Itkuksihan se sitten meni – vetovoimainen nettisivu

Projektini kiinnostavin osuus on nettisivujen benchmarkkaus. Luulisi olevan helppoa löytää visuaalisesti näyttäviä ja käytettävyydeltään soljuvia sekä selkeitä sivuja. Mutta ei – laaja internetin maailma on sivuja pullollaan, eikä yksinkertainen Google-haku tuota kuin mielipidepalstojen kyseenalaista antia.

Onneksi ihmisillä on tapana järjestää maailma asettamalla asioita paremmuusjärjestykseen. The Webby Awards on yksi johtavista kansainvälisistä internet-sisältöjen arviointikilpailuista. Kilpailun järjestää ja tuomaroi The International Academy of Digital Arts & Sciences (IADAS). Suomen suurin digitaalisen median töiden kilpailu on Grand One. Kilpailun järjestää Re:Media Oy ja tuomareina on suomalaisen markkinointi- ja viestintämaailman ammattilaisia.

Nettisivut voivat olla monella tapaa vetovoimaiset, mutta yritykseni tapauksessa saalistan kolmea ominaisuutta:

  • visuaalinen WOW, joka saa pysymään sivulla ja muistamaan sivun
  • hyvä käytettävyys eli selkeät valikot ja koko ajan näkyvillä oleva sivunavigaatio takaisin löytämistä varten
  • sivu toimii hyvin myös mobiilisti


Kohteet ja kriteerit kasassa, referenssejä etsimään

The Webby Awardsien tarjonnassa pysähdyin ja juutuin tuijottamaan Wild Aidin The Last Days of Ivory –sivun alkunäyttöä. Äänetön, taitavasti tehty animaatio, joka sisälsi koko ruudun näytöltä norsujen massamurhaa ihmisen turhamaisuuden vuoksi, oli todella koskettava. Jatkoin veden kaivamista silmistäni klikkaamalla Action Contre La Faimin Echoes of Tsunami -sivua. Sivustolla esitetään tsunami-katastrofi äänimaailman keinoin ja kerrotaan tehdystä avustustyöstä. Onneksi löysin myös jotain mieltä ylentävää: Alfred Servicen animoitu sivu toi hymyn huulille. Alfredilla pyykit pestään herkistyneen yksisarvisen kyynelillä (kuva). Nämä kaikki kolme mallia olivat erittäin WOW, mutta käytettävyydeltä kaipaan lisää sujuvuutta ja etenkin yksinkertaisuutta. Sivuja yhdisti se, että kaikissa niissä kerrottiin tarina ja käytettiin liikkuvaa kuvaa, ja että ne skaalautuivat eri näyttöihin ja mobiiliin hyvin.

Tunnekuohujen jälkeen oli vaikea keskittyä Suomen antiin, eikä Grand Onesta löytynyt helposti kokonaisia nettisivuja arvioitavaksi. Niinpä palasin jo aiemmin suosikikseni nouseen suomalaisen nettisivun pariin. Kyrö Distillery Companyn sivuilla on kaikki kohdallaan niin visuaalisesti kuin teknisestikin. Nettisivu viestii yrityksen brändistä kympin arvoisesti. Kyrö Distilleryn sivusta ja yrityksen brändäyksestä aion ottaa mallia.

Profile picture for user Anna
Projekti

Vetovoimaiset nettisivut

Projektissani tutkin, millaiset ovat vetovoimaiset nettisivut. Benchmarkkaan sivustoja ja pohdin, minkälaiset sisällöt ja toiminnot oman yritykseni sivuilla vastaavat parhaiten yritystoimintani ja asiakkaitteni tarpeisiin.

 

Tavoite on selvittää

  • minkälaisia nettisivumalleja on olemassa
  • minkälaisia sisältöjä parhailla sivustoilla on
  • minkälaisia liitännäisiä tarvitsen (esim. verkkokauppa, blogi, somefiidit)
  • minkälainen kokonaisuus on vetovoimainen.
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Kiitos hyvästä ajatuksia herättävästä kirjoituksesta!

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että hyvän pohjan uusien verkkosivujen suunnittelulle luo oman yritystoiminnan ja kohderyhmän tunteminen. On tärkeää miettiä etukäteen mitä verkkosivuilta haetaan ja mitä sivustolla tavoitellaan.

Onko esimerkiksi tarkoitus, että sivusto toimii yrityksen tietopankkina vai haetaanko sivustolla juurikin mainitsemaasi yrityksen brändiä tukevaa visuaalista WOW-efektiä ? En sano, että nämä kaksi ovat toisena poissulkevat ominaisuudet, mutta voi olla visuaalinen WOW-efekti menettää tehonsa nopeasti. Visuaaliset elementit ovat tärkeitä, mutta niiden ei pitäisi tulla tiedon löytämisen esteeksi.

Kävin myös tutustumassa Kyrö Distillery Companyn sivuihin ja olen kanssasi samaa mieltä, että sivusto on hyvä. He ovat onnistuneet luomaan sivuston, joka on visuaalisesti kaunis ja samalla helposti navigoitava. Tämä ratkaisu on varmasti hyvä ja toimiva heidän toimialallaan.
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 10:09
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Kiitos kommentista! Totta turiset: Nettisivujen sisällöllinen vetovoimaisuus on näkökulmaltaan eri asia kuin visuaalinen vetovoimaisuus. Kumpaakin tarvitaan. Blogikirjoitus kertoo benchmarkkauksen alkuhetkistä. Minun piti keskittyä aivan muihin asioihin kuin sivujen tuottamiin tunteisiin, mutta toisin kävi.
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 10:09
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Mielenkiintoinen aihe, josta tosiaan luulisi löytyvän aineistoa benchmarkaukseen.

Kirjoituksesi oli selkeä ja sopivan mittainen. Linkit innostivat klikkaamaan - kaikkiahan varmasti kiinnostaa miltä näyttää palkitut verkkosivut - mutta itse Webby Awardsin sivustolta en löytänyt voittajareferenssejä ja Grand Onessa tosin hyvin lyhykäinen esittely. Parantamisen varaa heillä ainakin käyttäjäystävällisyydessä ;)

Ehkä kannattaisi katsastaa myös kilpailijoiden tai mahdollisesti maailmalta saman alan yritystenkin sivustoja ja nimenomaan niiden sisällöllistä antia: mikä on muiden alan yritysten mielestä tärkeää sisältöä ja toiminnallisuuksia?

Tsemppiä löydöksien hyödyntämiseen!
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 10:10
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Kiitos vinkeistä ja tsempeistä! Tuo saman alan yritysten sivujen vertailu onkin yksi tärkeä osa kokonaisuutta. Halusin pitää blogikirjoituksen tosiaan sopivan mittaisena ja rajasin sen sisällön tarkasti.
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 10:10
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Heippa Anna!
Mikäli palveluliiketoiminnan benchmarkit kiinnostavat niin suosittelen kurkkaamaan Air bnb:n ja Ûberin sivuja. Vaikka ovatkin hieman liian hype-palveluja juuri nyt, niin itselle sopii parhaiten sivusto, joka on super-selkeä ja heti tietää mistä on kysymys :) Monimutkaiset sivut, jotka vaativat miljoona klikkiä aiheuttavat vain turhaumaa.
Good luck projektisi kanssa!
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 10:10