Printistä digiin!

Kehitysprojektini on printtimuodossa olevan asiakaslehden ja tiedotteiden korvaaminen digitaalisilla ratkaisuilla. Kohderyhmämme on n. 21–25-vuotiaat korkeakouluopiskelijat.

Olemme asiakaskyselyssä tiedustelleet, pidetäänkö asiakaslehden ja tiedotteiden printtimuotoa tärkeänä. Vastausten perusteella päätimme toteuttaa muutoksen printistä digiin. Tuntuu sopivammalta tuottaa kohderyhmälle sisältöä digimuodossa verrattuna perinteisiin printtijulkaisuihin ja saisimme näin toivottavasti lisättyä vuorovaikutusta kohderyhmämme kanssa.

Digiratkaisun edut

Digitaalisten ratkaisujen pääasiallisina etuina nähtiin:

  • Ajankohtaiset asiat voidaan julkaista heti, eikä tarvitse odottaa seuraavaa lehden julkaisuajankohtaa.
  • Asiakkaat voivat kommentoida kirjoituksia ja sisältöjä helposti, jolloin voimme kannustaa enemmän kahdensuuntaiseen viestintään.
  • Asioita voidaan tuottaa enemmän oman viestinnän kautta, kun ennen sisällöt teki lähes kokonaan viestintätoimisto.
  • Säästämme printti- ja jakokustannuksissa.
  • Pystymme jakamaan sisältöä helposti myös muissa kanavissa.
  • Digiratkaisut vahvistavat verkkopresenssiämme ja edistävät löydettävyyttä.
  • Arkistojen ylläpito tehostuu: tarvittaessa asioihin on helppo palata.
  • Voimme hyödyntää myös asiakkaiden tuottamaa sisältöä. 
Blogikirjoitus

Blogialustan toteutus

Uuden blogialustan/uutissivun tekninen toteutus on vielä vaiheessa, mutta se tulee osaksi juuri uusittujamme nettisivujamme. Se integroidaan mahdollisimman hyvin myös käytössä oleviin muihin sovelluksiin, kuten yrityksen Facebook-sivuun.

Sivuston eri osioiksi on suunniteltu esimerkiksi tiedotusosio, henkilökunnan yhteinen blogi, viestintätoimiston toimittamia artikkeleita, haastatteluja, asiakkaiden blogeja ja videoita. Blogin ajankohtaisista ja tärkeistä asioista lähetetään asiakkaille uutiskirje sähköpostitse säännöllisin väliajoin ja tarkoituksena on, että tämä uutiskirje saadaan lähetettyä asiakashallintajärjestelmän kautta.

Toivottavasti kohderyhmämme vastaanottaa uudistuksen positiivisesti ja saamme heidät aktivoitua niin sisällöntuottoon, kuin kommentointiinkin. Varmasti aluksi on haasteita esim. sopivien bloggaajien löytämisessä ja eri blogien profiloinnissa, mutta uskomme kohderyhmästämme löytyvän innokkaita kirjoittajia ja olemme ajatelleet maksaa valituille kirjoittajille palkkaa tehdystä työstä. Lopputulosta kehitämme jatkuvasti ja pystymme mittaamaan muutoksen onnistumista kevään asiakaskyselyssä, kuin aktiivisuuden määrässäkin.

Mikäli jollakulla on hyviä vinkkejä bloggaajien ja yrityksen välisiin toimintaohjeisiin, niin olisi kiva kuulla ja saada vinkkejä toimintaohjeiden luomiseen!

Profile picture for user Janette Rauhaluoto
Projekti

Printistä digiin!

Kehitysprojektini on printtimuodossa olevan asiakaslehden ja tiedotteiden korvaaminen digitaalisissa ratkaisuilla. Olemme päätyneet siirtämään entisen asiakaslehden ja asiakastiedotteet blogialustan/uutissivun muotoon, jolloin toivomme kahdensuuntaisen vuoravaikutuksen lisääntyvän, sisällön olevan osittain myös asiakkaiden tuottamaa sekä sisällön olevan helppo jakaa eri digitaalisilla kanavilla. Blogialustan ajankohtaisista ja tärkeistä asioista lähetetään asiakkaille uutiskirje sähköpostitse säännöllisin väliajoin.

  • Asiakkaille lähetetyn printtiviestinnän korvaaminen nykyaikaisemmilla digiratkaisuilla
  • Kaksisuuntaisen viestinnän lisääminen
  • Asiakkaiden suurempi osallistuminen sisällöntuotantoon

• Sisällön helppo jakaminen eri digitaalisissa kanavissa

Vilma Kuke KIRJOITTI:
Hei,

Olit listannut digiratkaisun edut hyvin ja monipuolisesti. Erityisesti kustannuspuoli oli huomioitu (viestintätoimiston maksut ja printti- ja jakokustannukset). Jotain kustannuksia teille tulee varmaan uudesta blogialustasta ja sen ylläpitämisestä, mutta ne eivät varmaan ole oleellista.

Teidän tulevan digilehtenne kohderyhmän ikä ja asema ovat varsin ideaalisia, nuoria korkeakouluopiskelijoita! Tekemänne kyselyn vastaukset varmaan vahvistivat muutoshalukkuutta, mutta kysyittekö samalla mitä asioita teidän lukijanne haluavat asiakaslehdeltä? Oltiinko nykyisen lehden sisältöön tyytyväisiä?

Uskon, että säännöllisellä uutiskirjeellä saatte lukijoita lisää ja Saleslionin blogin "10 parasta keinoa synnyttää vuorovaikutusta Facebookissa!" lainatakseni muistakaa käyttää avainsanaa voittaja, se herättää 68% keskimääräistä enemmän vuorovaikutusta. Voita-sana kerää vuorovaikutusta puolestaan 46% enemmän. Kilpailuilla löytyy varmaan vapaaehtoisia bloggajia.

Toivottavasti saatte muutoksen onnistumaan, lähtökohdat on ainakin hyvät!
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 13:36
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Kiitos kommentistasi! Olemme tiedustelleet myös sisältötoiveita asiakkailta.
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 13:36
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Hei Janette!

Mielenkiintoinen ja hyvin ajankohtainen projekti. Kohderyhmänne huomioon ottaen olette varmasti asian ytimessä ja toivon todella, että onnistutte kahdensuuntaisessa vuorovaikutuksessanne.

Bloggaus "alana" on aika villi, jokainen tekee omalla tavallaan. Olen ymmärtänyt, että alan "säännöstö" oli joskus tekeillä, mutta ilmeisesti se on keskeytetty. Suosittelisinkin teidän miettivän yrityksessä omat sääntönne ja toimintamallinne asiaan, jotta toimintaa pystyisi paremmin ohjaamaan.

Olisin kiinnostunut myös kuulemaan lisää teidän henkilökunnan yhteisestä blogista. Onko tarkoituksena, että sinne kirjoittavat vain ammattilaiset vai voivatko kaikki halukkaat tulla mukaan? Tämä kannattaisi varmasti pohtia tarkoin, jotta ulkoasu ja muoto säilyisi yhtenäisenä.

Toivon todella menestystä muutoksellenne, mietinnät jo tässä vaiheessa ovat mukavan pitkällä!
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 13:37
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Luin molemmat blogikirjoituksesi kiinnostuneena, koska tulen bloggaamaan Yritysviestinnän uudet ympäristöt -kurssilla samasta aiheesta. Teen ylemmän ammattikorkeakoulututkintoni opinnäytetyönä perinteisen painetun sidosryhmälehden sisältöstrategiaa ja konseptia, mutta jatkokehittäisehdotukseksi haluan tutkia Facebook Instant Articlesia uutena digitaalisena tapana julkaista artikkeleja sekä vaihtoehtona korvata kokonaan painettu lehti. Siten koin sinun hankkeesi läheiseksi ja mielenkiintoiseksi. Erityisesti valmiiksi mietityt edut oli hyvin tiivistetty blogikirjoituksessasi.

Kaipailit vinkkejä bloggaajayhteistyöhön. Niitä löytyy oheisesta oppaasta: http://www.iab.fi/media/pdf-tiedostot/verkkomainonnan-abc/blogiyhteistyon-opas-iab-finland.pdf
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 13:37