Moottoritie on kuuma

Moottoritie on kuuma ja intranet on kylmä. Mitä tehdä jotta intrasta tulee kuuma, interaktiivinen ja sosiaalinen media koko henkilökunnan käyttöön. Nooh, otinpa vallan avoimen lähtökannan firmassamme olevaan probleemaan. Varsinaisesti en kuulu firman sisällä siihen poppooseen joka asioista päättää, vaan saan kehityssuunnitelmani tiimoilta olla vallaton ja uskalias joten, nyt niitä ehdotuksia sitten satelee. Toteutus ja rohkeat valinnat jäävät muiden käsiin.

William Amurgis kirjoittelee tärkeät perusajatukset siitä, millainen intran pitäisi olla. Tässä hiukan ohjeita alustukseksi: http://www.simply-communicate.com/toolkits-templates/toolkits/internal-communications/how-build-successful-intranet.

Yllättävää, että sen intran pitää olla käyttäjälähtöinen, palvelua tarjoava foorumi, eikä mikään tiedonjakokanava jollaisia ne valitettavan usein ovat.

Intra mallia face

Nooh, mitäpä sitten meinaan yrityksellemme ehdotella. Tadaa, päätin ottaa tulokulmaksi facen tyylisen sivuston, jonne jokainen pääsee ikiomilla tunnareillaan ja pääsee tekemään ihan ikioman profiilin. Pohdin hivenen vielä, pitäisikö sivustolla olla tuollainen news feed-kohta vai tulisiko siihen kenties kuvakkeet/linkit jokaisen liikeidean tai konseptin omille yhteisösivuille.

Näillä yhteisösivuilla olisi sitten jokaisen liikeidean omat ajankohtaiset asiat, brand managerin tai ketjujohtajan blogi, keskustelufoorumi, faq-palsta, konseptikäsikirja ja kaikki ajankohtainen data. Näin kaikki tieto on firmalla firman sivuilla eikä kenenkään yksittäisen toimijan päässä ja toisaalta sisäiset prosessit saadaan entistä yhteneväisemmiksi.

Etusivulle haluaisin myös ympätä teemoitettuja johdon youtube/videoblogeja, viimeisimmät asiakaspalautteet, viimeisimmät postaukset somessa jota yrityksestä on tehty, viimeisimmät instagram kuvat firmasta ja firman mysteryshoppaajien käyntien reaaliaikaiset tulokset. Näitähän on jo kansainvälisten firmojen introissa ja julkisilla nettisivuilla joten miksipä ei meilläkin!

#Intra 3.0

Summa summarum, ehkäpä osa ehdotuksista voi olla hieman villejä ja herättää ajatuksia sekä pelkoja yhdessä jos toisessa, mutta kuten Ville Availa videoblogeissaan kertoo (http://www.sosiaalinenintranet.fi/totuuksia-intranetista-osa-1/), niin toimiva vuorovaikutteinen intra siirtää ne kahvipöytäkeskustelut nettiin ja samalla kehittää firmaa huomattavasti eteenpäin.

Propellipää siis uskaliaasti ehdottaa todella uudenlaista intraa, ja mielellään kuulee kommentteja puolin ja toisin miltä voisi näyttää #intra 3.0.

Profile picture for user Jani-Kristian Juntunen
Projekti
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Kuten Ambientian Ville A. bloggauksissaan kovasi jo korostaa, taitaa nykyaikainen näkemys intrasta ollakin lähellä sosiaalisen median sovelluksia kuten Face. Meille ei-ihan-diginatiiveille mielikuva intrasta junnaa vielä tuolla infokanavan puolella;) Hyvä että uskallat ehdottaa tarpeeksi "rohkeaa" lähestymistä uudeksi sisäisen viestinnän välineeksi! Kun ajatukset ovat tarpeeksi "uusia" johdollekin, niin saat varmasti jotain uutta ja mielenkiintoista läpikin.

Ehkä se kysymys kuuluukin, jos intra-työkalu ja sen toimintamalli on tuttu some-maailmasta, miten siihen saisi samanlaista henkilökohtaista koukkua kuten esim. Facessa tai LinkedInissa, jotta sen käyttö olisi samankaltaista - aktiivista, säännöllistä ja haluttua. Ikuisuus kysymys lienee, miten käyttäjät saa innostumaan yrityksen asioista riittävästi osallistuakseen keskusteluun ja vaikuttaakseen päätöksiin?

Tsemppiä, intoa ja rohkeutta hankkeeseen!

ps. piti vielä sanoman että noi linkkiviittaukset toi kivan lisän bloggaukseen. Lillukan vartena ehdottaisin kuitenkin että linkki aukeaisi uudelle sivulle niin en eksy pois sinun blogistasi;)
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 13:53
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Moottoritie on kuuma ja silloin kannattaa ajaa! Mielestäni propellipääsi onkin miettinyt oikein mielenkiintoisia seikkoja.

Muutama asia tuli mieleen meidän organisaation intran kehityksen kokemuksella. Meillä tavoitteet olivat varmasti aika samoja mitä teillä. Monessa asiassa mentiin valitettavasti aika mönkään. Mielestäni kannattaakin panostaa ainakin seuraaviin ns. tylsiin asioihin:
- palvelin on resursoitu riittäväksi, jotta intran nopeus ei ole liian pieni
- yhteiset toimintamallit (mm. minne ohjeet, linkitys, ulkoasu jne.) on jalkautettu
- vuorovaikutteisuutta seurataan ainakin alussa, jotta kommentit tai kysymykset eivät jää vastaamatta
- hakukoneeseen kannattaa myös panostaa, jotta halutun tiedon löytää mahdollisimman nopeasti.

Toivottavasti onnistutte hankkeessanne!
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 13:53
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Hyviä ideoita! Suunnittelussa kannattaa ottaa huomioon myös yrityskulttuuri - eli onko organisaatio valmis tällaiseen ja uskaltavatko ihmiset toimia some-maailman kaltaisesti virallisemmassa työympäristössä? Toinen, mitä kannattaa pohtia, on eri sivustojen vastuuhenkilön etsiminen. Monesti alkuun panostetaan paljon, mutta ylläpitovastuu jää ilmaan. Parhaimmillaan projektisi voi luoda toimiessaan ihan uutta yhteisöllisyyden tunnetta yrityksessänne.
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 13:53
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Amurgisin listaamat perusajatukset ovat hyviä, tuntuu vain että nuo usein hieman katoavat organisaatioissa kun intrasta pitää löytyä "kaikki" tärkeä tieto. Tämä tekee tiedon löytämisen helppoudesta haasteen.
Voisiko sivustolla olla sekä news feed-kohta että linkit konseptien omille sivuille? Hyvin jäsennelty etusivu on intran "näyteikkuna" ja siihen kannattaakin varmasti panostaa!
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 13:53
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Ihan hyvää pohdiskelua aiheesta. Meillä Intra on suurelta osin tiedon jakopaikka , joskin mielestäni hyvä sellainen...
Tuo idea omasta FB tyylisestä sivusta voisi olla hyvä. Sinne olisi helppo kirjoittaa ja ehkä matalampi kynnys pohdiskella ja tuoda esille omia ideoita.
Kiitos vinkistä taidan ehdottaa sitä meillekin! :o)
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 13:53