Valemarkkinointia! Miten some-markkinoida luottamusta?

Valettako

Saat Facebook-sivullesi kiinnostavan mainoksen, klikkaat sitä ja pääset markkinoijan sivulle. Haluat tarjottavan tuotteen/palvelun, mutta miten varmistut tarjoajan luotettavuudesta?

Tietomurrot ovat jo viikoittaista uutisvirtaa. Netin käyttäjiä varoitetaan ja neuvotaan jatkuvasti erilaisista urkinta- ja petoskeinoista identiteettivarkauksiin asti. Poliisikin muistuttaa, että ”sähköpostilla ja internetillä tavoittaa suuria ihmismääriä helposti ja lähes olemattomin kustannuksin. Suurimittaisten huijausyritysten takana on usein kansainvälinen järjestäytynyt rikollisuus, mutta joukossa on myös rikollista yksityisyrittäjyyttä”.

Tunnemmekin jo sanan ”phishing”, mutta miten sanan ”pharming” (suoraan valesivustolle ohjaus) oppimisen kantapään kautta voi välttää? ”Yli puolet huijauksista, viruksista ja uhkailuista tulee Facebookin kautta”, painottaa Symantecin kuluttajatuotteista vastaava myyntipäällikkö. Kielemme on suojannut meitä pitkään kansainvälisiltä konnilta, mutta kotimaiset kelmit ovat myös oppineet tietoverkkohuijaukset. Miten sitten some-markkinoija voi vakuuttaa vilpittömyytensä? Miten saada sivustolleen luokitus: ”Tämä sivusto on turvallinen”?

Tutkimusyhtiö TNS:n Digital Lifen kansainvälisen kyselytutkimuksen mukaan yli puolet sosiaalisen median käyttäjistä kehittyneillä markkinoilla ei halua olla yhteydessä brändeihin sosiaalisen median kautta. Lähes puolet internetin käyttäjistä kuitenkin kommentoi brändejä verkossa, ja yli puolet somen käyttäjistä myöntää sosiaalisten verkostojen olevan hyödyllisiä tiedon saamiseksi tuotteista. Sosiaalisessa mediassa puhutaan muun muassa kuluttajatuotteista – ja ”78% kuluttajista luottaa kaverin suostutteluun - vain 14% luottaa ainoastaan mainokseen”, kertoo SoMeMonitor-palvelu sivuillaan. TSN:n tutkimuksen mukaan ihmiset kuitenkin mieluummin kehuvat kuin haukkuvat verkossa.

Digitaalisen mainonnan tehoa mitataan klikkausten määrällä, ja tyypillisesti verkkomainoksia klikkaa 0,01–0,1 prosenttia mainoksen nähneistä. Facebook-käyttäjä tykkää keskimäärin alle 80 sivusta, kuinka monelle brändille on siis tilaa? Isokangas ja Vassinen ohjeistavat kirjassaan ”Digitaalinen jalanjälki” brändin rakentajaa jättämään digitaalisia jalanjälkiään mahdollisemman paljon. Mitä useammassa kosketuspinnassa kuluttajat astuvat brändin rakentajan jalanjälkeen, sitä helpommin vuorovaikutus rakentuu.

On siis oltava näkyvillä laajasti ja luotettavasti. On omaksuttava uudenlainen viestintä, jonka ytimenä on läpinäkyvyys esim. etiikassa sekä osallistettava asiakkaita. Osallistaminen vaikuttaa vahvasti. Vähintään asiakastyytyväisyys ja -uskollisuus paranevat, mutta myös yhteistyö tiivistyy ja syntyy aitoa kumppanuutta. Uskon, että projektini some-markkinoinnissa avoimuus, viestinnän selkeys ja potentiaalisten käyttäjien kutsuminen tuotekehittäjiksi, luo luottamusta ja johtaa (tuote)tiedon jakamiseen edelleen sosiaalisessa mediassa.

Profile picture for user Mervi Jokela
Projekti
Jarkko Nivala KIRJOITTI:
Eli tärkeää on suostuttelujen, suositusten saaminen, tämä voisi olla yksi näkökulma, jolla saadaan tuotetietoutta jaettua ja tuotteelle uusia käyttäjiä? Ihmiset luottavat tutun henkilön suostutteluun, kriittinen kysymys on päteekö tämä myös "verkkoystävien" suhteen. Itse näkisin, että kyllä pätee.

Miten asiakkaat ja kohdeyleisö saadaan sitten suosittelemaan jotain tuotetta, uutta asiaa ja mahdollisesti myös kertomaan siitä. Onko vastaus palkitsemalla? Mitä palkitseminen voisi projektissasi olla?
Lähetetty To, 09/29/2016 - 12:58
Tanja V-V KIRJOITTI:
Asiakkaiden osallistaminen tuotekehittäjiksi, eli avoin kutsu tulla mukaan, on mielestäni sellaisenaan jo luottamusta herättävä seikka. Asiakkaalle annetaan valta vaikuttaa ja olla avoimesti jotain mieltä. Jos mahdollisuus osallistua tuotekehitykseen on annettu, kannattaa osallistumisen käytännön seurauksista ja tuloksista myös aktiivisesti jatkoviestiä asiakkaille. Näin osallistujat saavat "palkintona" tiedon siitä, että osallistuminen on huomattu, sitä arvostetaan ja sillä on vaikutusta.
Lähetetty To, 09/29/2016 - 12:58
Milla Uusitalo KIRJOITTI:
Projektisi vaikuttaa laajalta, mutta erittäin hyödylliseltä!

Ihmisten osallistaminen siten että he pääsevät itse tekemään, "osalliseksi jotain", ja tuomaan omia mielipiteitään esiin on erittäin hedelmällistä. Paljoa ei siinä useinkaan tarvitse keksiä porkkanoita; joskus pelkästään se, että joku saa äänensä kuuluville ja ehkä jonkun pienen palkinnon (ei tarvitse olla edes rahallisesti arvokas) tekee tehtävänsä.

Itse luin myöskin tuon Digitaalinen jalanjälki-teoksen, ja ihan kaikkea siinä esitettyä en purematta niellyt.. mutta toki tässä tilanteessa voi olla järkevääkin esiintyä mahdollisimman monessa eri paikassa ja jättää jälkiä, kunhan pitää huolen siitä, minkälaisia nämä jäljet ovat.

Tsemppiä projektin läpivientiin!
Lähetetty To, 09/29/2016 - 12:59
Ari Rönkä KIRJOITTI:
Nostit esiin varsin tärkeän keskusteluaiheen liittyen sähköisen median turvallisuuteen. Uskon, että monen käyttäjän suuri huoli on, pystyykö esim. luottamaan nettikauppaan ja meneekö maksu perille halutulla tavalla. Viranomaiskontrollia ja etukäteistarkastukseen liittyvää pakkoa ei ole olemassa ja huijaukset paljastuvat vasta kun asia on edennyt liian pitkälle ja asiasta alkaa tulla valituksia väärinkäytöksistä. Tämä on varsin puhuttu aihe varsinkin nettipokerissa ja kesällä Tiede lehden palstoilla keskusteltiin myös siitä, että valuuttakauppaa oltiin mahdollisesti manipuloitu nettihuijauksella. Näytti siltä että eräs firma olisi ottanut kontrollin valuutasta, jossa ei ole ilmeisesti mitään suojaa kun kurssi heilahtaa eksponentiaalisesti ja romahtaa alle viikossa. Peli alkaa mennä aika kovaksi ja uusia mahdollisuuksia tuntuu syntyvän sitä mukaan kun sähköisen median käyttö lisäntyy. Sertifiointi turvallisuudesta ja jonkinlainen autorisointi/standardointi tarvitaan todellakin jatkossa parantamaan käyttäjien luottamusta sähköisen median kautta tapahtuvaan veistintään.
Lähetetty To, 09/29/2016 - 13:00
Marika Lammi KIRJOITTI:
Tämä on tärkeä ja ajankohtainen aihe. Uutisiin tietomurroista tosiaan törmää melko usein, ja ovat ne ainakin minut saaneet varpailleen. Itse en juuri bannereita klikkaile; varsinkaan niitä, jotka sateenkaaren väreissä vilkkuen ilmoittavat minun juuri voittaneen jotain. Kuinka monta hyvää tarjousta olenkaan missannut vain sen takia, että mainostajan banneri näytti epäilyttävältä? Ehkä montakin, ehkä en yhtään. Tässä kohtaa on mainostajilla kuitenkin pähkinä purtavana. Kuinka ansaita ihmisten luottamus sähköisessä mediassa tapahtuvaa mainontaa kohtaan?
Lähetetty To, 09/29/2016 - 13:01
Erja M. KIRJOITTI:
Testi
Lähetetty Su, 10/15/2017 - 18:44