Karvalakki 2.0?

Sain hienon tilaisuuden päästä mukaan kehittämään kosmetiikkabrändille verkkosivuja. Alun innostuksen jälkeen löydän itseni jähmettyneenä. Mitä jos en osaa? Mitä enemmän löydän tietoa verkkosivujen suunnittelussa huomioonotettavista tai vältettävistä seikoista, sitä enemmän tuska ja riittämättömyyden tunteeni projektin edessä kasvavat.   

Brosyyrit romukoppaan

Ennen riitti, että yrityksestä löytyi verkossa staattiset, brosyyrityyliset sivut. Nyt pitäisi perustietojen lisäksi löytyä ajankohtaista, tykättävää ja jaettavaa sisältöä. Sivujen pitäisi tarjota sisältökoukkuja, calls-to-actioneita, joiden pitäisi aktivoida kohderyhmä kommunikointiin. Tämän päivän verkkosivuilta täytyy löytyä blogi tai ainakin tarinoita, jotka vetoavat tunteisiin. Mielellään sivujen lisämausteeksi liikkuvaa kuvaa, sillä videothan ovat nyt niin in. Eikä tietenkään saa unohtaa yhä kasvavaa mobiilikansaa. On punnittava tehdäkö erillinen mobiilisivusto vai rakentaako sivustosta responsiivinen, jolloin sivusto skaalautuu automaattisesti vastaanottajan päätelaitteen mukaan. 

Huh. Viimeistään tässä kohtaa verkkosivuja ensimmäistä kertaa suunnittelevalla nousee verenpaine ja kämmenpohjat hikoaa. Päätin hengittää syvään ja miettiä rauhassa mistä lähteä liikkeelle.

Sisältö edellä

Tulin siihen tulokseen, että tärkeintä on hyvä sisältö. Sivuilta tulisi löytyä laadukasta sisältöä eikä yleistä sanahelinää. Mikä on se viesti, joka halutaan välittää asiakkaille? Keitä ovat asiakkaat ja mitä he hakevat sivuilta? Sivujen loogisuus ja käytettävyys tulevat sisällön jälkeen hyvänä kakkosena. Luin jostain, että keskiverto vierailija jaksaa uudelle sivulleen saapuessaan etsiä haluamaansa asiaa vain kolme sekuntia! Navigointi on siis oltava selkeää ja heti ensisilmäyksellä on nähtävä mistä on kyse.  Mitä muuta täytyy heti alussa ottaa huomioon? Visuaalinen ilme, sidokset sosiaalisen median kanaviin, hakukonelöydettävyys. Entä muuta?

Karvalakkimallilla liikkeelle?

Pohdin myös pitääkö verkkosivujen olla heti viimeisen päälle valmiina, vai voiko lähteä liikkeelle karvalakkimallista, jota kehittää hiljalleen paremmaksi? Verkossa toimintaympäristö kehittyy vauhdilla ja sivuja on joka tapauksessa jatkuvasti päivitettävä ja kehitettävä julkaisemisen jälkeen, joten ei kai ole suuri synti aloittaa vaatimattomammin ja lisätä varustetasoa hiljalleen? 

Esimerkeistä inspiraatiota

Coolhomepages -sivuille on kerätty esimerkkejä hyvistä nettisivuista. Mitkä verkkosivut ovat sinusta hyviä ja miksi? 

Verkkosivujen tekeminen on vaikeaa, mutta niiden arvostelu on helppoa. Joskus kuitenkin varoittavat esimerkit huonoista verkkosivuista voivat olla opettavaisempia, tai ainakin ne ovat epätäydellisyydessään helpottavat suunnittelijan paineita..  

Mitkä ovat sinun vinkkisi noviisille verkkosivujen kehittelijälle?

Profile picture for user Marika Kontio
Projekti

Purnukat verkkoon

Kosmetiikkabrändi Vita Liberata tarjoaa ylellisiä, hajuttomia ja 80 %:sesti luomuja itseruskettavia tuotteita niin kuluttaja- kuin ammattikäyttöönkin. Brändille halutaan rakentaa suomenkieliset verkkosivut.

  • asiakkaiden tarpeiden tunnistaminen
  • tavoitteiden täsmennys
  • sivujen sisällön suunnittelu
  • verkkosivujen markkinointi
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Hei Marika,
Oli mielenkiintoista lukea mitä pähkäilet uusia verkkosivuja suunnitellessa. Itsekin olen saman dilemman edessä, joskin en tässä blogi projektissa, vaan ihan oman pienimuotoisen liiketoiminnan verkkosivuja suunnitellessani.
Paljon on tarjolla valmiita ratkaisuja, jotka sopivat ainakin omaan projektiini, mutta sinuna ottaisin jonkun ammattilaisen mukaan suunnitteluun. Mikäli tietysti on budjettia...
Mitään puolivalmista ei kannata avata tai tarjoilla asiakkaille, se ei anna hyvää kuvaa tuotteesta tai toiminnasta. Hyvät sivut ovat mielestäni selkeät, informatiiviset ja niiden tarjoama tieto on ajateltu asiakaslähtöisesti. Mitä he kysyisivät? Mikä on seuraava kysymys? Kannattaa siis tehdä pohjatyö hyvin.
Tuotteesi vaikuttaa hyvältä ja mielenkiintoiselta, joten sinulla on tuotteen puolesta kaikki mahdollisuudet hyviin ja informatiivisiin sivuihin! :o)

Tsemppiä projektiin!
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 12:43
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Hyviä pohdintoja mielenkiintoisen projektin ja tuotteen tiimoilta. Kohderyhmänne, joka etsii tietoa luomutuotteestanne, on valistunuttta sekä kriittistäkin tuotettanne ja julkaisemianne tuotetietoja kohtaan. Tästä syystä yhdyn edellisen kommentoijan sanoihin, ettei puolivalmista tule julkaista.

Projektissanne sisällön merkitys, laatu ja informatiivisuus ovat mielestäni tärkeimmät sivuston toimivuuden ja houkuttelevuuden lisäksi. Sisällön osalta ei ole huono vaihtoehto käyttää ulkopuolista kumppania käyttäjäystävällisen sisältörakenteen ja itse sisällön luomiseen. Kannatan myös valmiiden verkkosivuratkaisujen/-ohjelmien hyödyntämistä. Näiden avulla pystyy suht kivuttomasti luomaan sivut, jotka ovat responsiiviset ja joihin voi liittää tarvittaessa esimerkiksi verkkokaupan.

Hyvällä pohjatyöllä ja onnistuneella verkkosivulanseerauksella on kauaskantoiset vaikutukset niin imagollisesti kuin kaupallisesti. Olet jo pitkällä pohdinnoissasi, joten uskon vahvasti projektin onnistumiseen!

Energiaa projektiisi :)
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 12:43
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Hei Marika,

Mielestäni olet hyvin kasannut relevantteja pointteja nettisivun kehityksestä. Samoja asioita joudun omassa työssäni tällä hetkellä ajattelemaan ja olen samaa mieltä monista asioista.

Mekin yrityksenä olemme miettineet tuota sisällön ja käytettävyyden rajaa. Toisaalta hienonnäköinen sivu auttaa lukijaa pysymään sivulla, toisaalta taas jos siellä ei ole hänelle relevanttia tietoa hän ei tule uudestaan. Mielestäni oikea ratkaisu on tarjota se tieto mikä helposti on tuotettavissa, jos pitää kokoajan rakentaa erilaisia lisäsisältö juttuja voi olla ettei synny tulosta tuhlatuista resursseista. Olemme itse ajatelleet, että nettisivu on kuitenkin hieman staattisempi isojen linjojen, kuten uusien tuotteiden ja brändien, showroom ja ajakohtainen tiedotus hoituu sosiaalisen median kautta. Näiden roolien jako kannattaa selvittää ennen kuin alkaa nettisivua rakentamaan, ettei tule turhaan sama asia kahteen paikkaan hieman eri tavoin.

Onnea projektiin.
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 12:44
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Verkkosivut, tuo yritysten nykyajan "must have" käyntikortti on haastava, koska kuten mainitsitkin, enää ei riitä pelkät info-sivut vaan yrityksen imago pitää laittaa peliin myös verkkoon.

Itselläni ei ole kokemusta verkkosivujen tekemisestä kuin sen verran mitä aikanaan xhtml-koodia opetellessani koulussa olen jotakin karvalakkia koodaillut harjoitustyöhön. Tästä syystä kommentoin nyt puhtaasti kuluttajan näkökulmasta. Oli mielenkiintoista lukea, että tilastastotkin sen kertovat, että 3 sekuntia on aika, jonka jaksaa etsimiseen kuluttaa. Se on totta, käytettävyys ja sivujen loogisuus on ensiarvoisen tärkeää. Minulle on tärkeää, että sivuilta löytyvät yrityksen yhteystiedot helposti, puhelinnumeron kera. Ne pitäisi löytyä helposti esimerkiksi Ota yhteyttä- tai Yhteystiedot-otsikon alta. Olen joskus törmännyt sivuihin, jossa yhteystietoja saa etsiä kissojen ja koirien kanssa ja ainoa mitä löydät on jokin nettilomake myyjän yhteydenottoa varten.

Visuaalisuutta tärkeämpää on siis käytettävyys ja informatiivisuus, tuote-esittelyt mahdollisine hinnastoineen ja mistä niitä saa ostettua. Minun mielestäni ns. karvalakki-versiolla voi lähteä liikkeelle, kunhan ilme ja perusasiat on mietitty loppuun asti heti alussa. Lisätoimintoja kuten tarinoita ja blogeja voi lisätä myöhemminkin. Kehitys on tärkeää ja siksi voit hyvin jättää joitakin asioita toiseen vaiheeseen. Kannattaa tarkkaan pohtia onko tarpeen ilmoittaa asiakkaille sivujen keittämisestä, koska mikään ei ole ärsyttävämpää kuin törmätä sivuilla ilmoitukseen sivujen päivityksestä tai, että sivut ovat työnalla. Kuten Anttikin totesi, sisältöä pitää tuottaa resurssien mukaisesti, jotta sivujen päivittämisestä ei tule liian suurta taakkaa toteutettavaksi.

Tsemppiä projektiin!
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 12:44
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Moikka Marika!

Mielestäni kaikista parhaana nyrkkisääntönä voisi verkkosivujen suunnittelun aloittamisessa pitää sitä, miten itse kulutat verkkosisältöä. Mikä sinua kiinnostaa, mitä klikkaat, mitä tietoa sivustolta haet, miten käytät sivustoja mobiililaitteella ja mitä kaikkea tietoa odotat navigaation sisältävän?

Olisi mukava kuulla, miten projektisi on edennyt. Luultavasti se onkin jo valmiina? :)
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 12:44
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Moikka Marika!

Mielestäni kaikista parhaana nyrkkisääntönä voisi verkkosivujen suunnittelun aloittamisessa pitää sitä, miten itse kulutat verkkosisältöä. Mikä sinua kiinnostaa, mitä klikkaat, mitä tietoa sivustolta haet, miten käytät sivustoja mobiililaitteella ja mitä kaikkea tietoa odotat navigaation sisältävän?

Olisi mukava kuulla, miten projektisi on edennyt. Luultavasti se onkin jo valmiina? :)
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 12:44
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Hei! Olet mielestäni oikeilla jäljillä siinä, että hyvä sisältö on tärkein yrityksen verkkosivuja ajatellen. Hienot kuvat ja videot ovat pikemminkin ärsyttäviä, jos sivuilta ei saa irti muuta kuin näyttävän visuaalisen ilmeen. Toki selkeä ja siisti asettelu edesauttaa sisältöön tutustumisessa, mutta hyvä sisältö antaa ateeksi pienet "kauneusvirheet".

Ihmiset ovat nykyään niin tietoisia yleisimmistä markkinointikeinoista, että turhanpäiväinen sanahelinä ei lämmitä, vaan sisällön pitää antaa jotain uutta ja mielellään sitä, mitä sivuilta tultiin hakemaan. Tähän liittyy myös loogisuus; kuten kirjoituksessasi mainitsit, lukija jaksaa etsiä tietoa keskimäärin vain kolme sekuntia, mikä oli melko yllättävä tieto. Toisaalta jos ajattelee itseään, nettisivuilla ei kovin kauaa jaksa taistella ja etsiskellä, vaan helpompaa on siirtyä toisen palveluntarjoajan sivuille ja etsiä sieltä.

Tuo karvalakki-malli on oikein hyvä malli aloittaa tällainen projekti. Parempi että asia on ytimekäs ja selkeästi sekä loogisesti esitetty kuin että aiheita on kerätty sieltä täältä ja se rönsyilee iloisesti laidasta laitaan. Niinhän se on, että osaa melko nopeasti sanoa, onko verkkosivut hyvät vai huonot, mutta hyvien sivujen laatiminen onkin sitten toinen juttu.
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 12:45
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Hei!
Olet asian ytimessä. Verkkosivut ovat tänä päivänä aivan oma maailmansa. Kun ennen riitti jokin kiva kuva ja yrityksen yhteystiedot, niin nyt verkkosivujen pitää olla jotakin aivan muuta.

Oliko ennen kaikki paremmin? Ei varmaankaan. Verkkosivut, joilla on liikaa tietoa jota kukaan ei löydä, ei kuitenkaan palvele yritystä millään lailla. Siinä mielessä yksinkertaistettu ns. karvalakkimalli on varmasti hyvä alku. Ja nimenomaan parempi alku kuin levällään oleva paletti monien klikkauksien takana.

Omassa organisaatiossani tehtiin muutama vuosi sitten verkkosivuja pitkään ja ajatuksella. Kun verkkosivut vihdoin olivat valmiit, oli niiden alustana ollut palvelin auttamattomasti vanhentunut. Oli aloitettava koko projekti uudelleen. Tämän opetuksena liene oli, että liikaa ei kannata jäädä pohtimaan ja aina se kaikkein pisimpään ja tarkimpaan pohdittu ratkaisu ei ole paras.
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 12:45
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Hei, hyvä aihe ja tuttu tunne; riittämättömyys, kun tarjonta kaikessa on nykyään niin valtavaa. Tykkäsin selkeistä pohdinnoistasi ja tavoitteenasetannastasi. Aluksi onkin tärkeää miettiä kohderyhmää ja sivujen pääasiallista tarkoitusta. Kuulostaisi siltä, että on perusteltua aloittaa aika karvalakki-sivuilla ja koota sinne perustiedot, jotta potentilaaliset asiakkaat löytävät sen mitä yrityksestä/tuotteista etsivät ja haluavat löytää. Itse arvostan sivujen informatiivisuuden ja helppokäyttöisyyden lisäksi selkeyttä. Kuten kirjoititkin, kävijän tulisi muutamassa sekunnissa löytää reitti haluamiinsa tietoihin.

Yksi huomionarvoinen seikka on mielestäni myös se, miten kohderyhmänne tavoittavat tuotteen/yrityksen? Millaisilla hakusanoilla ja -koneilla päädytään sivustolle ja miten tarjoamianne tuotteita etsivät tavoittavat löytävät yrityksen?

Ajatus verkkokaupasta on hyvä ja kannattaa varmasti ainakin miettiä sitä jos ei heti, niin ehkä myöhemmin. Että sivusto taipuu tarvittaessa verkkokaupan vaateisiin, jos sellainen päätetään perustaa.

Onnea uusien sivujen rakentamishankkeelle, kannattaa pitää pää kylmänä ja perusasiat mielessä, kuten sinulla tuntuu olevankin! Tehdä ensin perusasiat kunnolla ja jättää turha kikkailu liikkuvan kuvan ja videon muodossa muille, mikäli ei ole tarpeeksi resursseja sen tyyppisten elementtien hyödyntämiselle.
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 12:45