Eteenpäin työnhaussa: työnhakukampanja somessa

Avoimet työpaikat

Markkinointikampanja, myyntikampanja, hyväntekeväisyyskampanja. Kampanjoita on moneen lähtöön, mutta suurin niistä on työnhakukampanja. Ainakin minulle, tällä hetkellä. Otin tämän blogipostaukseni aiheeksi miettiä niitä keinoja, joilla työnhakukampanjani saisi enemmän näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa. Tavoitteeni on saada kampanjan tuloksena oman alan töitä.

Kauas on menty niistä ajoista, kun työnhaku oli sitä, että lehti-ilmoituksesta luettiin vapaasta työpaikasta. Paikkoja haettiin lähettämällä hakemus ilmoitettuun sähköpostiosoitteeseen.

En muista, milloin olisin viimeksi nähnyt paperisessa Hesarissa erillistä Työpaikat-liitettä. Otin yllä olevan kuvan paperisesta lehdestä, mutta helppoa Työpaikat-osion löytäminen ei ollut.

Ei enää jonotusta

Minne ilmoitukset ovat kadonneet? Tietysti verkkoon ja sosiaaliseen mediaan. Syyskuun lopussa ilmestyneessä Talouselämä-lehdessä pohdittiin kattavasti sanomalehtien tulevaisuutta. Ilmestyykö Suomessa 10 vuoden kuluttua yhtään lehteä? Näkyykö kotimaista televisiota? -artikkeli heijastelee mielestäni sitä tilannetta, jossa elämme.

Niin viestinnän kuin lukuisten muidenkin alojen ammattilaisia on työmarkkinoilla jonoksi saakka, ja jono kasvaa edelleen.

Suomalaisethan jonottavat hampurilaispaikkoihin, kahviloihin ja halpoja salibandymailoja urheiluliikkeistä. Työpaikkojen jonot voisivat kuitenkin pikku hiljaa hälvetä. Jonotelkoon ne, jotka todella haluavat sitä maailmankuulua jenkkikahvia.

Mutta eteenpäin, sanoi mummo lumessa, ja läpi mennään vaikka harmaan kiven. Nämä kliseiset sanonnat ovat hyvä pitää mielessä tässä työtilanteessa. Vaikka tahtoa ja periksiantamattomuutta minulta löytyy, jotain uutta on ollut pakko keksiä. Siksi työnhakukampanja somessa. Siksi itsensä likoon laittaminen.

Hitti vai huti?

Yksi rohkea veto työnhakukampanjassani on video, jonka suunnittelin syyskuun alussa. Ystäväni kuvasi, kun minä kerroin vahvuusalueistani. Latasin videon Vimeoon



sekä jaoin sen Facebookissa, Twitterissä ja LinkedInissä. LinkedInissä se notkuu esittelyni yhteydessä. Video on edelleen seinälläni Facebookissa ja Twitterissä. Twitterissä jaoin sen hashtageilla #somerekry #viestintä #työnhakukampanja. Mutta ketä kiinnostaa?

Facebookissa videon jakoi 12 Facebook-kaveriani ja 65 tykkäsi siitä. LinkedInissä sen jakoi kolme kaveriani, ja noin kymmenen kaveriani tykkäsi. Toisaalta: erään ystäväni jaon näki yli 100 henkilöä. Olen myös laittanut linkin videoon jokaiseen työpaikkahakemukseeni, jonka olen lähettänyt videon tekemisen jälkeen.

Näiden toimenpiteiden seurauksena videota on katsottu 249 kertaa. Kuinka hyödyllisiä katsomiset ovat olleet? Erään viestinnän konsultointiyrityksen päällikkö otti minuun yhteyttä videon perusteella ja kertoi, millainen työpaikka heillä mahdollisesti olisi minulle tarjota.

Vaikka yhteydenotto ei johtanut työpaikan saamiseen, se oli jotain. Sitä mummon eteenpäin menemistä lumessa.

Osuvaa hashtagia miettimässä

Entä ne muut työnhaun materiaalini, joita olen käyttänyt? Kuva on mielestäni ihan edustava, enhän ole hakemassa mallitoimistoon tai osallistumassa Bikini Fitness -kisoihin. Ansioluetteloani en ehkä laita somekanavieni seinälle, koska LinkedIn ajaa samaa asiaa.

Hashtagin minä tarvitsen.

  • #johannalletöitä
  • #positiivisuuttaviestintään
  • #viestinnänasiantuntijatöihin
  • #töitäviestinnäntekijälle.


Huh, onpas hashtagien miettiminen vaikeaa. Niin vaikeaa, että mietin niitä tovin. Onko teillä blogin lukijoilla hyviä ehdotuksia?

Sometan työkseni?

Hashtageja pohtiessani tajusin, että tarvitsen työnhakukampanjalleni verkkosivut. Tai miksei työnhakukampanjani voisi olla Facebookissa tai LinkedInissä? Kun olen selvittänyt nämä asiat ja päättänyt aikataulun, voin alkaa toteuttaa kampanjaa käytännössä.

Mitä kampanjasta voisi seurata? Saisinko somen avulla töitä? Saisinko töitä sen kuolleeksi luullun paperisen sanomalehden työpaikkailmoituksen kautta? Vai saisinko töitä niin sanotusti puskista? Odottamatta ja arvaamatta. Vai pääsisinkö postaamaan ja keskustelemaan asiakkaisen kanssa somessa työkseni? Saisinko töitä somesta?

Nousisiko mummo lopulta lumesta ja vietäisiinkö lumi Viikin vanhalle puhdistamolle?

Kyllä, tähän uskon.

P.s. Huomaa blogikirjoitukseni viimeinen lause. Ei enää konditionaalia!

Työpaikan saaminen on tavoite, joka toteutuu. 

Profile picture for user Johanna Järviranta
Projekti

Töitä somesta vai somella töitä?

Työnhakukampanja somessa. Ennen tämän projektin aloittamista, olen päivittänyt LinkedIn-profiilini sekä ollut aktiivinen Twitterissä. 

Lisäksi olen tehnyt omia vahvuusalueitani käsittelevän minuutin mittaisen videon sekä otattanut uusia "brändikuvia". 

Projektityön tavoitteet

  • Jo olemassa olevien materiaalien (video, cv, kuva) tuominen enemmän esille sosiaalisessa mediassa
  • Hashtagin käyttöönotto
  • Omien verkostojeni mukaan saaminen työnhakukampanjani postausten ja hashtagin levittämisessä
  • Työpaikan saaminen
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Moikka Johanna,

Erittäin mielenkiintoinen aihe. Työnhakeminen somessa ainakin näyttää hyvin tavoittavan henkilöitä, jos videosi on jo nyt katsottu 249 kertaa. Mukavan ja napakan videon olet saanut tehtyä, tykkäsin.

Itse olen miettinyt myös näitä videoklippejä työnhakuun, jotka ovat enenevissä määrin lisääntyneet. Mitä lisäarvoa ne tuovat? Voisiko hakemus olla pelkkä video?Hyvin esitetty kysymys kuitenkin sinulta, onko siitä jotakin hyötyä, ketä kiinnostaa? Ehkä videolla voisi vähän erottua hakemusten joukosta, ainakin vielä, kun niiden tekeminen ei ehkä niin yleistä ole.

Tsemppiä työnhakuun, pidän peukut pystyssä, että unelmatyösi löytyy ! Olisi myös mukava tietää saitko töitä somen ansiosta vai jollain muilla tavoin.

PS. Hyvää (tai huonoa) hastag-ehdotusta ei ole antaa...ainakaan toistaiseksi..
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 10:30
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Johanna, tykkäsin blogikirjoituksestasi todella paljon! Tekstisi on hyvin sujuvaa, pidän lyhyistä napakoista lauseista. Käyttämäsi kieli on elävää ja persoonallisuutesi huokuu blogista. Haastat lukijan kysymyksillä miettimään asioita ja omaa kantaansa niihin. Ohjaat hienosti myös lukijan eteenpäin linkittämällä tekstiisii kirjoituksen sanomalehden ja television tulevaisuudesta, digin ja somen jyrätessä muut kanavat alleen. Postauksesi aihe on ajankohtainen monin tavoin. Sosiaalinen media herättää aina tunteita ja keskustelua, myös moni suomalainen on tällä hetkellä vailla töitä, kuten tietänet. Myös valitsemasi kuva tukee kirjoituksesi teemaa.

Ennen kaikkea minuun teki vaikutuksen itsestäsi tekemä esittelyvideo! Hyödynnät esimerkillisesti somen eri kanavia työnhaussasi. En itse ole somessa ja arvostan kovasti rohkeuttasi kertoa itsestäsi ja osaamisestasi julkisesti.

Luin myös Tanja-open kommentit blogistasi. Uskaltaudun olemaan hänen kanssaan eri mieltä postauksesi otsikosta :) Minusta tuo ”Mummo lumessa” –otsikko olisi ollut lukijan mielenkiintoa herättävä ja erottuva otsikko. Varsinkin, kun olet onnistuneesti kuljettanut Mummoa läpi blogipostauksesi :)

Tsemppiä ja onnea –tiedän uuden työpaikkasi olevan aivan nurkan takana! Vai pitäisikö sanoa aiheeseen liittyen ”parin klikkauksen” päässä :)
MariaK.
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 10:31
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Kiitos Maria ja Meeri kommenteista.

Olen aika pitkälti Marian kanssa samaa mieltä siitä, että "Mummo lumessa" -otsikko olisi ollut houkuttelevampi ja koukuttavampi. Nykyisinhän sisältöjä on kaikkialla, blogeja ja muuta somea pullollaan.

Mikä sitten sisällöt erottaa toisistaan käytännössä? Koukuttavat otsikot, mitkä kertovat jaksaako blogia tai muuta tekstiä lukea eteenpäin..
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 10:31
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Hei Johanna, kiva bloggaus. Luin kokonaan ja katsoin videon. Huomaa kyllä että olet ammattilainen, niin helppolukuinen oli tekstisi.

Ja työnhakukampanjan tuominen sosiaaliseen mediaan on rohkeata, mutta myös tätä päivää. Uskon vakaasti, että kampanjasi tuottaa pian tulosta ja pääset tekemään oman alasi töitä.

Hastageista mietin, voisiko lisäksi olla sanoja olla esim #viestintä #työpaikka #työ, jos niillä tehdään hakuja Twitterissä?
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 10:31
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Johanna, tämä oli mielestäni erinomainen kirjoitus, jossa otit laaja-alaisesti kantaa niihin ongelmiin, joita sinun tulee taklata muuttuneessa toimintaympäristössä, jotta saisit haluamasi työpaikan. Videon käyttö on rohkeaa, sillä sen avulla ihminen, tässä tapauksessa sinä työnhakijana, tuot julki omat persoonallisuuden piirteesi. Se on tyypillisesti kaikkea muuta kuin ne lähes identtiset ja kliiniset kirjalliset hakemukset, joita työnantaja saa, melkein työtehtävästä riippumatta, satoja.

Osuvien aihetunnisteiden löytäminen on vaikeaa. Toisaalta ne pitäisi olla kekseliäitä, joissa on joku twisti, mutta toisaalta ne eivät voi olla täysin sellaisia, jotka eivät avaudu. Jonkinlainen kombinaatioratkaisu on varmasti toimivin, mutta mitä se tarkoittaa käytännössä, on eri asia. Mikäli käytetään niitä perinteisiä, hukkuu massaan. Mikäli on liian omaperäinen, niitä ei löydetä.

Nykyään organisaatiot ottavat erittäin haltuun erilaisia ja uusia sosiaalisen median kanavia, joten suosittelisin sinullekin laajentamaan kanavakirjoa. Mene rohkeasti sinne, jossa kaikki muut eivät vielä ole. Ole sen suhteen pioneeri, jolloin voit saada (merkittävääkin) kilpailuetua.
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 10:32