Intra vs. Yammer

Intra vs. Yammer

Meillä Kopiostossa on lyhyessä ajassa otettu käyttöön uusia viestintäkanavia. Tarkoituksenani onkin selventää Kopiostossa tällä hetkellä kahden tasavahvan viestintävälineen intran ja Yammerin välistä eroa eli kumpaa kanavaa käytetään missäkin tilanteessa.

Taustaa

Kopiostossa kuten varmasti monessa muussakin yrityksessä intra on viestintäkanavana perinteinen ja vakiinnuttanut asemansa. Noin puoli vuotta sitten Kopioston intra sai rinnalleen vahvan kilpailijan Yammerista. Selkeästi intra ja Yammer jakavat käyttäjiä. Tuntuu siltä, että vanhempi väki kannattaa intraa ja uudempi sukupolvi seisoo Yammerin takana. Yammer kieltämättä muistuttaa toiminnallisuudeltaan Facebookia. Kopioston intra vaihdettiin noin vuosi sitten uudelle helppokäyttöisemmälle alustalle, jonka myötä sen suosio on vahvistunut entisestään sekä uusien että vanhojen käyttäjien keskuudessa.

Facebook

Intran ja Yammerin käyttö

Itse kallistun ennemmin intran suuntaan, kun on kyse virallisista ohjeista ja tiedotteista. Yammer taipuu paremmin juuri sen ”facebookmaisen” toiminnallisuuden vuoksi keskustelevaan ja osallistavaan viestintään. Sinne viedyt tärkeät ohjeet ja tiedotteet tuntuvat hukkuvan jatkuvasti päivittyvän uutisvirran syövereihin ennen kuin kukaan on niitä edes huomannut. Intrassa tieto pysyy tukevammin paikoillaan, koska intrassa ainut elävä ja jatkuvasti päivittyvä osio on uutiset.

Lopputulos

Ehkä edellä kuvattu juuri luo intran ja Yammerin välille eron. Intrassa julkaistaan pysyvämmät ohjeet, asiat, joista ei tarvitse keskustella sekä sellaiset ilmoitusasiat, jotka koskevat kaikkia. Yammerin kautta puolestaan hoidetaan keskustelut, juoksevat työasiat ja pienemmän mittakaavan ilmoitusasiat tai sellaiset, jotka koskevat vain osaa henkilöstöstä. Intraa ja Yammeria ei siis tarvitse asettaa vastakkain vaan molemmat mahtuvat rinnakkain sisäisen viestinnän sateenvarjon alle – oikein käytettyinä!

Sateenvarjot

 

Profile picture for user Meri S
Projekti

Vähemmän on enemmän?

Digiviestinnän kehittämishankkeeni aiheena on tutkia Kopiosto ry:n viestintäkanavia ja analysoida niiden tarpeellisuutta. Kopiostossa on lyhyessä ajassa otettu käyttöön uusia viestintäkanavia ja vanhoja on päivitetty. Näihin kanaviin kuuluvat mm. intra, Yammer, Skype, sähköposti ja puhelin. Nyt henkilöstön keskuudessa onkin sekaannusta siitä, mitä viestintäkanavaa missäkin tilanteessa tulisi käyttää.

Tavoitteenani on

  • selkiyttää Kopiosto ry:n viestintäkanavien käyttöä

  • pohtia tarvitaanko kaikkia kanavia vai voitaisiinko jostakin luopua

  • tuottaa selkokielinen ohjeistus henkilöstölle viestintäkanavien käytöstä.

Pia H KIRJOITTI:
Mielenkiintoinen ja napakka yhteenveto! Itse en ole koskaan käyttänyt Yammeriä ja meillä on töissä käytössä Intra, joka on Sharepoint pohjainen alusta. Kuinka vilkasta teillä tuo Yammerin käyttö on? Sopiiko Yammer mielestäsi tietynlaisille yrityksille paremmin kuin toisille?
Lähetetty To, 11/23/2017 - 17:36
Meri S KIRJOITTI:
Hei ja kiitos kommentistasi! Yammerin käyttö on nykyään jo erittäin vilkasta ja intra on jäänyt kakkoseksi. Mielestäni Yammer sopii lähes mille tahansa yritykselle kokoon katsomatta. Sinne kun voi perustaa ryhmiä ja jokainen voi liittyä ja seurata juuri niitä ryhmiä tai aihealueita, jotka itseä kiinnostavat.
Lähetetty Ma, 01/29/2018 - 08:49