Työnantajani on rikki – voiko sen korjata?

Helsingin yliopiston teoreettisen fysiikan tutkija Syksy Räsänen

Tällä hetkellä yksi pinnalla olevista viestinnän ja rekrytoinnin trendeistä on työnantajamielikuva. Työnantajamielikuvalla tarkoitetaan organisaation brändiä työnantajana. Voiko siihen vaikuttaa vai onko se ilmiö, joka elää omaa elämäänsä?

Hyvä työnantajamielikuva ei synny itsestään, vaan se pitää rakentaa. Se, miltä organisaatio näyttää ulospäin, lähtee organisaation sisältä. Kun kirjoitin Googlen hakuun työnantajani nimen Helsingin yliopisto, sain neljänneksi hakutulokseksi Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksen ”Helsingin yliopisto on rikki – olen kadottanut intellektuellin kotini”. Myös Helsingin yliopistossa ollaan organisaatiomuutoksen ja yt-neuvottelujen jälkeen hyvin kiinnostuneita siitä, onko se enää houkutteleva työnantaja ja millainen sen työnantajamielikuva nykyään on.

Kerro ainutlaatuinen uratarina

Käymme elokuvissa ja luemme kirjoja mielenkiintoisten tarinoiden takia. Myös organisaatiot ovat täynnä satoja mielenkiintoisia tarinoita, jotka vain odottavat kertomistaan. Jostain syystä organisaatiot kuitenkin monesti mieluummin ostavat kalliita brändikampanjoita kuin käyttävät markkinoinnissaan oman ainutlaatuisen henkilökuntansa aitoja uratarinoita. Monet oppilaitokset sen sijaan ovat jo oppineet jakamaan verkkosivuillaan ja sosiaalisen median kanavissaan aitoja opiskelijatarinoita.

Hyvät henkilöbrändit lisäävät organisaation houkuttelevuutta ja työnantajamielikuvaa. Maailmanlaajuisissa yliopistovertailuissa Helsingin yliopisto sijoittuu yleensä sadan parhaan tutkimusyliopiston joukkoon. Siellä työskentelevät siis myös maailman parhaat tutkijat. Tuntuu, että yliopisto on aiemmin vähän jopa arastellut nostaa huippututkijoitaan esille. Tarinallistamisen noustessa yhdeksi viestintätrendiksi yliopistokin on vihdoin rohkaistunut nostamaan heidän huikeat tarinansa ja tutkimustuloksensa viestinnässään esiin. Vahvat tutkijabrändit ovat myös yliopiston etu, sillä ne vaikuttavat positiivisesti myös yliopiston työnantajamielikuvaan ja samalla tavalla yliopiston hyvä maine heijastuu tutkijoiden henkilöbrändiin.

Hyvä kello kauas kuuluu

Viestintä on yksi tärkeimpiä asioita työnantajamielikuvan välittämisessä. Jos organisaatio ei viesti siitä, miten hyvä työpaikka se todellisuudessa on ja mitä siellä tehdään, jäävät yllä olevan kaltaiset mielipidekirjoitukset päällimmäisiksi mielikuviksi.

Erityisesti organisaation omien työntekijöiden aktiivisuus sosiaalisessa mediassa eli työntekijälähettilyys on yksi tehokkaimpia keinoja vaikuttaa positiivisesti työnantajamielikuvaan. Tämä on huomattu Helsingin yliopiston viestinnässäkin, joka on viime aikoina opastanut tutkijoitaan hyödyntämään sosiaalista mediaa tutkimustulostensa jakamisessa. Helsingin yliopiston tutkijat tekevät joka päivä tekoja maailman parhaaksi. Sosiaalinen media soveltuu erinomaiseksi välineeksi kertoa näistä ylpeyttä herättävistä teoista kansantajuisesti. Todellinen työnantajamielikuva syntyy siis monesta tarinasta ja palasesta – niistä rikkinäisistäkin.

 

PS. Kiitos teille kaikille, niin opiskelijoille kuin opettajillekin hienojen tarinoiden jakamisesta yritysviestinnän kurssilla! Rentouttavaa joulunaikaa ja menestyksellistä uutta vuotta 2018!

Kuva: HY:n brändikuvassa teoreettisen fysiikan tutkija Syksy Räsänen

 

Profile picture for user Erja M.
Projekti

Löytyvätkö maailman huiput somesta?

Tällä hetkellä yksi pinnalla olevista viestinnän ja rekrytoinnin trendeistä on työnantajamielikuva. Sosiaalinen media on puolestaan tehokas väline työnantajakuvan viestinnässä. Kehittämistehtävässä pureudutaan siihen, miten Helsingin yliopistossa rekrytoinnin tukena ja työnantajakuvan rakentamisessa voidaan jatkossa hyödyntää entistä systemaattisemmin sosiaalisen median kanavia.

Hankkeeni tavoitteet:

  • Selvittää, mitä sosiaalisen median kanavia hiljattain yliopistoon rekrytoidut tutkijat ja opettajat ovat käyttäneet hakuvaiheessa ja millainen työnantajamielikuva heillä on Helsingin yliopistosta?
  • Saada uutta tietoa tutkijoiden ja opettajien sosiaalisen median kanavien käytöstä rekrytoinnissa.
  • Selvittää mitä sosiaalisen median kanavia kannattaa jatkossa rekrytoinnissa käyttää.
ArjaK KIRJOITTI:
Hei. Onpa sinulla mehevä aihe ja hyvin siitä kirjoitat. Itse jäin miettimään Helsingin yliopiston mainetta ja työnantajamielikuvaa. Katselen tietenkin ulkopuolelta ja minun korviini ovat kantautuneet ne kaikki ikävät tarinat siitä, mitä massa-YT:t saivat aikaan yliopistolla. Mielikuvassa on tosiaan kirkastamista, mutta noin massiivisissa ongelmissa kirkastamisen pitäisi varmaan lähteä muualta kuin viestintäosastolta - ikään kuin aivan perusteista. Toki Hgin yliopisto on valtavan iso paikka, jossa on toki myös tyytyväisiä tekijöitä. Tietty näitä mielipiteitä pitäisi saada myös julkisuuteen. Mutta en usko, että pelkillä hyvillä henkilöbrändeillä päästään kovinkaan kauas. Toki sitten, kun asioihin todella tartutaan ja alkaa hyvää tulosta näkyä, kannattaa panostaa paljon työntekijäviestintään. Mikäs sen mukavampaa, kuin kertoa hyvästä työpaikastaan.
Lähetetty Pe, 12/22/2017 - 18:05
MarjaanaK KIRJOITTI:
Hei Erja! Kiitos hyvästä kirjoituksestasi. Mielenkiintoinen ja ajankohtainen aihe. Ja näen myös miksi HY:ssa on tähän tartuttu. Olet oikeassa että mielipidekirjoitukset ja kulkevat tarinat voivat vallata mielikuvaa, jos mitään vastinetta ei tule organisaation sisältä. Kiva olisi lukea tarkemmin miten tietoa (käytännössä) kerätään. Ja minkälainen tuntu on, minkälaista palautetta työnantajamielikuvaviestintä on saanut?
Lähetetty Ti, 12/26/2017 - 15:46
Erja M. KIRJOITTI:
Hei,

Kiitos teille molemmille ajatuksia herättävistä ja rakentavista kommenteistanne. Se on tosiaan viestintä, joka on jo pidemmän aikaa kerännyt niitä tarinoita. HY:n tutkijat etsivät vastauksia ilmastonmuutokseen, ravinnon riittävyyteen, kaupungistumiseen, Itämeren suojeluun sekä moneen muuhun maailman ongelmaan ja näitä tarinoita meillä halutaan kertoa. Ja tietysti huippututkijoista kilpailtaessa halutaan kertoa myös näistä henkilöistä itsestäänkin tutkimuksen takana. Tarinoiden tehoa ja tenhoa testataan mm. verkkosivuillamme ja markkinoinnissamme muutenkin.

Terkuin Erja
Lähetetty Ma, 01/15/2018 - 11:27