Passiivisesta painomusteesta yhteisölliseen viestintään

Meillä paperisesta henkilöstölehdestä päätettiin luopua ja siirtyä sähköiseen. Keväällä henkilöstölle tehdyn kyselyn vastauksissa mainittiin, etteivät painetun lehden asiat ole uusia, vaan jo vanhoja. Näin on, sillä lehdessä on tarkoitus taustoittaa ja sitouttaa, ei kertoa uutisia. Tämä oli jäänyt lukijoille epäselväksi. Jatkossa sähköisessä lehdessä on tarkoitus olla selvästi taustoittavia juttuja eikä lainkaan uutisia, jotka olevat uutisointeina intrassa.

 

Ideatulvan vietävänä

 

Paljon on ideoitavaa. Pitäisikö puhua sähköisestä lehdestä vai uutiskirjeestä? Tarkoitus on tehdä kiinnostava uutiskirje, jossa kerrotaan lyhyesti lehden aiheista. Mutta miten aktivoidaan lukijat? 

 

Tekstin on tarkoitus herättää ajatuksia ja innostaa osallistumaan kommentoimalla. Saadaanko niitä kommentteja tai ideoita lopulta? Kauniina ajatuksena on yhteisöllisyyden lisääminen, mutta mitä se vaatii toimitukselta toteutuakseen?

 

Tavoitteisiin jälkien avulla

 

Digital Operations Manager Anni Muukkonen Nokiasta kertoi Yritysviestinnän uudet ympäristöt -opintojaksollamme pitämässään luennossa, kuinka kaikesta nettitoiminnasta jää jälki. Sähköisessä lehdessä on näin myös helpompi selvittää, mitä juttuja luettiin enemmän ja mitä vähemmän. 

 

Onko klikkiluku tärkein kriteeri jutun onnistuneisuudelle? Voisin jo suoraan arvata, että henkilöstöuutiset, eli uusien työntekijöiden esittely, on suosituin juttu joka lehdessä. Vai onko? Näin meillä on aina sanottu ja ajateltu, vaikka sitä ei ole voitu todentaa.

Nyt siihen on mahdollisuus ja tavoitteitakin on helpompi asettaa: aluksi täytyy tutustua lukijamääriin ja jatkossa voi tavoitteeksi asettaa lukijoiden määrän lisääntymisen ja tekstityyppien muokkaamisen lukijatietojen perusteella.

 

Jotain uutta, jotain lainattua

 

Kaipaisin teiltä lukijoilta vinkkejä. Millaisia kokemuksia teillä on uutiskirjeistä sisäisessä viestinnässä? Miten olette saaneet lukijat kommentoimaan juttuja? 

 

Tai miten lukijoina itse valitsette ne jutut, jotka luette? Riittääkö houkutteleva teksti vai pitääkö aina olla kuvia? Vai vaaditteko liikkuvaa kuvaa, videoita?

Profile picture for user Heli Tarkiainen
Projekti

Passiivisesta painomusteesta yhdistävään yhteisöviestintään

Viestintävirastossa paperisesta henkilöstölehdestä luovutaan tämän vuoden lopussa ja uusi, uutiskirjeen tyyppinen on luvattu ensi vuoden alkuun. Myös intranet on uusimisen kohteena ja ero kahden kanavan välillä tulee olla selvä. Kehityksen kohteena on erityisesti yhteisöllisyys ja sen lisääminen.
 

  • sisäisen uutiskirjeen konseptointi
  • organisaation yhteisöllisyys
  • uutiskirjeen lukijamäärien seuraaminen
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Aiheesi on varmasti ajankohtainen monessa yrityksessä. Miten saada työntekijät osallistumaan/aktivoitumaan?

Kun ajattelen itseäni lukijana, niin tekstin toki on oltava kiinnostava ja aihekin tietenkin helposti lähestyttävä ja sellainen, johon samaistua. Mutta kyllä minulle myös tärkeää on kuva/kuvat. Itse lukijana kaipaan "silmäkarkkia". En välttämättä vaadi liikkuvaa kuvaa, mutta kuitenkin jotain sentään. Uutiskirje voisi ehkä kiinnostaa, sillä monet voivat ajatella, että sähköisessä lehdessä on kovin paljon lukemista. Toki tämä riippuu työyhteisöstä ja ihmisistä.

Onnea kovasti projektiin ja toivottavasti saavutat asettamasi tavoitteet. :)
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 13:59
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Omalla työpaikallani ryhdyttiin käyttämään sähköistä uutiskirjettä puolisen vuotta sitten. Jokainen siis saa omaan sähköpostiinsa kirjeen noin kerran kuukaudessa. Henkilöstölehteä meillä ei ole ollut missään muodossa. Meillä uutiskirjettä käytetään lähinnä ajankohtaisista asioista tiedottamiseen, kerran on ollut ruokareseptikilpailu, onko tämä sitten sitä henkilöstön osallistamista? Osa uutiskirjeen jutuista julkaistaan myös intrassa pidempänä versiona, uutiskirjeessä on yleensä lyhyt juttu ja mainita, että lisätiedot löytyvät intrasta. Kuvat ovat minunkin mielestäni kiva lisä elävöittämään juttuja. Kiinnostavia juttuja ovat tietysti omaan työyhteisöön liittyvät uutiset, mutta myös ihan muut ajankohtaiset aiheet, esim. näin lokakuussa juttu kaamosmasennuksen torjumisesta. Riippuu myös paljon työyhteisöstä miten aktiivisia ollaan kommentoimaan juttuja. Meillä siihen on mahdollisuus mutta todella vähissä ne kommentit ovat. Voisiko lukijoilta pyytää juttuvinkkejä tuleviin lehtiin?
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 14:00
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Siis kuvia, hyvä ja kiitos! Samoilla linjoilla olen: sähköiseen mediaan kuvia on helppo laittaa mukaan eikä resoluutioita jne tarvitse niin paljon miettiä, kännykuvallakin voi mennä eteenpäin. Mutta sähköpostin kanssa meillä on pieni haaste: sähköposti voi olla vain tekstimuodossa, ilman kuvaa. Siinäpä haastettu viestin sisältöön...

Toivoisin, että vinkkejä aiheisiin tulisi uudessa lehdessä enemmän. Nytkin siihen on kannustettu, mutta aiheet ja ehdotukset ovat olleet todella vähissä. Vähän olen palkitsemista vastaan tässä kohtaa, mutta ehkä voisi kokeilla jotain pientä kiitosta juttuideoista. Pistän harkintaan...
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 14:00
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Erittäin mielenkiintoinen ja ajankohtainen aihe, omassa yrityksessäni olemme juuri siirtämässä asiakaslehteä sähköiseen muotoon ja lisäksi sisäinen, globaali uutiskirjeemme on uudistumassa.

Mietit pitäisikö puhua sähköisestä lehdestä vai uutiskirjeestä. Jos nyt oikein ymmärsin kyseessä ei tule olemaan sähköinen lehti vaan uutiskirje, joten ehkä on hyvä puhua uutiskirjeestä. Sähköiset lehdethän ovat lehtiä, joita voi oikeasti selailla verkossa joten ko. nimityksen käyttäminen olisi ehkä hieman harhaan johtavaa. Lisäksi uutiskirje nimenä on mielestäni enemmän mielenkiintoa herättävä, koen sen herättävän mielikuvia kompaktista ja ajankohtaisesta silmäyksestä aiheisiin.

Lukijoita saa mielestäni aktivoitua kirjoittamalla aiheista, jotka herättävät paljon mielipiteitä ja ovat lukijoita kiinnostavia. Lisäksi tekstit kannattanee kirjoittaa ehkä hieman ’kärjistäen’, jotta ihmiset oikeasti viitsivät osallistua. Esimerkkinä voisi vaikka olla kirjoitus työpaikan lounasruokalan tarjonnasta tms. Myös esimerkiksi intranne uudet sivut, tai yrityksenne arvot voisivat herättää keskustelua. Oletteko muuten miettineet tapahtuisiko kommentointi anonyymisti vai omalla nimellä?

Mielestäni klikkejä on ainakin hyvä aluksi pitää onnistumisen mittarina ja niiden tietojen avulla analysoida mikä lukijoita kiinnostaa ja sen avulla optimoida seuraavien uutiskirjeiden sisältö. Jatkossa mittareihin voi myös sitten lisätä osallistumisen, eli kuinka moni kommentoi jne.

Kuvat, videot ja muut visuaaliset elementit ovat todella tärkeitä. Miten tämä uutiskirje käytännössä toteutetaan? Onko teillä joku uutiskirjeohjelma minkä avulla lähetätte kirjeen? Mikä on suunniteltu ilmestymistiheys?

Itse käytämme oman asiakasuutiskirjeemme lähetykseen Apsis-työkalua. Suosittelen tutustumaan heidän nettisivuihin ja erityisesti heidän sähköpostimarkkinoinnin käsikirjaan, siinä on paljon vinkkejä uutiskirjeen tekoon

http://www.apsisfinland.fi/artikkelit-ja-referenssit/ajankohtaista/tilaa-apsiksen-maksuton-saehkoepostimarkkinoinnin-kaesikirja-ennakkoon.aspx
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 14:00
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Mielenkiintoinen projekti ja kirjoitus. Teillä ei varmaankaan tarvitse pohtia saavutetaanko koko henkilöstö sähköisellä viestinnällä? Näin ainakin kuvittelisin viestintävirastosta. Se antaa jo hyvät lähtökohdat sille että voidaan luopua paperisesta henkilöstölehdestä. Omassa työpaikassani en osaisi sellaista vielä kuvitella. Monet kun eivät edes avaa tietokonetta.

Oman mielenkiintoni uutiskirjeissä herättää ensisijaisesti hyvä otsikko, joka houkuttelee lukemaan. Toki kuvat ovat myös tärkeässä roolissa. Jos taas uutiskirjeessä on liikaa liikkuvaa kuvaa, värejä, eri fontteja jne. niin jätän usein lukematta, liika on liikaa. Ehkä henkilöstölle olisi hyvä myös selventää mihin tarkoitukseen eri viestimet ovat tarkoitettu. Silloin he tietävät mistä mitäkin tietoa kannattaa etsiä, ehkä olettekin jo pohtineet tätä. Klikkaukset ovat mielestäni hyviä seurattavia ja kuten jo mainittiinkin, kannattaa varmaan pyytää henkilöstöltä ideoita kirjoitettavista aiheista. Tsemppiä projektiin!
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 14:00
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Meillä lukijakunta on siinä mielessä helppoa, että me kaikki teemme työtä tietokoneella, kaikki tavoitetaan sillä. Lisäksi monet matkustavat paljon ja näin heidän olisi helpompi päästä käsiin henkilöstölehden tietoihin.

Yksi haaste on se, että itse viestissä eli sähköpostissa, joka lehdestä kertoo, ei tulla käyttämään muuta kuin pelkkää tekstiä. Tekstin pitää koukuttaa viestissä ja kuvat voivat olla sähköisessä lehdessä/uutiskirjeessä.

Täytyy nyt jo miettiä joku helppo tapa, millä lehteen voisi osallistua. Ehkä joku pieni palkkio? Tai kysely, että mistä aiheista haluaisit mieluiten lukea? Täytyypä kehitellä jotain...
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 14:01