasi näyttää tosiaan tulevan yhden miehen show, kaikkien yt-muutosten ja strategiaprosessien keskellä, niin nyt saat ainakin mahdollisuuden näyttää taitosi. Vastoinkäymiset kuuluvat osana jokaiseen projektiin, niistä ei yksinkertaisesti pääse mihinkään. Positiivista on kuitenkin kuulla, että projektisi on nyt myötätuulessa ja pääset antamaan mielipiteesi yrityksesi uudesta sosiaalisen median strategiasta.

Vaikka tuo vanha sanonta ”hyvin suunniteltu on puoliksi tehty” on tosiaan kärsinyt inflaatiosta viime vuosina, niin itse olen sitä koulukuntaa, joka pitää sitä vielä kovassa arvossa. Kun valmistaudut hyvin tuohon tapaamiseesi markkinointijohtajan kanssa, niin nostat kovasti mahdollisuuksiasi saada projektiisi lisäapuja. Toivottavasti tapaaminen menee hyvin ja saat talon täyden tuen projektillesi!

t. Jukka
Lähetetty Ma, 10/24/2016 - 10:48
Marko.V KIRJOITTI:
Kiitos, Jukka, kommenteistasi. Ne todella lämmittävät mieltä :).

Toimialalla, jolla työskentelen, sovelletaan täysimääräisesti ns. kvartaaliajattelun periaatteita, joten oikeastaan koskaan ei ole sopiva hetki innovoida mitään uutta. Fokus on hyvin usein ainoastaan siinä, että saadaan kvartaalitavoitteet täyteen, jonka jälkeen joko hengähdetään ja hivenen juhlitaan tai pidetään kriisipalavereja - riippuen, millaisissa merkeissä kvartaali päättyy. Tämä johtaa siihen, että toiminnassa korostuu ainoastaan välttämättömien aktiviteettien tekeminen sekä akuuttien tulipalojen sammuttaminen. Nyt kun organisaatio on muutenkin pienessä "turbulenssissa" em. muutoksista johtuen, lähtökohdat uusien hankkeiden käynnistämiselle ovat todennäköisesti hivenen paremmat.

Uusi toimitusjohtaja on jo aloittanut organisaatiorakenteen muokkauksen siten, että lähes koko johtoryhmä on uusittu sekä johtajia joko kierrätetty tai lähetetty uusien haasteiden pariin. Uskon ja toivon, että mikäli saan tähän projektiin liittyvät korttini pelattua oikein, jään positiivisella tavalla mieleen. Katsotaan, miten minun käy.

Terveisin,

Marko
Lähetetty Ma, 10/24/2016 - 16:37
Marika Viherlaiho KIRJOITTI:
Hei!

Entisenä toimittajana kiinnitin huomiota muutamaan seikkaan, miten blogikirjoituksestasi olisi saanut vielä paremman. Valokuvat eivät varmaankaan ole kuvaamiasi, joten niiden valokuvaajat ansaitsevat tulla nimeltä mainituksi kuvien käytön yhteydessä. Olethan varmasti käyttänyt sellaisia kuvia, joiden käyttöä valokuvaajat eivät ole rajoittaneet tekijänoikeuksiensa nojalla? Kuviahan ei saa kopioida netistä, vaan voit käyttää ns. royalty free -kuvia tai creative commons -kuvia. http://tumpelontekeleet.vuodatus.net/lue/2014/08/a-comparison-between-lewin-s-and-kotter-s-models-of-change

Toinen seikka on tekstin rakenne. Lehtiartikkeli tai perinteinen tiedote rakentuu ns. jäävuorimallin mukaan, jonka perusteella tärkein asia ja uutinen laitetaan kärkeen. Taustatiedot päätyvät hännäksi. Nyt blogikirjoituksesi rakenne oli juuri nurinkurinen.

Minun lukijana oli vaikea ymmärtää, mistä projektista kirjoitit, kun et heti alussa kertonut some-projektista ja siinä saavuttamistasi edistysaskelista, vaan päädyit kirjoittamaan yleistä pohdintaa projektityöskentelystä. Kun aloitin lukemaan blogiasi alusta enkä projektikortista, olin käsittelemästäsi aiheesta aivan ulalla. Toisenlainen rakenne olisi helpottanut lukijaa omaksumaan asian helpommin ja sijoittamaan sen oikeaan kontekstiin. Nyt jutun alusta puuttui konteksti eli tieto siitä, mikä on kehittämisprojektisi ja mikä siinä on uutisarvoista.
Lähetetty Ti, 10/25/2016 - 13:46
Marika Viherlaiho KIRJOITTI:
Hei!

Entisenä toimittajana kiinnitin huomiota muutamaan seikkaan, miten blogikirjoituksestasi olisi saanut vielä paremman. Valokuvat eivät varmaankaan ole kuvaamiasi, joten niiden valokuvaajat ansaitsevat tulla nimeltä mainituksi kuvien käytön yhteydessä. Olethan varmasti käyttänyt sellaisia kuvia, joiden käyttöä valokuvaajat eivät ole rajoittaneet tekijänoikeuksiensa nojalla? Kuviahan ei saa kopioida netistä, vaan voit käyttää ns. royalty free -kuvia tai creative commons -kuvia. http://www.blogimarkkinointi.fi/2011/12/kuvien-kaytto-ja-kuvaoikeudet/

Toinen seikka on tekstin rakenne. Lehtiartikkeli tai perinteinen tiedote rakentuu ns. jäävuorimallin mukaan, jonka perusteella tärkein asia ja uutinen laitetaan kärkeen. Taustatiedot päätyvät hännäksi. Nyt blogikirjoituksesi rakenne oli juuri nurinkurinen.

Minun lukijana oli vaikea ymmärtää, mistä projektista kirjoitit, kun et heti alussa kertonut some-projektista ja siinä saavuttamistasi edistysaskelista, vaan päädyit kirjoittamaan yleistä pohdintaa projektityöskentelystä. Kun aloitin lukemaan blogiasi alusta enkä projektikortista, olin käsittelemästäsi aiheesta aivan ulalla. Toisenlainen rakenne olisi helpottanut lukijaa omaksumaan asian helpommin ja sijoittamaan sen oikeaan kontekstiin. Nyt jutun alusta puuttui konteksti eli tieto siitä, mikä on kehittämisprojektisi ja mikä siinä on uutisarvoista.
Lähetetty Ti, 10/25/2016 - 13:47
Marko.V KIRJOITTI:
Hei vaan Marika,

Ja kiitos kommenteistasi.

Kaikki kehittämisehdotukset otetaan ilolla vastaan ja esittämäsi argumentit ovat todella hyviä. Entisenä toimittajana sinulla varmasti on sellaista kirjoittamiseen yleisesti liittyvää kompetenssia, jota kannattaa näin noviisina hyödyntää. Mukavaa, että olet halukas jakamaan ammattiosaamistasi.

Mitä tulee tekstin rakenteeseen, niin itse pyrin siinä hyödyntämään toisenlaisia kirjoittamiseen liittyviä periaatteita. Lähdin siitä, että taustoitusvaiheessa pohditaan aiheeseen yleisesti liittyvää tematiikkaa, jonka jälkeen se sidotaan itse asiayhteyteen eli käynnissä olevaan hankkeeseen. Kokonaisuudesta oli tarkoitus muodostaa ikään kuin tarinallinen kokonaisuus. Vastaisuudessa tulee pohtia, voisiko rakenne olla ehdottamasi kaltainen, jotta tekstit olisivat lukijaystävällisempiä.

Se, miksi kirjoitin yleisesti projektityöskentelystä, johtuu yksinkertaisesti siitä, että tämä projekti ei varsinaisesti ole ottanut konkreettisia edistysaskelia vielä blogikirjoitusta laadittaessa. Näin ollen projektin edistymistä koskeva blogitesti ilman faktista edistystä olisi ollut melko sisältököyhä. Blogitekstissä nimenomaisesti pohdittiin projektiin yleisesti liittyviä, ehkä jopa stereotyyppisiä, ongelmia, jotka myös näyttävät toteutuvan tämän hankkeen alkumetreillä. Rajasin siis blogitekstin koskemaan juuri kirjoitushetkellä itseäni mietittävään asiaan.

Terveisin,

Marko V
Lähetetty Ti, 10/25/2016 - 16:30