- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Projektini tavoitteena oli Facebook-sivujen lanseeraus Temolan Viinitilalle. Temolan Viinitila on perheyritys Puumalan Niinisaaressa. Viinitila on avoinna alueen matkailijoille kesä – elokuussa ja tilalla vierailee vuosittain noin 3000 asiakasta. Toimintaa pyörittää yrittäjäpariskunta.
Löytyykö sivulle seuraajia?
Facebook-sivujen lanseerausta on suunniteltu jo jonkin aikaa, mutta käytännön toteutus on jäänyt puolitiehen. Kesällä 2013 tein viinitilalla asiakaskyselyn, jossa tutkittiin myöskin asiakkaiden kiinnostusta Facebookiin. 43 % kyselyyn vastanneista ilmoitti olevansa kiinnostunut seuraamaan Temolan Viinitilaa Facebookissa. Samassa kyselyssä kävi ilmi, että puskaradio on toiminut tehokkaimpana tietolähteenä, kun kysyttiin mistä vastaajat olivat saaneet tiedon viinitilasta. Peräti 53 % vastanneista oli saanut tiedon tuttaviltaan! Sivuille on siis selkä tarve ja tämä kurssi tarjosi oivan tilaisuuden ryhtyä tuumasta toimeen. Tavoitteiksi asetettiin tunnettuuden lisääminen, asiakasmäärän kasvattaminen ja Facebookin hyödyntäminen asiakaspalvelukanavana.
Mielenkiintoinen sisältö, aktiivinen päivitys?
Yrittäjäpariskunnan kanssa käytiin keskusteluja siitä, miten ja mihin Facebookia voisi käyttää. Havaittiin, että se toimii nopeana tiedottamiskanavana, erityisesti silloin, kun halutaan jakaa tietoa ajankohtaisista asioista. Aukioloajoista, tapahtumista, kesän uutuustuotteista jne. pystytään tiedottamaan helposti ja nopeasti. Kesäsesongin aikaan päivityksiä tullaan tekemään viikottain. Facebook tarjoaa myös mahdollisuuden vuorovaikutteisuuteen asiakkaiden kanssa.
Entä ne haasteet?
Sisällön säännöllinen tuottaminen sivuille tunnistettiin haasteeksi. Apuvälineeksi otettiin päivityskalenteri, johon on kirjattu joka kuukaudelle ajankohtaiset tiedotettavat asiat. Jonkin verran mietitytti, että mitä tiedotettavaa keksimme kesäsesongin ulkopuolella. Sisällön on oltava asiakkaita kiinnostavaa ja liityttävä viinitilan toimintaan. Kaipaisinkin vinkkejä siitä, millainen sisältö yleisöä kiinnostaa? Ovatko suomalaiset viinitilat ja tilaviinit ylipäätään miten tunnettuja? Voisiko tietoa toimialasta jakaa Facebookissa? Viinitilat.net sivuilta löytyy tietoa viinitilatoiminnasta Suomessa, mutta kuulisin mielelläni omia kokemuksianne.
Facebook-sivut lanseerataan tammikuun aikana. Siitä se sitten alkaa, se tykkääjien kerääminen!
Facebook viinitilan viestinnässä
Facebook-sivujen tavoitteena on hankkia viinitilalle ja sen tuotteille enemmän näkyvyyttä, osallistaa ja palvella asiakkaita sekä kasvattaa asiakasmäärää. Sivujen onnistumista mitataan mm. tykkääjien määrällä.
- Suunnitelma sivujen sisällöstä
- Julkaisukalenteri vuodeksi eteenpäin
- Sivujen lanseeraus
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Eikös Puumalassa pyöri paljonkin turisteja kesäisin, jotka voisivat olla potentiaalisia asiakkaita? Siitä tuli mieleeni, että pystyisikö Tenholan Facebook-sivuja mainostaa (tai linkittää) paikallisilla matkailusivuilla?
Loppuun vielä on pakko todeta, että ihan mielettömän ihanat kukkapuskat kuvassa - näyttää idylliseltä paikalta! Ihanteellinen ympäristö relailla ja vaikka korkata viinipullo.. ;-)
Tsemppiä projektiin ja mukavaa joulun aikaa! :-)
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Varmasti tietoisuus Temolan viineistä lisääntyisi, kun somessa tieto menee eteenpäin niin nopeasti. Tavallaan se on omanlainen puskaradio. :)
Todellakin ihana kuva ja muutenkin teksti oli mukaansa tempaavaa.
Paljon tsemppiä projektiin. :)
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Varmasti tässäkin projektissa pitää sopeuttaa homma sen tulevien päivittäjien (eli itse yrittäjäpariskunta?) kiireiden mukaan, että FB-sivuilla olisi sitten myös tulevaisuutta.
Mukavan erilainen projekti, tsemppiä siihen ja jouluiloa myös!
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Omilla sivuilla voisi myös kertoa mitä muuta nähtävää/tehtävää lähiseudulla olisi. En tiedä viitsisinkö lähteä yksinomaan viinitilaa katsomaan, mutta jos lähistöllä on vaikka tanssipaikka niin voisin lähteäkin=)
Yritän muistaa tammikuussa käydä tykkäämässä.
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kävin katsomassa Facebook-sivut nyt, ja hyvältähän siellä näyttää - sopivasti päivityksiä, mielenkiintoisella tavalla muotoiltua sisältöä ja hyväksyviä asiakaskommentteja. Uskoisin, että ainakin tunnettuuden lisäämisessä Facebookiin menosta on apua - Facebook toimii todellakin hyvin "digitaalisena viidakkorumpuna".
Sain kirjoituksestasi vinkkejä ja potkua omaan some-projektiini. Erityisesti päivityskalenterin pitäminen auttoi varmasti alkuun, hyvä idea!
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Uskon että Facebook -sivut toimivat tähän tarkoitukseen hyvin. Itselläni on ainakin hyvin vähän tietoa suomalaisista viineistä ja viinitiloista ja olisin kiinnostunut tietämään niistä enemmän.
Olisin kiinnostunut kuulemaan tilan omista erilaisista viineistä.
Mikseipä kunkin viinin kohdalle voisi laittaa ruokasuosituksenkin! Yleensähän tehdään toisinpäin, eli suositellaan jotain viiniä tietylle ruoalle. Viiniesittelyn yhteydessä voisi olla vaikkapa jokin helppo resepti ruoasta, joka korostaa kyseisen viinin aromeita.
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Temolan viinitilan Facebook -sivut näyttävät kivoilta ja päivityksiäkin sinne on tullut sekä kauniita kuvia, jotka varmasti houkuttelevat matkailijoita.
Olisin myös kiinnostunut saamaan infoa tilan omista viineistä ja niihin liittyvistä prosesseista kuvien kanssa. Yleensä toimiala Suomen olosuhteissa kiinnostaa ja olisi mielenkiintoista kuulla miten se onnistuu näin pohjoisessa. Lisäksi olisi kiinnostavaa seurata ajoittain päivityksiä/kuvia viinitilan arjesta eri vuoden aikoina.
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Viinitila näyttää todella idylliseltä ja facebook-sivuja on pidetty hyvin ajantasalla. Oli myös hyvä huomata, että nettisivut oli mainittu puumala.fi:n matkailuosiossa.
Siinä olen samoilla linjoilla edellisten kanssa, että olisi kiinnostavaa saada lisätietoja suomalaisesta viinintuotannosta, valmistusprosessista, ja toisaalta tarinoita tilan omien viinien nimien takana.
Täytyykin pitää tämän tilan nimi mielessä ja pistäytyä käymässä, sitten kun taas tuolla suunnalla liikumme!
Uskoisin, että asiakkaita saattaisi kiinnostaa tietoa viineistä laajemmaltikin, erityisesti suomalainen viinituotanta ei varmasti ole kovin tuttua monelle. Eli siis laajentaisin sisällöntuotannon, Temolan viinitilan asioiden lisäksi hieman laajempaan kontekstiin. Ja mielestäni kannattaa myös hyödyntää median nostattamien viiniin liittyvien aiheiden ja ajankohtaisten tapahtumien, esim. viinimessut, mahdolliset yhteydet viinitilaan. Eli liian tarkkaa suunnitelmaa ei kannata tehdä, vaan mieluummin olla mukana ajan hermolla mistä puhutaan.