- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Työhöni kuuluu saada Suomeen kansainvälisia järjestökongresseja. Kohderyhmä on
haastava, mutta some tulee myös järjestöjen toimintaan mukaan. Siksi haluan tavoittaa oman kohderyhmäni helposti ja saada Suomen kongressiuutisia maailmalle nopeasti.
Asiakkaat
Olen jo jonkin aikaa miettinyt, kuinka voisin hyödyntää jotain somen kanavaa omalle asiakaskunnalleni? Asiakkaani ovat haasteellinen ryhmä; kansainvälisten järjestöjen jäsenet jotka ovat tutkijoita, akateemisesti kunnostautuneita ja omien alojensa asiantuntijoita. He eivät pidä siitä, että heille lähetetään massoittain uutiskirjeitä tai että heihin kohdistetaan perinteistä markkinointia…
Jotenkin tulisi kuitenkin saada heidän kiinnostuksensa heräämään. Luin artikkelin, jossa oli kartoitettu missä tämä kohderyhmä on eniten somessa ja se oli LinkedIn, jokseenkin luonnollisesti. Tämä on minulle hyvä tieto sillä LI:tä olinkin ajatellut.
Tuumasta toimeen
Ensin luon LinkedIn sivut, joitten tekoon on vielä paneuduttava. Toki itselläni on sivut LI:ssä mutta jos yrityssivut tai ryhmäsivut jotenkin poikkeavat yksityisestä sivustosta. Päivitystä vielä mietin; kuinka usein olisi hyvä jotain tietoa välittää ja minkä tyyppistä tietoa sinne syöttää? Liian useinkaan ei ole hyvä.
Tapaan asiakkaitani Brysselissä nyt marraskuussa Union of International Associationin www.uia.org kokouksessa. Sen jälkeen kutsun heidät ryhmän jäseniksi ja here we go again!
Voinko epäonnistua
Kun perustaa ryhmän on siitä itse vastuussa, mutta samalla vastaa myös oman yrityksen imagosta. Entä sitten kun/jos en enää ole omassa organisaatiossani pitämässä yllä blogia. Unohtuuko se kuitenkin, niin kuin kaikki muukin tässä maailmassa vai jääkö joku kaipaamaan?
Osaanko kirjoittaa kohderyhmälle ”heidän kielellään”? Näihin aatoksiin ja näihin tuumailuihin jään odottelemaan kommentteja…
Sopiva SOME kongressiviestintään
Tavoitteena on löytää sopiva SOME kanava kongressihakijoille.
- toimiva, nopea viestintäkanava
- vuorovaikutteinen
- kontaktin saaminen asiakkaisiin
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Mielestäni etenkin kansainvälisesti olet täysin oikeilla jäljillä, koska LinkedIn on helppo ja nopea media niin verkostoitumiseen, viestintään kuin tiedon jakoonkin. Olen itse liittynyt moneen oman alani ryhmään ja verkostoon ja nauttinut suuresti saadusta informaatiosta. On hyvä, että mietit päivitystiheyttä, jotta se ei ole liikaa tai liian vähän. Kuitenkaan en miettisi pelkästään asiaa siltä kannalta, vaan tiedon sisällön mukaan. Mitä nopeammin saat informaation lähtemään, on se hyvä. Luultavasti herkullisista aiheista tulee kuitenkin keskustelua, mikä osaltaan ajaa ns. pakollisen päivittämisen virkaa.
Epäonnistumisen asiassa voit poistaa, tai ainakin pienentää, blogi-ohjeiden tekemisellä, jos teillä ei sellaisia aiemmin ole. Jokainen bloggaaja tekee sitä omalla tavallaan ja yritysyhteyksissä olisi tärkeää, että tekemiselle on luotu yhteiset pelisäännöt. Näin sinäkin voit jättää siirtää tehtävän rauhallisin mielin suraajallesi, jos ja kun se päivä koittaa.
Menestyksekästä some-seikkailua!
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Minullekin tuli mieleen Twitterin "rinnakkaiskäyttö", tai ainakin sen mahdollisuuksien selvittäminen. Some-maailmassa trendit muuttuvat ja käyttäjiä kiinnostaa eri tyyppiset kanavat ja asiat, siksi olisi ehkä hyvä olla valmiudet myös toisien infokanavien aktivointiin.
Toivottavasti asiakkaiden tapaaminen antaa lisävirikkeitä sopivan somen löytämiseen, en ole mikään asiantuntija mutta ehkä jonkinlainen "maltillinen alku" niin viestinnän tiheydessä kuin kertamäärässä kannattaisi olla ohjenuorana.
Kiinnostavaa kuulla miten projektisi etenee, onnea sen toteuttamiseen!
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Paneudun asiaan varmaan joulukuun puolella ja sivujen avaus olisi tammikuussa...
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Toisaalta näyttää että Google+ alkaa olla (pakon kautta) aika monella gmail sähköpostin kautta, joten tutkaile voiko sieltä löytää markkinointikanavaa tai tapaa saada yrityksesi piiriin haluttua kohderyhmää. Tosin en itsekään ole kauheasti tätä käyttänyt, joten en tiedä miten taipuu tavoitteeseesi.
Ja viimeiseksi muistutukseksi, vanhassa vara parempi. Nykyaikana etanaposti saattaa olla niin yllättävä tapaus, että sen mahtia ei kannata koskaan unohtaa :) (vaikka eihän yrityksillä ole sellaiseen humputukseen enää rahaa, ja lähetettävän materiaalin pitää tukea myös nettimarkkinointia..)
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Komppaan edellisiä kommentoijia siinä, että LinkedIn on varmasti asiakasryhmällesi toimiva viestintäkanava. Kannattaa panostaa siihen, että blogikirjoituksesi kirvoittaa asiakkaasi kommentoimaan aihetta. Saat kommenteista varmasti uusia blogiaiheita ammennettavaksi.
Kun pääset blogikirjoituksissasi vauhtiin ja säännönmukaisuuteen, kannattaa tutustuttaa muitakin organisaatiostasi blogimaailman saloihin ja kannustaa kirjoittamaan. Näin voit omalta osaltasi vaikuttaa siihen, että blogeilu jatkuu mikäli joskus itse siirryt sivuun. Toki olen sitä mieltä, että blogin kirjoittaminen vaatii myös hyvää kirjoitustaitoa sekä aitoa kiinnostusta kirjoittamiseen, jotta lopputulos on oikeasti kiinnostava ja innostava. Ketään ei voi pakottaa pitämään blogia, koska silloin sen sanoma ei ole uskottava.
Tsemppiä projektiisi!
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Onnea LinkedIn-ryhmän perustamiseen. Epäonnistumista en pelkäisi :)