Pikaopas LinkedIniin

LinkedIn

Huomasin työnhakuprojektini aikana, miten tärkeä väline LinkedInistä on työhaussa tullut. LinkedIniä pidetään nykyään henkilökohtaisena CV:nä. Vaikka perustin profiilin LinkedIniin vuosia sitten, en ole sitä aktiivisesti käyttänyt. Olen käynyt siellä lähinnä laajentamassa verkostoani ja jättänyt oman profiilini tiedot täysin päivittämättä.

Kun aloin tutustua sosiaalisen median kanaviin työnhaun näkökulmasta, LinkedIn nousi selvästi tärkeimmäksi väyläksi etsiä työtä. Se mahdollistaa aktiivisen työnhaun ja itsensä brändäämisen someympäristössä. Etenkin Facebookissa linkitetään LinkedInin työnhakuilmoituksia aktiivisesti, sillä hyvin monet yritykset hakevat työntekijöitä ensisijaisesti LinkedInissä. Kiinnostuin LinkedInistä siinä määrin, että päätin laatia sen käytöstä pikaoppaan.

LinkedInin perusteet

LinkedIn on nykypäivänä valtavan suosittu verkkopalvelu, jota kuvaillaan työelämän Facebookiksi. Kun Facebookissa käyttäjät kertovat arkielämästään ja ottavat kantaa yhteiskunnallisiin asioihin, LinkedInissä keskustellaan työstä ja ammatillisesta kehittymisestä. Profiilisivulla voi esitellä itsensä, lisätä kuvan itsestään, työ- ja opiskeluhistorian ja omat osaamisalueet.

LinkedIn eroaa ansioluettelosta niin, että muut verkkopalvelun käyttäjät kertovat, miten hyvä toinen on jossakin työssä. Suosituksia voi saada entisiltä kollegoilta tai esimiehiltä. Suositukset ovat lyhyitä tekstinpätkiä, joissa kerrotaan, miten olet pärjännyt tietyssä työtehtävässä. LinkedInissä voi suositella henkilöä myös yksittäisten taitojen perusteella.

Valitse profiilikuva huolellisesti

LinkedInin profiilikuvan valinta on yllättävän merkittävää. Kuva näkyy aina nimen vieressä, kun osallistuu keskusteluihin tai antaa suosituksia. Hyvä profiilikuva on sellainen, jossa näytät itseltä ja josta sinut on helppo tunnistaa. Kuva edustaa käyttäjää vähän niin kuin työhaastattelussa eli LinkedIniin ei kannata laittaa kuvaa, jossa on juhlatuulella tai makoilee palmujen alla.

Kannattaa valita edustuskelpoinen kuva, jossa joko hymyilee tai on "naama peruslukemilla". Myös kuvan tausta sekä oma vaatetus on hyvä valita niin, etteivät ne vie huomiota kasvoilta. Kaikkein tärkeintä kuvassa on edustavuus.    

Esittelyteksti on tärkeä

Profiilikuvan vieressä on otsikko, joka on yhden lauseen kuvaus siitä, kuka on ja mitä tekee. Omaksi otsikoksi voi kirjoittaa nykyisen työtehtävän. Vielä parempi olisi luoda itseä kuvaava myyntiteksti. Esimerkkeinä voisi olla esimerkiksi ”Asiakaspalvelun rautainen ammattilainen” tai ”Markkinoinnin ja viestinnän moniosaaja”.

Ne, jotka vierailevat profiilisissa, näkevät kuvan ja otsikkotekstin jälkeen esittelytekstin. Kannattaa panostaa sen suunnitteluun ja tuoda esiin sellaiset asiat, joista voi olla työnhaussa hyötyä. Hyvä teksti tarjoaa ytimekkään mutta kattavan kuvan omasta työpersoonasta. Tekstissä kannattaa kertoa lyhyesti myös, mitä taitoja on työtehtävissä oppinut ja mitä haluaa saavuttaa työuralla. Esittelyteksti pitää mahtua 2000 merkkiin. Käytä tämä tila hyväksesi!

Hyödynnä koko profiili

Mitä enemmän sisältöä pystyy lisäämään profiiliin, sitä näyttävämmältä ja tehokkaammalta se vaikuttaa. Kaikki LinkedInin ominaisuudet kannattaa ottaa hyötykäyttöön. Kannattaa täyttää ensin työura, johon voi lisätä myös suurimmat projektit, joihin on työssä osallistunut. Linkkejä kirjoituksiin tai esityksiin voi lisätä tekstiin. Myös yritysten nettisivut voi linkata tähän.

Vapaaehtois- ja järjestötehtävät on myös hyvä lisätä. Kun täyttää kaikki kohdat, antaa itsestään ammattimaisemman kuvan. Lisää myös opiskeluhistoria, luottamustehtävät ja kerhot. Pääpaino on kuitenkin työkokemuksella.

Suosittele ja verkostoidu

LinkedInin suosittelussa korostetaan kollegojen ja esimiesten suositteluja, mutta myös ulkopuolisen henkilön arvostus on aivan yhtä tärkeää. Suosittelija nousee itse korkeampaan asemaan antaessaan suosittelun. Tätä kannattaa hyödyntää. Kun kirjoittaa suosituksia omille kollegoille, saa näkyvyyttä heidän profiilissaan.

LinkedInin Taidot-kohdassa saa helpoiten suosituksia, kun käy suosittelemassa muita. Vastavuoroisuus on tässä se juttu, mutta kannattaa muistaa, että suosittelee vain niitä taitoja, joita toisissa arvostaa.

LinkedIn perustuu verkostoitumiseen, mutta kyseessä ei ole Facebookin kaltainen verkkopalvelu, jossa maksimoidaan kontaktien määrä. LinkedIniä kannattaa käyttää silloin, kun tutustuu työelämässä uusiin ihmisiin. Se on verraton väline ylläpitää suhteita ja vahvistaa siteitä tapaamiin asiakkaisiin, kumppaneihin ja kollegoihin.

Kun asiakas on osa omaa verkostoa, hän saa päivitysten muodossa muistutuksen olemassaolostasi. Näin hän muistaa sinut vielä muutaman vuoden kuluttuakin. Jos hänellä on myöhemmin osaamiseesi liittyvä tarve, hän muistaa, kuka voi auttaa tai hän voi suositella sinua tutulleen.

Profile picture for user Noora R
Projekti

Tavoitteena työpaikka - somen avulla töihin?

Aloitan työnhaun lähitulevaisuudessa ja tavoitteeni on löytää itselleni uusi kiinnostava työpaikka sosiaalisen median eri kanavia hyödyntäen.

Projektini tavoitteet:

  • Hyödyntää sosiaalista mediaa työnhaussa
  • Luoda sisällöllisesti ja visuaalisesti kiinnostava työnhakijaprofiili
  • Päivittää LinkedIn –profiili ja CV ajan tasalle
  • Tuoda oma erityisosaaminen työnhaussa paremmin esille
  • Oppia erottautumaan muista työnhakijoista