Lopuksi tärkein: onnistuimmeko?

Valaisin

Yksi hyvän projektin kriteereistä on se, että projektin onnistumista kyetään mittaamaan. Helppona mittarina ajattelimme aluksi pitää vain Facebook-profiilin tykkääjien määrän muutosta, mutta tarkemmin pohdittuna sehän on vain numero henkilöistä, jotka ovat jossain vaiheessa klikanneet "tykkää"-nappia. Voihan olla, että he ovat sen jälkeen jättäneet profiilimme seuraamisen sikseen.

 

Jäinkin pohtimaan, millä vuorovaikutteisuutta olisi järkevä mitata. Voisiko onnistuneesta vuorovaikutuksesta kieliä puheenaiheiden herättäminen ja palautteen määrä? Joskin "yleisen kohinan" aiheuttamista voi olla vaikea mitata, etenkin, jos sen tulokset eivät konkretisoidu meille mitenkään. 

Olemmeko saavuttaneet tavoitteemme?

Yksi projektin keskeisimmistä tavoitteesta on ainakin kiistatta toteutunut: nyt FB-profiilin olemassaolo on täysin kyseenalaistettu. On vaadittu analyysia sen toimivuudesta ja suunnitelmaa sen eteenpäin viemisestä. Profiilista on pohdinnan avulla saatu irti paljon enemmän hyötyä. Nyt se toimii paitsi oivallisena tukena muulle viestinnälle, myös itsenäisenä kanavana.

Isokangas ja Vassinen esittivät Digitaalinen Jalanjälki -teoksessaan, että tiedottaja yrityksen some-profiilin päivittäjänä saa aikaan vain kuolleen profiilin. Tästä saanen olla eri mieltä, ja aion todistaa väitteen vielä vääräksi lähikuukausien aikana!

Profile picture for user Milla Uusitalo
Projekti
Ari Rönkä KIRJOITTI:
Moro, mittaamisen ongelma on todellla haastava, mutta jotenkin jäi voimakkaasti mieleen viestinnän kurssin asiantuntijaluennoista, että digitaalista jalanjälkeä voi seurata yllättävän pitkälle esim. tutkimalla mihin suuntautui seuraava klikkaus. Voisi ehkä antaa parempaa tietoa kuin tykkääjien määrä?
Hauskaa, että sait Isokankaan & Vassisen kirjasta oman henkilökohtaisen haasteen! Siitä vain eteenpäin tsemppiä, sillä tekijät korostavat myös pitkäjänteisen työn merkitystä ja epäonnistumisen mahdollisuutta. Heidän mukaansa verkosta on vaikea löytää pikavoittoja, ja siksi kannattaa panostaa jatkuvaan ja määrätietoiseen työhön, joka kerää pieniä onnistumisia ja voittoja matkan varrella.
Lähetetty To, 09/29/2016 - 14:11
Jarmo Lehmusvainio KIRJOITTI:
Isokangasta ja Vassista haastaen uskoisin, että yrityksen tiedottajalla some-profiilin päivittäjänä on kuitenkin hyvin hallussa yrityksen haluttu tiedottamisen linja eli miten mistäkin asiasta kerrotaan ja miten kommentoidaan jotakin asiaa niin, että yrityksen viestinnän eheys säilyy.
Lähetetty To, 09/29/2016 - 14:11
Sanna K Luotonen KIRJOITTI:
Olet aivan oikeassa siinä, ettei facebook yksin toimi vuorovaikutuksen onnistumisen mittarina, mutta on tärkeänä tukena muulle viestinnälle. On erittäin hyvä ettei facebookia kokonaan jätetty hyödyntämättä, tarjoaahan se yhteisen paikan seuraajille/tykkääjille. Jokatapauksessa vuorovaikutusta on vaikea mitata.
Lähetetty To, 09/29/2016 - 14:12