Merkityksellisyyttä organisaation Instagram-kuvaan

Merkityksellisyyttä organisaation Instagram-kuvaan

"Ei me sinne Instagramiin voida mennä, kun ei meillä ole omaa kuvaajaa eikä rahaa ostaa kuvia", tuumii joku piskuisen järjestön viestinnässä". Toinen organisaatio taas ottaa rennommin: "Ei ole niin väliä mitä Instaan postaa, kunhan postaa."

Instagram – kuvien jakopalvelu ja sosiaalinen verkosto – on tällä hetkellä yksi voimakkaimmin kasvavista some-kanavista, joka kiinnostaa erityisesti nuoria ja "ajatusjohtajia". Organisaatioiden on siis hyvä olla menossa mukana. Viestijän ei tarvitse Instassa olla huippuvalokuvaaja. Se, millaista kuvaa perinteisissä kanavissa pidetään "laadukkaana", ei aina päde Instassa – suht tuore media kun etsii edelleen ilmaisunsa kulttuuria.

Aitoutta kuviin

Some-markkinoinnin syväkurkku kuiskasi minulle, että Instassa on jo nyt kyllästytty kiiltokuvamaisiin, ylikäsiteltyihin postauksiin laadukkaasta elämästä: ulkomaan matkakuvamaisemista, smoothie-kulhoista ja jooga-asennoista. Nyt kiinnostaa rosoisempi meininki. Kaivataan inhimillisyyttä, tuoretta otetta, aitoutta ja intoa.

Kehotan siis lähestymään ongelmaa löysin rantein mutta pieteetillä. Ei ole nimittäin ihan sama, mitä Instaan postaa. Toinen kuiskaajani, kuvallisen viestinnän asiantuntija totesi, että Instassa kuvan merkityksellisyys korostuu: "Enemmän sisältöä kuin huippulaatua, jos valita pitää."

Herättävä kuva sitouttaa

Organisaatioviestinnässä Insta-kuvan tärkein ominaisuus on kolahtaa ja sitouttaa. Kuvissa saa siis mielellään olla uteliaisuutta herättävää samaistumispintaa. On tärkeää, mitä kuvassa on, mutta erityisen tärkeää on, mitä ajatuksia kuva herättää.

Näillä muutamilla vinkeillä saat kiinnostavuutta ja ryhtiä organisaatiosi Insta-kuviin:

 

Kuva-aiheet:

  1. Tarinat ja ihmiset kiinnostavat. Tuo henkilökunta ihmisten lähelle henkilökuvin ja pienin tarinoin.
  2. Arkikuvat ja videot ihmisistä työstämässä tuotteita, myös Instagram Stories -toiminnossa, ovat mielenkiintoisia. Ne tuovat näytille sen, mitä organisaatiostasi ei joka päivä nähdä ulospäin.
  3. Tuotekuva on kiinnostavampi, jos tuote on ihmisen käytössä sen sijaan, että se pönöttäisi yksinään kuvassa.
  4. Tapahtumakuvissa, esimerkiksi konferenssista, mene rohkeasti kuvaamaan ihmisiä läheltä. Vältä kuvia PowerPoint-esityksen pitämisestä.
  5. Eläinten kuvat ihastuttavat iästä riippumatta. Kuvat toimistokoiran vierailusta ovat suurella todennäköisyydellä suksee.

 

Ja kuvia saat myös muilta

  1. Kuvakilpailun järjestäminen on mainio tapa saada ihmiset aktivoitua mukaan oman Instasi seuraamiseen ja sisällön tuottamiseen.
  2. Uusia kuvia (ja seuraajia) saa vaikkapa jakamalla mainoskasseja ja pyytämällä ihmisiä tägäämään kassin kanssa otetut selfiet organisaation hashtagilla. Jaa näitä kuvia viikon kuvina Instassa.
  3. Kuvaajilta saa kohtuuhintaistakin kuvaa – kannattaa käyttää myös ammattikuvaajaa.

 

Muista myös lista asiasanoista hashtageina!

PS. Pitkä #-lista jää "piiloon" uutis-feedissä ja hauissa, kun laitat sen erikseen tekstikommentista, seuraavaan kommenttiin.

 

Lisää vinkkejä mielenkiintoiseen kuvaan:
tiski.fi/valokuvausvinkit
Edistyneimmille muutamia hyviä työvälineitä kuvien käsittelyyn: www.kuulu.fi/blogi/ammattimaiset-tyokalut-somekuviin-myos-mobiilisti
Aloittelijalle Instan ensiaskeleet:
emine.fi/5-ensiaskelta-instagramiin

 

Profile picture for user ArjaK
Projekti
Tuuli H. KIRJOITTI:
Kiitos Arja hyvästä postauksesta!

Ihan saman muutoksen olen itsekin havainnut Instagramissa. Enää ei pyöritä filttereiden maailmassa, vaan halutaan nähdä aitoa arkea. Tämä näkyy myös Insta-tarinoiden suosion kasvuna, joiden ei tosiaankaan tarvitse olla mitään etukäteen suunniteltuja ja käsikirjoitettuja otoksia.

Kiitokset myös hyvistä kuvavinkeistä ja linkeistä! Eminen linkki tosin vie aiemmin mainittuun Kuulun blogiin, se kannattaa käydä korjaamassa.
Lähetetty To, 12/14/2017 - 11:53
MarikaV KIRJOITTI:
Kiitos Arja hyvästä blogikirjoituksesta. Me olemme työpaikallani pikku hiljaa ottamassa Instagramia käyttöön ja olemme päättäneet, että se on nimenomaan kevyempään viestintään tarkoitettu. Ehkä voisi myös sanoa, että siihen brändäyksen osa-alueeseen, jolla haluamme näyttää organisaation kasvot ja sen me -henkisyyden.

Huomaan kun olen yksi pienen organisaatiomme Instagramin päivittäjistä, että minulla on yhä vaikeuksia muistaa sen olemassaolo. Viime viikolla olin luennoimassa ja kyseinen tilaisuus olisi ollut loistava hetki tehdä Instagram postaus, mutta unohdin kokonaan. Se kun ei kuitenkaan ole se ensi sijaisena asiana mielessä. Miten muistaisi siis tehdä Instagram päivityksen tärkeistä tilaisuuksista?
Lähetetty Su, 12/17/2017 - 16:04
ArjaK KIRJOITTI:
Marika, huomasin itsekin, että Insta-päivitys ei ollut edellisessä tapahtumassa pällimmäisenä mielessä. LIsäksi Face- ja Insta-päivittämiseen menee hirveästi aikaa tilaisuuden muusta viestintähommasta. Yksi ratkaisu on päivittää instaan ja linkittää sieltä postaus Faceen. Selviää yhdellä päivittämisellä.
Lähetetty Ma, 12/18/2017 - 19:27