Miten digimainonnan onnistumista voi mitata?

Ravintolan digimainoskampanja

Kuinka rakentaa tehokas digitaalisen markkinoinnin suunnitelma ravintolalle sekä mitata ja analysoida kampanjan tuloksia? Näitä asioita pohdin kehittämistehtävässäni. Erityisesti minua kiinnostaa tulosten mitattavuus.

 

Kampanjasuunnitelmasta liikkeelle

 

Digimarkkinointikampanjamme kohderyhmän määrittäminen perustuu ravintolan strategiaan. Kohderyhmäksi valittiin pääkaupunkilaiset, miehet ja naiset, ikäryhmässä 18-45. Kampanja-ajankohta puolestaan sijoittuu ravintolan avajaisten molemmin puolin. Mainontaa haluamme niin omiin, kuin ostettuihinkin digikanaviin.


Kanaviksi valitsimme kotisivut, verkko- ja mobiilimainonnan, hakukonemainonnan, Facebookin ja Instagramin. Luovassa viestissä kerrotaan tunnelmallisin kuvin projektin etenemisestä, tarjottavasta tuotteesta, uusista toimitiloista sekä ravintolan työntekijöistä.


Kohderyhmää aktivoimme kilpailun avulla tykkäämään ja jakamaan mainossisältöä sosiaalisessa mediassa. Kilpailun palkintona on ravintolalahjakortti.

 

Ravintolamainonta

 

Näitä testaamme

 

Kampanjan luovia mainosversioita esitestaamme pienellä otoksella kussakin mediassa ennen varsinaisen kampanjan aloitusta. Testattavia asioita ovat muun muassa mainoksen taustaväri, mainoksen henkilöhahmot/muut kuvat, mainosteksti, klikkaukseen kehottavat painikkeet (muoto ja sijoittelu) sekä niiden tekstit.


Parhaimman CTR:n saaneet, eniten tykkäyksiä ja jakoja keränneet mainosversiot otamme käyttöön varsinaisessa mainoskampanjassa. Pidemmällä aikajaksolla tarkastellaan myös sitä, mitkä asiat vaikuttavat siihen, kuinka paljon yritys saa osallistujia somessa järjestettyihin kilpailuihin.


Hakusanamainonnan avainsanoja testataan ennen kampanjaa ja kampanjan aikana. Parhaan CTR:n ja kustannustehokkaimman klikkihinnan omaavat hakusanat ja mainokset pidämme ja tehottomat poistamme.

 

Näitä analysoimme

 

Digikampanjan tuloksia analysoidaan erityisesti kanavittain. Kiinnostava tulos on tietää, mihin kanaviin mainosbudjetti kannattaa suunnata tulevaisuudessa. Myös luovan viestin tehokkuuden parantaminen kiinnostaa. Analyysin tavoite on saada tutkittua tietoa seuraavan ravintolan avajaismainontaa varten.

 

Verkko- ja mobiilikampanjoista ostetaan medialta kampanjatutkimus. Siitä saamme kattavasti tietoa kuluttajan ostoputkesta: tietoisuudesta, harkinnasta, preferenssistä sekä ostopäätöksestä. Tutkimuksessa kysymme esimerkiksi muistamisesta, tunnettuudesta, kohderyhmään kuulumisesta, viestin ymmärrettävyydestä, brändimielikuvasta sekä kiinnostuksen lisääntymisestä.

 

Unohdimmeko jotain?

 

Mitä mieltä olet, olemmeko unohtaneet jotain elementtejä, jotka voisivat kertoa meille lisää onnistumisesta? Olisiko sinulla lisää vinkkejä digimainonnan mittaamisen tehostamiseen?

Profile picture for user taru_s
Projekti

Ravintolan digimainoskampanjan mittaus

Yritysviestinnän kehittämisprojektini aihe on uuden ravintolan mainoskampanjan suunnittelu digitaalisiin kanaviin. Lisäksi kehitysprojektissa keskitytään mainonnan tuloksien mittaamiseen, raportointiin ja analysointiin.

Projektin tavoitteet:
- kustannustehokkaan, kohderyhmän tehokkaasti tavoittavan markkinointikampanja rakentaminen digitaalisiin kanaviin
- mainonnan tulosten parempi ymmärrys tulevaisuutta varten
- hyödyt yrityksen markkinointitiimille ja lopulta koko liiketoiminnalle

Erja M. KIRJOITTI:
Hei,

Olipas mielenkiintoista lukea uuden ravintolan digimainoskampanjasta. Voi kun olisi ollut vielä kiva tietää, minkälaisesta ravintolasta on kyse! Ehkä se selviää pian.

Kampanjan mittaaminen vaikuttaa todella ammattimaiselta. Pohdintani liittyy enemmänkin kohderyhmään, joka on melko laaja eli 18–45-vuotiaat. Oletteko suunnitelleet, että teette useampia kampanjoita eri kanavissa eri ikäryhmille? Facebookia käytetään paljon lähes kaikissa ikäryhmissä, mutta Instagramia selvästi enemmän nuoremmissa ikäryhmissä. Taloustutkimuksen mukaan Instaa alle 25-vuotiaista suomalaisista käyttää yli puolet, mutta 35-49-vuotiaiden keskuudessa enää 10 prosenttia (Mediatoimisto Voitto). Facebookissa ja Instassa katsotaan paljon videoita. Oletteko suunnitelleet käyttää myös videoita kampanjassanne? Esimerkiksi lyhyet rouheat videot uuden ravintolan rakentamisesta tai työntekijöiden fiiliksistä toimisivat mielestäni hyvin.

Cin cin uudelle ravintolalle ja sen mainoskampanjalle!

Terkuin Erja
Lähetetty Su, 10/15/2017 - 19:56
MarjaanaK KIRJOITTI:
Hei! Nyt mennään aihealueella, jota minä en juuri käytännössä tunne. Oli silti mielenkiintoista lukea ammattimaista kuvastasi toteutettavasta digimainoskampanjasta. Minäkin kaipasin ravintolatietoa. Ja jäin miettimään myös, mikälainen aikasykli tässä kampanjassa on?
Lähetetty Ti, 12/26/2017 - 14:55