Some haastaa pienyrittäjän

Seinäkalenteri some-työkaluna

Pienyrittäjän tehtäviin kahvilassa kuuluu luonnollisesti kaikki mahdollinen, myös sosiaalinen media. Olen kokeillut Opaliina Cafe&Puodin someviestinnässä monia kanavia blogista twitteriin. Useimpien osalta käyttö jäi vain kokeiluksi, aika ei riittänyt.

Puhtia some-julkaisemiseen

Facebook on ollut kanavista ainoa, jossa olen julkaissut säännöllisemmin, mutta nyt viimeisin julkaisu on helmikuulta 2018. Kuvia olen kyllä ottanut ja tekstiluonnoksiakin tehnyt, mutta itse julkaisu on jäänyt tekemättä. Jotenkin tuntuu, että kiinnostus somea kohtaan on hiipunut ja huomaan pohtivani, kiinnostaisiko tämä ketään. Toisaalta tiedän kyllä, että some-näkyvyydestä olisi Opaliinalle hyöytyä, sillä yritykseni liiketoiminnassa on käynnistymässä isoja muutoksia. 

Muutoksen alulle saaminen on vaikeaa, mutta tällä viikolla innostuin sukeltamaan sosiaalisen median asiantuntijoiden blogeihin ja podcasteihin. Laadin itselleni kartan, jonka toivon helpottavan julkaisujen tekemistä jatkossa. Kartassa tärkeimmät tienviitat ovat Opaliinan arvot, kalenteri ja kanavavalinnat. 

Rohkeutta tarinallisuuteen ja läsnäoloon

Opaliinan arvot ovat läsnäolo, tarinallisuus ja aitous. Ironista kyllä sosiaalisessa mediassa läsnäolo ei ole toteutunut. Tarinallisuus näkyy kuitenkin kahvilassa vahvasti, ja asiakkaat jakavat mielellään kahvilassani kokemiaan elämyksiä. 

Opaliinan brändi henkilöityy vahvasti minuun, mutta tarvitsen rohkeutta tuoda omaa tarinaani vahvemmin esiin. Aitous taas  syntyy kahvilan ruokatuotteista, jotka tehdään itse lähituottajien raaka-aineista. Tarinoita synnyttävät myös kohtaamiset asiakkaiden kanssa. Aiheita julkaisuille löytyisi siis helpostikin, kun vain löydän oikeat työkalut niiden toteuttamiseen.

Kanaviksi Facebook ja Instagram

Opaliinan tyypillinen asiakas on 35-65-vuotias nainen ja heistä suurin osa käyttää Facebookia. Oma kiinnostukseni juuri Facebookiin on hiipunut somekanavista eniten. Erityisesti yritykset, jotka julkaisevat päivittäin mainoksen alekampanjasta tai kilpailusta, poistuvat seurattavistani herkästi. Opaliinan julkaisujen osalta tavoitteeni on jakaa osaamistani ja tuottaa seuraajille jotakin lisäarvoa. Facebook-julkaisuni voisivat jatkossa toimia pienen blogijulkaisun tavoin. 

Toiseksi kanavaksi Facebookin rinnalle valitsin Instagramin, koska se on yhä vain vahvistanut asemaansa visuaalisena kanavana. Opaliinan asiakkaista selvästi pienempi osa käyttää Instagramia, mutta Opaliinan liiketoiminnan arvot huomioiden se on paras kanava kertoa tavastamme luoda kahvilaelämyksiä. Instagramin hyvänä puolena on myös julkaisujen napakkuus. 

Kalenteri seinällä innostaa julkaisemaan

Some-asiantuntijat suosittelevat julkaisujen suunnittelua kalenterin avulla. Visuaalisuus on minulle tärkeää, joten sähköinen kalenteri ei innostanut. Onnekseni löysin toimistoni sisustukseen sopivan vuoden 2019 seinäkalenterin: hain sen postista eilen. Ja tämähän voi toimia! Ehdin ideoida siihen jo monia aiheita. 

Monet asiantuntijat korostavat myös julkaisujen säännöllisyyttä. Suositus voi olla jopa 2-3 julkaisua viikossa, mutta näin tiheä julkaiseminen ei minulta nyt onnistu. Asetan siis tavoitteekseni julkaista kerran viikossa jossakin kanavassa. Kalenteriin pyrin ideoimaan julkaisujen aiheet jokaiselle viikolle jo pitkälle ensi vuoteen. Toivon, että kalenterin avulla innostus julkaisujen tekemiseen myös pysyy yllä.

Someideoita

Olen päättänyt saada somekalenterin rungon valmiiksi vielä syksyn aikana. Arvioin, että ensi vuonna voin käyttää 15 minuuttia jokaisesta työpäivästäni yhden julkaisun tekemiseen kerran viikossa joko Facebookiin tai Instagramiin. Innostukseni somen hallintaan on nyt herännyt ja lukisin mielelläni myös sinun vinkeistäsi tai työkaluista siihen. Nähtäväksi jää, onnistunko tavoitteessani.

Profile picture for user Veronika E
Projekti

Sesonkiyrityksen viestinnän kehittäminen

Projektissa päivitetään pienen sesonkiyrityksen, Opaliina Cafe&Puodin. viestintäsuunnitelma. Sen erityisenä tavoitteena on määritellä yritykselle tärkeimmät kanavat ja tuoda suunnitelmallisuutta kanavien käyttöön. Projektissa tuon esiin työkaluja, joilla pienyrittäjä voi suunnitella viestintäänsä ja innostua siitä itsekin.

 Tavoitteet:

  • päivittää yrityksen viestintäsuunnitelma – linkittyy osaksi laadittavaa liiketoiminnan kehittämissuunnitelmaa
  • valita käyttöön sellaiset viestinnän kanavat, joissa myös asiakkaat ovat 
  • löytää yrittäjälle työkaluja, joiden avulla luoda viestinnästä säännöllistä ja kiinnostavaa
Marika H. KIRJOITTI:
Ihana idea tuo vanha kunnon seinäkalenteri ja siihen postausaiheiden ideointi. Onko esim. postaukset juhlapäivinä (joulu, pääsiäinen, vappu, juhannus, itsenäisyyspäivä jne.) jo mietittynä? Vuodenaikoihin liittyviä postauksia voisi myös olla, kuten kevään tai syksyn makuja. Lisäksi voisi olla postauksia liittyen tilojen vuokraamiseen, esim. kuvia millaisia tilaisuuksia on järjestetty.

Tsemppiä kahvilan ja somen kanssa!
Lähetetty Ma, 10/29/2018 - 13:13
Marianna KIRJOITTI:
Mahtavaa, että suunnittelu eteni seinäkalenterin avulla. Se tuntuu oikein sopivalta tähän yritykseen ja sen arvoihin. Itse hyödyntäisin somessa monikanavaisuutta. Instagramista voi päivitykset jakaa suoraan Facebookkiin tai tehdä saman postauksen molempiin, ehkä hieman eri saatetekstellä? Saman päivityksen laittaminen molempiin ei haittaa, erityisesti jos kohderyhmä on molemmissa vähän eri. Instagramin avulla voi olla helpompi houkutella uusia asiakkaita?
Kannatan ehdottomasti juhlapäivien ja vuodenaikoijen näkymistä myös somessa.

Mainitsit myös asiakkaiden tarinat, ehkä voisit myöhemmin miettiä miten niitä voisi tuoda näkyviin yrityksenkin postauksissa (tietysti asiakkaiden luvalla). Somessa on mielestäni lupa kurkistaa enemmänkin kulisseihin. Mitä kahvilan arkeen kuuluu? Sinusta arkipäiväinen asia voi olla seuraajalle mielenkiintoinen yksityiskohta josta hän haluaa kuulla.

Silloin kun ideoita syntyy, kannattaa niitä laittaa Facebookkiin valmiiksi vaikka ajastuksella, joten kiireisempinä aikoina voi keskittyä muihin asioihin.

Hauskoja ja virkistäviä hetkiä somen parissa!
Lähetetty Ma, 12/03/2018 - 17:15