- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja

Moottoritie on kuuma ja intranet on kylmä. Mitä tehdä jotta intrasta tulee kuuma, interaktiivinen ja sosiaalinen media koko henkilökunnan käyttöön. Nooh, otinpa vallan avoimen lähtökannan firmassamme olevaan probleemaan. Varsinaisesti en kuulu firman sisällä siihen poppooseen joka asioista päättää, vaan saan kehityssuunnitelmani tiimoilta olla vallaton ja uskalias joten, nyt niitä ehdotuksia sitten satelee. Toteutus ja rohkeat valinnat jäävät muiden käsiin.
William Amurgis kirjoittelee tärkeät perusajatukset siitä, millainen intran pitäisi olla. Tässä hiukan ohjeita alustukseksi: http://www.simply-communicate.com/toolkits-templates/toolkits/internal-communications/how-build-successful-intranet.
Yllättävää, että sen intran pitää olla käyttäjälähtöinen, palvelua tarjoava foorumi, eikä mikään tiedonjakokanava jollaisia ne valitettavan usein ovat.
Intra mallia face
Nooh, mitäpä sitten meinaan yrityksellemme ehdotella. Tadaa, päätin ottaa tulokulmaksi facen tyylisen sivuston, jonne jokainen pääsee ikiomilla tunnareillaan ja pääsee tekemään ihan ikioman profiilin. Pohdin hivenen vielä, pitäisikö sivustolla olla tuollainen news feed-kohta vai tulisiko siihen kenties kuvakkeet/linkit jokaisen liikeidean tai konseptin omille yhteisösivuille.
Näillä yhteisösivuilla olisi sitten jokaisen liikeidean omat ajankohtaiset asiat, brand managerin tai ketjujohtajan blogi, keskustelufoorumi, faq-palsta, konseptikäsikirja ja kaikki ajankohtainen data. Näin kaikki tieto on firmalla firman sivuilla eikä kenenkään yksittäisen toimijan päässä ja toisaalta sisäiset prosessit saadaan entistä yhteneväisemmiksi.
Etusivulle haluaisin myös ympätä teemoitettuja johdon youtube/videoblogeja, viimeisimmät asiakaspalautteet, viimeisimmät postaukset somessa jota yrityksestä on tehty, viimeisimmät instagram kuvat firmasta ja firman mysteryshoppaajien käyntien reaaliaikaiset tulokset. Näitähän on jo kansainvälisten firmojen introissa ja julkisilla nettisivuilla joten miksipä ei meilläkin!
#Intra 3.0
Summa summarum, ehkäpä osa ehdotuksista voi olla hieman villejä ja herättää ajatuksia sekä pelkoja yhdessä jos toisessa, mutta kuten Ville Availa videoblogeissaan kertoo (http://www.sosiaalinenintranet.fi/totuuksia-intranetista-osa-1/), niin toimiva vuorovaikutteinen intra siirtää ne kahvipöytäkeskustelut nettiin ja samalla kehittää firmaa huomattavasti eteenpäin.
Propellipää siis uskaliaasti ehdottaa todella uudenlaista intraa, ja mielellään kuulee kommentteja puolin ja toisin miltä voisi näyttää #intra 3.0.

Moottoritie on kuuma
Projektin tavoitteena löytää välineita intranetin kaksisuuntaisen viestinnän parantamiseen ja kehittämiseen, niin että intrasta kehkeytyy vuorovaikutteisempi ja interaktiivisempi foorum.
- Kaksisuuntaisen informaationmahdollisuuden kehittäminen
- Vuorovaikutteisuuden kasvattaminen on-line palveluilla
- Viestinnän selkiyttäminen
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Muutama asia tuli mieleen meidän organisaation intran kehityksen kokemuksella. Meillä tavoitteet olivat varmasti aika samoja mitä teillä. Monessa asiassa mentiin valitettavasti aika mönkään. Mielestäni kannattaakin panostaa ainakin seuraaviin ns. tylsiin asioihin:
- palvelin on resursoitu riittäväksi, jotta intran nopeus ei ole liian pieni
- yhteiset toimintamallit (mm. minne ohjeet, linkitys, ulkoasu jne.) on jalkautettu
- vuorovaikutteisuutta seurataan ainakin alussa, jotta kommentit tai kysymykset eivät jää vastaamatta
- hakukoneeseen kannattaa myös panostaa, jotta halutun tiedon löytää mahdollisimman nopeasti.
Toivottavasti onnistutte hankkeessanne!
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Voisiko sivustolla olla sekä news feed-kohta että linkit konseptien omille sivuille? Hyvin jäsennelty etusivu on intran "näyteikkuna" ja siihen kannattaakin varmasti panostaa!
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Tuo idea omasta FB tyylisestä sivusta voisi olla hyvä. Sinne olisi helppo kirjoittaa ja ehkä matalampi kynnys pohdiskella ja tuoda esille omia ideoita.
Kiitos vinkistä taidan ehdottaa sitä meillekin! :o)
Ehkä se kysymys kuuluukin, jos intra-työkalu ja sen toimintamalli on tuttu some-maailmasta, miten siihen saisi samanlaista henkilökohtaista koukkua kuten esim. Facessa tai LinkedInissa, jotta sen käyttö olisi samankaltaista - aktiivista, säännöllistä ja haluttua. Ikuisuus kysymys lienee, miten käyttäjät saa innostumaan yrityksen asioista riittävästi osallistuakseen keskusteluun ja vaikuttaakseen päätöksiin?
Tsemppiä, intoa ja rohkeutta hankkeeseen!
ps. piti vielä sanoman että noi linkkiviittaukset toi kivan lisän bloggaukseen. Lillukan vartena ehdottaisin kuitenkin että linkki aukeaisi uudelle sivulle niin en eksy pois sinun blogistasi;)