Somen syvin olemus

Sosiaalinen media on jakamisen iloa ja vuorovaikutteista toimintaa.

Mistä on juhlava kakku tehty? Sokerista, kirsikoista, makoisista mansikoista. Näistä on juhlava kakku tehty. Niinpä. Arkiseen aherrukseen etsitään ilonaiheita ja valon pilkahduksia vaikkapa leivontablogeista. Ohje, joka ennen löytyi mummon keittokirjasta, on nyt helposti katsottavissa netistä. Usein blogissa, jota seurataan, tai facebookissa kaverin jakamana. Kuva työvaiheista ja lopputuloksesta tietysti postataan Instaan ja twitterissä voi keskustella vaikkapa leipomisen vaikutuksista stressin lievitykseen ja kaiken tämän laajemmasta yhteiskunnallisesta merkityksestä. Sosiaalinen media on nimensä mukaisesti sosiaalista toimintaa ja arjessamme vahvasti läsnä.

Haastetta some-viestintään tuo minulle se, että olen jollain tasolla tuollainen keittokirjaihminen. Tosin upean mansikkaunelman valmistuttua laitan siitä kuvan Instagramiin, koska olen ylpeä saavutuksestani! Tämä ajatus mielessä lähdin rakentamaan yrityksellemme some-suunnitelmaa, ja muutamia ajatuksia heräsi matkan varrella.

Suunnitelmallista?

Some-suunnitelmaa yrityksellemme laatiessani huomaan ajattelevani suunnitelmallisuuden tarpeellisuutta. Voiko kaikkea somessa suunnitella? Usein on tartuttava juuri nyt käsillä olevaan trendiin tai ajankohtaiseen aiheeseen, sillä siitä ovat kuluttajatkin kiinnostuneita tai ainakin aihe huomataan. Matkailualalla jos vaikkapa hotellisi ei ole TripAdvisorissa, hotellia ei ole olemassa. Eli jos et näy ja vaikuta somessa, brändisi ei ole mitään. Tilanteita tulee ja menee, ajan hermoilla on pysyttävä. Suunnitelmaan voi laittaa some-aikaa, eli kuka lukee ja postaa missäkin kanavassa, kenelle ja milloin. Mutta mitä postataan? Aihe tarkentuukin usein vasta juuri ennen kuin painan enteriä.

Toki ilmiöitä ja keskustelunaiheita voi luoda myös yritys itse. Yleensä siihen tarvitaan suunnitelma, mutta myös oikea ajoitus, sosiaalista pöhinää some-kanavissa ja hieman onneakin mukaan. Lopputulos voi olla suunniteltu tai suunnittelematon. Se siitä.

Ei feikkiä

Miten yrityksemme voi erottua miljoonien ja taas miljoonien postausten joukossa erilaisissa some- kanavissa? Otan toimintatavan työnhakumarkkinoilta: tee erilainen ja omanlainen hakemus. Eli toimi somessa omalla persoonallisella otteella. Lisää kakkutaikinaan reseptistä poiketen loraus konjakkia tai koristele omalla tyylillä. Kenelläkään muulla kuin meidän yrityksellämme ei ole samanlaista some-minää; sen tulee näkyä blogitekstien tyylissä ja sisällössä ja Instaan ladatuissa kuvissa. Rosoa kaivataan täydellisyyden vastakohtana, inhimillisyyttä kasvottomuuden sijaan ja ylpeyden aiheita framille, sillä aina vaatimattomuus ei todellakaan kaunista. Asiakkaiden reaktiot, kommentit, tykkäykset ja arviot ovat myös arvokkaita ja tottakai haluamme, että asiakkaat luovat yhtä lailla sisältöä some-kanavissamme. Suoraan sydämestä. Aidosti. Sisältö ei synny itsestään, vaan kaikki on käyttäjien itsensä luomaa. Sosiaalista. Entä vuorovaikutteista?

Brändi lujaksi

Vuorovaikutteisuus on kaksisuuntaista. Kuluttajan tunteisiin vetoaminen ja sisällön tuottaminen hänen arkeensa on kivaa ja sitä haluamme tehdä, mutta vielä mukavampaa on, jos kuluttaja kertoo meille jollakin keinoin viestien, että olemme onnistuneet tässä tavoitteessa. Se on vuorovaikutusta. Hyvän some-suunnitelman toteuttaminen voi näkyä lisääntyvinä tykkäyksinä Facebookissa, blogin lukijamäärien ja kommenttien kasvuna tai Instagramien seuraajamäärien lisääntymisenä. Entä myynti? Nousevatko myyntikäyrät? Toivottavasti. Mutta ennen kaikkea somessa oleminen vaikuttaa näkyvyyteen ja uskottavuuteen, siis brändistäsi tietää yhä useampi, brändilläsi on sitoutuneita kannattajia ja he myös mielellään suosittelevat brändiäsi muillekin. Sisältöjen on oltava puhuttelevia ja kuluttajan arkeen sopivia. Some-suunnitelmalla tähtäämme siis arvon luontiin kuluttajalle ja oman yrityksen arvon kasvattamiseen. Myyntikäyrät nousevat kyllä, ajan kanssa.

Mistä on meidän some-viestintä tehty? Aitoudesta, ajankohtaisuudesta, avoimuudesta. Näistä on meidän some-viestintä tehty. 

Profile picture for user Heidi Kilpiä
Projekti

Rohkeutta ja vuorovaikutteisuutta someen

Matkailualalla toimivalla asiantuntijayrityksellämme on some-kanavia käytössä, mutta pitkäjänteinen suunnitelmallisuus puuttuu. Haluamme myös asiakkaat mukaan some-viestintäämme, joten meidän pitää mennä sinne, missä asiakkaamme ovat. Kehittämistehtävässäni laadin some-viestintäsuunnitelman, jonka fokuksena on vuorovaikutteisuus. 

Tavoitteet:

  • some-kanavien tavoitteet ja mittarit 
  • päivitysten aikataulutus ja vastuut
  • dialogin rakentaminen asiakkaan kanssa somessa 
  • yrityksen brändin rakentaminen somen avulla
Satu R. KIRJOITTI:
Hei Heidi!

Kiitos ajatuksia herättävästä blogistasi. Taidan laskea itseni keittokirjaihmiseksi. Toki etsin reseptejä netin pursuavasta maailmasta, mutta sitten kuitenkin haluan mieluummin sen kirjan. Netin reseptitarjonnasta voin sitten päätellä, minkä kirjan haluan.

Olet asian yhtimessä todetessasi, että jos et näy ja vaikuta somessa, brändisi ei ole mitään. On tosiaan vaikea kuvitella hotellia tai oikeastaan mitään palvelua, jolla ei ole nettisivuja ja edes joitain somekanavia käytössä. Tulee oikeastaan ajatus, että voiko sellaiseen palveluntarjoajaan luottaa, joka ei näy?

Somesuunnitelman laatiminen vaikuttaa oivalta keinolta. Projektisuunnitelmasi vaikuttaa kattavalta ja harkitulta. Persoonallinen lähestymistapa on varmasti positiivisesti erottuva. Mietin vielä kanavien mittareita. Riittävätkö tykkäykset Facebookissa, blogin lukijamäärät ja kommentit tai Instagramin seuraajamäärän lisääntyminen vai olisiko esim. postausten tykkääminen tarkempi mittari? Miten mitataan asiakkaiden someaktiivisuutta?

Someviestintänne lähtökohta: aitous, ajankohtaisuus ja avoimuus ovat loistava alku. Tsemppiä prohjektiin!

t. Satu R.
Lähetetty Ti, 11/15/2016 - 13:19
Kaisu Lehti-Ra… KIRJOITTI:
Hei Heidi,

kiitos hyvin kirjoitetusta blogitekstistä -sitä oli monin tavoin ilo lukea!

Tekstissäsi oli kiinnostavaa pohdintaa siitä, voiko somea, sisältöjä ja päivityksiä, suunnitella vai pitääkö vain tarttua hetkeen ja ajankohtaisiin teemoihin. Somen haastavuus osin kiteytyy juuri tähän. Ilman somestrategiaa ja suunnitelmallisuutta ei varmasti pärjää, ainakaan erityisen korkein arvosanoin. Ilman hyviä suunnitelmia somen päivtykset ovat aika vaivalloisia, jos aina joutuu pohtimaan, että mistä teemoista ja millä kulmalla tänään lähtisi liikkeelle. Toisaalta taas, jos ei tartu ajankohtaiseen meemiin tai milloinkaan riskeeraa yhtään, ei onnistua yli odotusten. Ajankohtaisuuksiin tarttumisessa on taas isompi riski epäonnistuakin, kuin tutussa ja turvallisessa peruspäivityksessä. Olihan VR:n Tauski-meemi ihan loistava (http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001267793.html), mutta olisiko sekin voitu tulkita loukkaavaksi? Ja Koffin facebook-päivityksen tarkoituksena tuskin oli loukata (http://nyt.fi/a1305954706314), mutta pieleenhän se meni.

Olit kirjoittanut erittäin osuvasti hyvän somepäivityksen vaateista: "Rosoa kaivataan täydellisyyden vastakohtana, inhimillisyyttä kasvottomuuden sijaan". Vielä jos tuohon voisi lisätä jotain oivaltavaa ja joskus jonkun humoristisenkin otteen, niin kyllähän sellaisia päivityksiä mielellään lukee ja seuraa. Tylsintä on, kun kaikki on ihan viimeiseen pisteeseen asti hiottu ja kuvista paistaa ammattilaisen kädenjälki. Erinomaisia kirjoituksia ja hyviä kuviakin voi olla, mutta asia ja aitous eivät saisi jäädä silotellun pinnan alle. Tarvitaan otetta, asennetta ja tunteita!

Projektisi tavoitteista, Dialogin rakentaminen asiakkaan kanssa somessa, on varmasti haastavin, mutta onnistuessaan palkitsevin. Tsemppiä projektiin!

t. Kaisu
Lähetetty Pe, 11/18/2016 - 13:38
Heidi Kilpiä KIRJOITTI:
Hei Satu ja Kaisu,
kiitos kannustavista ja rakentavista kommenteista. Sadulta hyvät huomioit mittareista, ja Kaisulta kiitos huumorin ja oivalluksen maininnoista. Ehkä näin jälkikäteen lisäisin vielä esteettisyyden, varsinkin kuvissa kauneus ja tyyli on olennaista. Mutta eikös sitä sanota, että kauneus on katsojan silmässä? :)

terveisin
Heidi
Lähetetty Ti, 11/29/2016 - 21:56