Päivittämälllä paranee!

Ovi

Pienistä paloista kootaan eheä kokonaisuus. Tämä on projektini tavoite: kotisivujen uudistaminen siten, että sisältö, visuaalinen ilme ja rakenne ovat yhtenäinen kokonaisuus.
 
Taustaa
 
Kohdeyrityksenäni on pk-rakennusliike, jonka kotisivut on toteutettu brändin päivittämisen yhteydessä vuonna 2012. Tämän jälkeen sivuja on päivitetty erittäin vähän. On vaihdettu pari kuvaa ja lisätty referenssejä.
 
Projektissani keskityn erityisesti sivujen visuaaliseen puoleen, sillä sisältö näihin sivuihin kaipaa mielestäni vain hieman päivitystä. Sisällön päivitystä varten tehdään aikataulu, jonka mukaan tuotetaan uutta sisältöä ja muokataan vanhaa. Visuaalisuuden muutos sen sijaan tulee olemaan suurempi projekti.
 
Projektin aloitus
 
Aloitin projektin erilaisten rakennusalan yritysten kotisivuihin tutustumalla. Sivujen kirjo yllätti minut positiivisesti. Pääosin oli käytetty paljon värejä ja kuvia. Yllätyksekseni kaikilla sivuilla, joihin tutustuin, oli myös kuvia ihmisistä! Olenko se vain minä vai onko rakennusala muuttumassa?

sääolot katolla

 

 

Persoonaton mainostoimiston tekemä kuva etusivulla ei kuitenkaan mielestäni anna oikeaa kuvaa ihmisläheisestä pienestä rakennusliikkeestä. Yksi projektini haastavimmista tehtävistä on tuottaa kohdeyrityksen sivuille oikeita ja aitoja kuvia, jotka viestivät yrityksestä tunnetasolla heti etusivulta alkaen. 
 

 

Keskiössä
 
Omilla sivuillamme visuaalinen ilme ei ole erityisen kuvarikas. Projektin myötä kotisivujen ilme tulee muuttumaan: lisäämme sivuille kuvia ihmisistä. Päivityssuunnitelmaan otin mukaan myös Facebook-sivun: senkin ilmeen tulee olla yhtenäinen kotisivujen kanssa.
Kotisivuilla tärkeää on myös se, että jokainen sivu on mahdollinen etusivu. Siksi ilmeen yhtenäisyyteen keskittyminen ja selkeyden korostaminen ovat projektini keskiössä.
Toimivuuden kannalta sivut ovat nykyiseen käyttöön täysin riittävät. Tästä projektista innostuneena olen kyllä ollut jo sivuston ylläpitoon yhteydessä myös mahdollisista toiminnallisuuksien teknisistä muutoksista.
 
Jatkoa seuraa?
 
Tulevaisuuden haaveenani on Facebook-sivujen ja mahdollisesti jopa blogin linkittäminen kotisivuille. Näin yrityksen näkyvyyttä verkossa voisi parantaa. Mitä muita tapoja olisi?

Profile picture for user Outi Korkeila
Projekti
Katariina P. KIRJOITTI:
Hyvä blogikirjoitus kiinnostavasta ja haastavasta kehittämistehtävästäsi!

Yrityksen kotisivut ovat nykyään isossa roolissa, ja kuvilla on varmasti aiempaakin suurempi merkitys. Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että kuvien pitäisi luoda tunnelmia, ja kuvastaa yrityksesi henkeä. Pidin ideastasi, että päivittäisit kehittämistehtävässäsi myös yrityksenne Facebook-sivuja, jotta niilläkin olisi sama visuaalinen ilme kuin kotisivuillanne.

Tsemppiä kuvien metsästykseen!

Lähetetty Ma, 11/06/2017 - 17:07
Susanna A. KIRJOITTI:
Onko ensimmäinen kuva kenties Vallisaaresta? Konkreettinen, tarpeellinen projekti: on tosi tärkeää, että sisältö, rakenne ja ulkoasu tukevat toisiaan. Yrityksen sivujen teko ei tosiaan yleensä ole se ensisijainen juttu, jos ala ei ole sidonnainen esimerkiksi verkkoon tai medioihin, ja niinpä ne usein silloin jäävät sille vähimmäistasolle, josta hieman panostamalla enemmän voidaan saada parhaimmillaan suuri hyöty.

Olisin halunnut uteliaana kurkata, miltä kohdeyrityksen sivut näyttävät nyt. 😊 Kuvat ovat mielestäni tosi tärkeitä rakennusalalla: niistä mahdolliselle asiakkaalle syntyy nopeasti käsitys siitä, minkä tyyppisiä palveluja kyseinen rakennusliike tarjoaa ja sopisiko se kenties juuri heidän tarpeisiinsa. Esimerkiksi tässä tapauksessa kuvat voisivat kertoa, että kyseessä on pieni, räätälöityjä yksilöllisiä ratkaisuja tarjoamaan pystyvä rakennusliike? Olen jonkun verran nyt kahlannut taloyhtiön remonttitarpeiden vuoksi rakennusliikkeiden sivuja, ja todennut, että vaikka en rakennusalasta juuri mitään ymmärrä, syntyy ensivaikutelma hyvin nopeasti sivujen perusteella.
Lähetetty To, 11/16/2017 - 12:49