Sosiaalinen media saapuu Hiusbulevardiin

Tavalliselle pienyrittäjälle sosiaalinen media on sokea piste: Miten se voi tukea liiketoiminnan tavoitteita? Se on myös viidakko, jossa helposti eksyy, jos suunnittelulle ja toteutukselle ei ole annettu tarpeeksi aikaa. Resurssit ovat usein rajallisia ja yksityisyrittäjän arki on kiireistä. Toisaalta sosiaalinen media mahdollistaa paljon ja avaa mainonnalle ja viestinnälle uusia ulottuvuuksia.

Kun aloitin Yritysviestinnän uudet ympäristöt -kurssin, mieleen juolahti heti tuttavani kampaamoalan yritys. Olemme paljon keskustelleet siitä, että olisi aika lähteä hyödyntämään sosiaalista mediaa markkinoinnin ja viestinnän työkaluna. Nyt on täydellinen mahdollisuus toteuttaa pitkäaikainen ajatus ja paneutua aiheeseen kunnolla.

Kampaamoala on jatkuvasti uudistuvaa ja kilpailu on kovaa. Tämän vuoksi yrittäjän on pakko erottautua joukosta. Tärkeintä Facebook-sivujen suunnittelussa on siis se, että ne ovat huomiota herättävät ja mielenkiintoiset sekä antavat asiakkaalle tarpeeksi tietoa yrityksestä.

Nyt ei muuta kuin käärimään hihat ylös! Miten hyödyntää sosiaalisen median monipuolisuutta viestinnässä?

Profile picture for user Jenna Röhn
Projekti

Facebook kampaamoalan yrityksen viestinnässä

Facebook-sivujen keskeinen tarkoitus on hankkia yritykselle enemmän näkyvyyttä ja kerätä potentiaalista asiakaskuntaa.
Sivusto on informatiivinen ja keskittyy trendivinkkeihin, asiakaskysymyksiin, tuote-esittelyihin sekä erilaisiin tarjouksiin. Tarkoituksena on myös markkinoida kuvapäivityksillä onnistuneita töitä.
Sivujen onnistumista mitataan kävijämäärillä (esim. tykkäyksillä) ja uusien asiakasmäärien kasvulla.

  • näkyvyyden lisääminen ja erottautuminen
  • asiakkaiden palveleminen ja osallistaminen
  • asiakasmäärän kasvattaminen
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Ei muuta kuin avaamaan nopeasti sivua, niin alatte saamaan sinne sisältöä. Tsemppiä!
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 14:42
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Sekä mahdollisuuksia että haasteita kyllä projektissasi riittää. Facebook on parhaimmillaan hieno viestintäväline, mutta jos sen oikein tekemiseen ja pyörittämiseen ei riitä aikaa, niin silloin se on turhaan aikaavievä ja harmaita hiuksia aiheuttava kohde...

Itse olen pähkäillyt sen asian kanssa, että miten sivustosta saisi aktiivisen ja vuorovaikutteisen - niin että se ei olisi vaan nettisivujen tapainen yksisuuntainen tiedotuskanava. Mutta tästä omassa blogikirjoituksessani sitten lisää.

On hauska seurata projektisi etenemistä. Ystäväni perusti juuri heidän kampaamo-kauneushoitolalleen Facebook-sivut. Täytyykin vertailla miten projektit etenevät:).
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 14:42
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Arvostan asiakkaana sitä, että kampaamoalan yrittäjä seuraa aikaansa ja kehittää toimintaansa - se näkyy myös kädenjäljessä. Ja facebook-sivujen avaaminen tarjoaa tähän oivan tilaisuuden! Minua kiinnostaisi kovasti nähdä kuvia erilaisista hiusmalleista ja trendeistä, kun tuntuu että on niin helppo tilata aina "se sama kuin viimeksi" kun istuu sinne kampaamotuoliin :-)
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 14:42
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Suosittelen muuten ehdottomasti sitä, että käytätte maksettua Fb-mainontaa, ainakin aluksi. Se ei ole kallista eikä vaikeaa toteuttaa. Ja ehdottomasti kannattaa rummuttaa Fb-sivuja kaikessa muussa viestinnässänne. Nämä keinot toimivat ainakin meillä.
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 14:43
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Mielestäni facebook-sivut sopisivat erinomaisesti Sannan ehdottamiin hiusmallien kuvien julkaisuihin. Lisäksi mielenkiintoista olisi lukea hiusten hoito-ohjeita kauden mukaan esimerkiksi sähköistyvät hiukset, auringon vaikutus hiuksiin ja päänahkaan jne. Näihin voisi yhdistää sitten suositeltuja hoitotuotteita. Lisäksi vaikka eri hiustyypeille hoito ja huolto-ohjeita.

Tietenkin näiden lisäksi tarjouksia esim. hiljaisempaan kauteen ( tai hiljaisempaan kellon aikaan) hiusten leikkuu -10% tai vastaavaa.
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 14:43
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Ystävälläni Memmalla on Facebookissa kampaamonsa sivut ja ne on löydetty hyvin. Memma kirjoittelee Facebookkiin ainakin viikoittain, välillä päivittäinkin jos aikaa riittää.

Hiusmallien kuvia on lisätty sitä mukaa, kun töitä on tehty ja kuvia on syntynyt. Sivuilla ilmoitetaan poikkeavista aukioloajoista, vapaaksi yllättäen tulleista ajoista, tarjouksista, uusista tuotteista ja koulutuksista, jota Memma ja hänen kampaajansa ovat käyneet.

Mian mainitsemat hoito-ohjeet ovat loistava idea. Hoitotuotteita sivuilla onkin jo mainostettu, mutta kehoitankin kirjoittamaan tuotteen oheen vielä jonkun hoitovinkin!

Olen Helin kanssa samaa mieltä siitä, että Fb-sivujen rummuttaminen kaikessa viestinnässä on erittäin tärkeää. Tietyillä oloilla Facebook voi saada jopa isomman merkityksen kuin yrityksen omat nettisivut!
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 14:43
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Ehdottomasti olisi hienoa, jos kampaajan Facebook-sivuilla olisi kuvia tehdyistä töistä! Ja tarjouksilla saa varmasti houkuteltua ainakin tiettyyn rajaan asti uusia tykkääjiä ja asiakkaita. Kunhan työn jälki vastaa odotuksia, niin asiakkaat varmasti myös jäävät. Tärkeintä varmasti on, että sivujen päivittämiselle jää aikaa myös tämän opintojakson ja projektisi päättymisen jälkeen. Kokonaan toinen asia on se, miten Facebook-sivut saadaan "suuren yleisön" tietoisuuteen.
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 14:43
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Minusta myös hiusmallien julkaiseminen runsaassa määrin on hyvä juttu. On helppo itse miettiä mitä haluaa jos on voinut katsella vinkkejä etukäteen. Erottautuminen Facebookissa tuntuu vaikealta, mutta mielenkintoiselta. Seuraan myös mielenkiinnolla miten projekti etenee.
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 14:43
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Kuvapäivitykset ovat tulossa, kunhan saan kerättyä tarpeeksi kuvia ensin! Saan kuvat esille Facebookiin, luultavasti vielä tämän vuoden puolella. Uskon myös itse, että ihmisiä kiinnostaa nähdä mitä kaikkea uutta voi hiuksille loihtia! On kuitenkin tärkeää, että löytyy paljon erilaisia vaihtoehtoja koska meitä on niin moneen matkaan.
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 14:44