Projekti kaatuu!!

Pienissä konsultti- ja asiantuntijayrityksissä resurssit ovat aina tiukoilla. Aika käytetään niin sanottujen oikeiden töiden tekemiseen ja myyntiin, ei markkinointiin. Tästä huolimatta olin seikkailuhenkisesti pyytänyt saada vetää projektin, jonka tavoitteena oli luoda pienten, kestävään liiketoimintaan keskittyvien konsulttiyritysten verkostolle verkoston toimintaa markkinoivan blogin.

Tavanomaista suunnittelua

Kaikkien mielestä yhteinen blogi oli hyvä asia. Listasimme laatimani projektisuunnitelman mukaisesti tavoitteita, odotuksia, ydinviestejä, kohderyhmiä sekä painopistealueita. Intoa pukkasi. ”Tästä tulee hyvä”, kaikki sanoivat.

Projekti eteni verkostossa, mutta samaan aikaan minä koin pieniä, ja hieman epämukaviakin, valaistumisen hetkiä yritysviestinnän kurssilla. Opin ja oivalsin, että meidän verkostomme tapauksessa blogin ei pitäisi olla fiilistelyä ja kivoja kuvia, vaan julkaistavan sisällön täytyisi olla suunniteltua, laadukasta ja merkityksellistä sekä nykyisille että mahdollisille uusille asiakkaille.

 ”Hyvän sisällön tuottaminen vaatii työtä, aikaa ja asiakasymmärrystä”, valistin totisena verkoston suunnittelupalaverissa. Lukijoille tämä on tietenkin itsestään selvää, mutta sitä se ei ollut verkostolle, jossa ei ollut jäsenenä ainuttakaan markkinoinnin tai viestinnän ammattilaisista.

Projekti kaatuu

Aloimme siis katsella uusin silmin sisältöä, vastuita, rooleja ja aikataulua. Ensin huomasimme, että emme saa suunnitellussa aikataulussa valmiiksi sitä, mitä halusimme. Toiseksi oivalsimme, että jonkun täytyy ottaa blogista kokonaisvastuu ja että sisällöntuotanto teetättää ”lisätöitä” kutakuinkin kaikille. Kolmanneksi verkosto kyseenalaisti koko blogiprojektin. Lopulta blogiprojekti kaatui äänin 5-2.

Projektin raunioista nousee uusia oivalluksia

Me asiantuntijat innostuimme yhteisestä blogista niin paljon, että uskoimme innon kantavan meidät yli sen tosiasian, että blogi täytyy myös toteuttaa. Niin näennäisen hyvin kuin projekti olikin suunniteltu, muutamia olennaisia asioita pääsi unohtumaan.

Nämä armoitetut opit ja oivallukset ajattelin jakaa ja ottaa mukaani seuraavalle kierrokselle:

Se mikä toimii yrityksessä ei ehkä toimi verkostossa, ei vaikka jäseninä olisi yrityksiä.

Innostuminen ei takaa sitoutumista. Sitoutuminen ymmärretään monella eri tavalla. Tarkista mitä sitoutuminen tarkoittaa käytännössä kullekin jäsenyritykselle.

Taustatyö kannattaa tehdä hyvin. Perehdy jäsenyritysten odotuksiin, toimintatapaan ja resursseihin. 

Esittele taustatyön tulokset verkostolle ja keskustelkaa niistä. Pohtikaa vaihtoehtoja ja muistakaa, että todelliset vaihtoehdot alkavat luvusta kolme. Välttäkää siis joko–tai-asetelmaa.

Valitkaa teille sopivin vaihtoehto ja päättäkää sitten millainen projekti voidaan toteuttaa. Laatikaa projektisuunnitelma yhdessä.

Tarkistakaa vielä kerran, että tavoitteet ja resurssit vastaavat toisiaan, ja varmistakaa,  että kaikkien odotukset projektin tavoitteiden ja tulosten suhteen ovat yhteneväiset.

Käyttäkää apuna ammattilaisia, mikäli budjetti sen sallii. 

Blogiprojektini keikahti nurin, mutta otan mieluusti vastaan uusia ideoita ja muiden kokemuksia vastaavanlaisista projekteista. Seuraava palaveri aiheesta on nimittäin buukattu joulukuun alkuun. Intoa siis vielä riittää, kompuroinnista huolimatta.

Profile picture for user Elise Levanto
Projekti

Kestävyydestä parasta bisnestä

AWE on asiantuntija- ja yritysverkosto, jonka tarkoituksena on tarjota sekä työmenetelmiä että sisältöjä, joiden avulla asiakasyritykset voivat ideoida ja tehdä kestävyydestä  kannattavaa bisnestä. Kehittämisprojektin tavoitteena on luoda ko. verkostolle blogi-sivu(t).

  • Määritellä blogille tavoitteet, kohderyhmät ja mittarit
  • Suunnitella/määritellä blogin visuaalinen ilme
  • Tehdä viestintäsuunnitelma – mitä, kuka ja milloin
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Tieto lisää tuskaa kuten itsekin osuvasti kuvasit… tiedon lisääntyessä kynnys ja vaatimus julkaistavalle sisällölle kasvaa. Projektisi tavoite oli hieno ja tarpeellinen. Harmillista, että se ei vielä ihan lähtenyt käyntiin. Mutta projektihan tulee näköjään jossain muodossa jatkumaan, viestinnän ammattialisen apu varmasti edesauttaisi tulevan projektin läpivientiä.

Esittämäsi listaus oivalluksista oli hyvä ja varmasti auttaa myös tulevassa projektissa. Kohta 2 on tärkeä, projekti ei etene pelkän innostuksen ja ideoiden avulla, vaan sitouttaminen ja myös vastuuttaminen on pakko tehdä, jotta tuloksia syntyy.

Uskon, että saatte ajan kanssa blogin pystyyn, koska sait jo asianosaiset innostumaan aiheesta ja kipinän syttymään. Onnea tulevalle hankkeelle!
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 13:16
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Mielestäni hienoa, että ymmärsitte kyseenalaistaa asiaa ja tehdä rohkean päätöksen projektin "kaatamisesta" vaikka sen eteen oli jo ehditty tehdä työtä ja nähdä vaivaa. On oikeasti hyvä välillä asettautua itsensä ulkopuolelle tarkastelemaan omia projekteja ja sinä olet tässä tehnyt sen todella hienosti.

Kaikki oivallukset joita olet/olette tehneet tässä matkan varrella tulevat varmasti tarpeeseen uuden hankkeen suunnittelussa ja todella upeaa ettet ole heittänyt asian suhteen kirvestä täysin kaivoon. Itselleni tällainen yritysverkosto on kovin vieras ympäristö, joten en ihan heti osaa ideoida mikä olisi toimiva tapa viedä tätä asiaa eteenpäin, mutta ideat varmasti kirkastuvat kun hetken aikaa niitä mietiskelet. Tsemppiä tulevaan projektiin!
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 13:16
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Olen samaa mieltä edellisen kommentoijan kanssa, että olette tehneet oikein arvioidessa kannattaako blogiprojekti aloittaa vai ei. Se varmasti vaatii jokaiselta kuitenkin ponnisteluja ja jonkun täytyy olla se vastuuhenkilö, joka pitää blogin käynnissä, vaikka alkuinnostuksen jälkeen huuma laantuisikin.

Tuli sellainen mieleen, että josko voisitte kokeilla vieras bloggausta jollain muulla sivustolla. En ole myöskään yritysverkoston asiantuntija vaan se on itseasiassa minulle aika outo, mutta voisihan sitä tutkia, jos esim. Kauppalehden, Markkinoinnin ja Mainonnan tai vaikka uuden yhteisön Digitalist Networkin blogeihin pääsisi kirjoittamaan. Tällaisia "vieraita kyniä" näkee nykyään aika paljon. Pitäisi vain löytää omaan aihealueeseen liittyvä blogi ja rohkeasti vaan ehdottaa voisiko kirjoittaa sinne. Aina voi kokeilla. Tsemppiä projektin pariin kuitenkin :)
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 13:16
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Kiitos Mira tuosta loistavasta ideasta mennä vierailijaksi jonkun toisen yhteisön blogiin. Miten tuo ei tullut mieleenikään. Luulen että tuo voisi toimia tosi hyvin, koska kestävyydestä voi kirjoittaa monista eri näkökulmista (strategia, tuotekehitys, markkinointi) ja siksi ne voisivat soveltua aika erilaisiinkin blogeihin. Tätä ideaa täytyy ehdottomasti tutkia lisää.
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 13:16