Hiljaa hyvä tulee

Mitä, missä, milloin?!

Piskuisella työpaikallani on viime aikoina pohdittu, josko menisimme someen. Siellähän on kaikki, Facebook on uusi netti, myynti on kasvanut kaverillakin.. täytyyhän meidän!

Oikeutettu kysymys on, onko jokaisen yrityksen oikeasti pakko olla mukana sosiaalisessa mediassa? Ihan jokaisen yrityksen ei ehkä sittenkään tarvitse olla niin kovin vuorovaikutteinen? Tämä keskustelu on omassa organisaatiossani nyt käyty, ja lopputulos on, että meidän kyllä tarvitsee. Lisäpontta päätökselle antoi tänä keväänä toteutettu asiakastyytyväisyyskysely, jossa toistui tarve luontevaan keskusteluyhteyteen, lisätietojen saamiseen sekä ylipäätään halu seurata meitä ja pysyä kärryillä palvelutarjonnastamme. Suunta on siis selvillä, enää puuttuvat keinot ja sisältö!

Mitä? Ja ketä kiinnostaa?

Niin, sisältö. Selvää on, ettei sosiaaliseen mediaan(kaan) pidä rynniä pelkän välineen vuoksi. Sisältö ratkaisee. Sisällön tulee olla pohdittua, kohdennettua ja sen tulee tarjota asiakkaillemme lisäarvoa.

Sisältöideoita leijuu ilmassa, mutta vielä ei ole varmuutta, mistä kaikista napataan kiinni. Mainoslauseet eivät kiinnosta ketään, mutta asiantuntijan päivityksiä alan ajankohtaisista kuulumisista – ehkä?

Facebook-sivusto puoltaa paikkaansa jo pelkän keskusteluyhteyden avaamisella; asiakkaamme haluaisivat pitää meihin yhteyttä sitä kautta. Sehän sopii, mutta aika ajoin olisi varmasti hyvä julkaista jotakin omallakin seinällä. Sitä samaa pohdittua, kohdennettua sisältöä kannattaisi toki jakaa sitten muitakin väyliä pitkin.

Missä – kuka näistä kaikista selvän ottaa? 

Niin, ne muut sovellukset. Asiantuntijablogin pitäminen olisi meille luontevaa, ja sen postauksia voisi jakaa Facebooksissakin. Mutta mitä muuta – Twitter, LinkedIn..  Tämän pohdinnan osalta olemme vielä lähtöruudussa.  Pienellä firmalla tulevat hyvin nopeasti vastaan resurssien rajat, niin määrän kuin laadunkin suhteen. Diginatiiveja emme ole, nörteiksi emme tule – mutta digitaalisen median osaajiksi ehkä kuitenkin.

Selvää on, että uusi media vaatii uudenlaista osaamista. Ei pelkästään sovellusten hallintaa, mutta myös tulee osata ottaa huomioon esimerkiksi mobiilikäytön vaatimukset, asiakkaiden tietoturva esimerkiksi ryhmiä luotaessa ja varmaan paljon muuta, mitä emme tässä vaiheessa osaa edes ajatella. Kouluttautumista, kouluttautumista ja hiukan myös ulkoistamista on luvassa, ennen kuin projekti on maalissa.

Milloin?

Niinpä niin. Tietenkin olisi pitänyt jo.  Mutta hiljaa hyvä tulee, uskotaan meillä. Ennen sivujen lanseeraamista on hyvä pysähtyä miettimään perusasioita. Kuten sitä, mikä on hyvä hetki astua näyttämölle ja kun se on tehty, miten usein päivityksiä tehdään.

Pikkufirman vuodenvaihteen kiireet ovat omaa luokkaansa, eikä loppuvuosi ole paras ajankohta uuden aloittamiseen muutenkaan. Aikataulutavoite on asetettu tammikuulle; siihen mennessä vastauksia –ei ehkä ainoita oikeita, mutta hyviä – edellä mainittuihin kysymyksiin, ja sitten sukellus somen maailmaan!

Profile picture for user Anne Järvinen
Projekti

Hiljaa hyvä tulee - harkiten SoMen maailmaan

Kehitysprojektina suunnittelen oman työpaikkani someen viemistä. Yrityksen toimiala on työhyvinvointipalvelut. Projektin aikana punnitaan sosiaalisen median riskejä ja mahdollisuuksia sekä kartoitetaan sidosryhmien suhtautumista asiaan. Suunnitelmassa otetaan kantaa eri sovelluksien tarpeellisuuteen ja niiden käyttöönoton edellytyksiin.

Kehittämisprojektin tavoitteet:

  • tutkia, mitä sosiaalinen media antaisi meille ja mitä uhkia se voi luoda
  • kartoittaa eri sovellusten tarpeellisuus ja käyttöönoton ajankohta
  • suunnitella Facebook-sivut ja kirkastaa sivujen tavoite.
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Itse seuraan muutaman yrityksen fb-sivuja. Olen näiden yritysten vakioasiakas ja lähinnä minua kiinnostavat erilaiset tapahtumat ja uutuudet, joista yritykset tiedottavat Facebookin kautta. Mielestäni se toimii hyvin, koska päivitykset pompsahtavat omalle seinälleni ja näin ollen pysyn ajantasalla ilman että minun tarvitsee varsinaisesti etsiä tietoa. Olen kuitenkin hyvin kriittinen sen suhteen kenen sivuistoista fb:ssä tykkään, koska liiallinen tiedottaminen ja mainonta lähinnä ärsyttää, jos yritystä ei aidosti koe itselleen tärkeäksi.

Lisäksi fb on hyvä viestinnän väline, kuten blogissa kirjoititkin. Siellä on helppo kysäistä jotakin ja usein sieltä saa varsin pian vastauksiakin. Päivittämisen ja ylläpidon kanssa täytyy varmasti olla yrityksissä tarkkana, että vastaukset todellakin tulee kohtuullisessa ajassa. Mutta mikä on kohtuullinen aika? Pieneen ja yksinkertaiseen kysymykseen toivoisin itse saavani vastauksen arkisin ja virka-ajan puitteissa muutaman tunnin sisällä. Isommat jutut ovat sitten eri asia, eikä niitä aina edes voi tai kannata ryhtyä somessa ratkomaan.

Kysymyksesi siitä, pitääkö kaikkien olla somessa on kutkuttava. Tekisi mieli vastata yksiselitteisesti että pitää, mutta se ei liene ole totuus. Kuten sanoit, sisältö on tärkeämpi kuin väline. Varmasti myös asiakkaiden toivomuksia kannattaa kuunnella, mitä he toivoisivat somessa olevan? Mitkä heidän odotukset ovat?

Itselleni on jäänyt epäselväksi se, millaisella profiililla yritysten työntekijät fb:ssä liikkuvat? Ovatko he samalla profiililla kuin ovat siellä yksityisestikin vai voiko Facebookiin luoda useampia profiileja samalle ihmisille, eli voiko käytössä olla ns. virkaprofiili ja yksityisprofiili? Ja voiko työnantaja pakottaa työntekijänsä rekisteröitymään Facebookiin, jos työtehtävät niin vaativat?

Onnea matkaan!
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 12:14
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Hei Anne. Olet tehnyt hyvää pohdintaa, kuinka moneen kanavaan teillä riittää resurssit. Viestintä sosiaalisessa mediassa on yksi tehtävä siinä kuin muutkin. Sille täytyy varata aikaa ja tilaa jonkun työnkuvassa. Jos se tehdään kaikkien muiden töiden ohella, on selvä, että jotain rajauksia on pakko tehdä.

Some on tullut jäädäkseen suomalaisten viestintäkanavaksi. Vaihtoehtoja on lukuisia, pienemmän yrityksen on tarkoin mietittävä, millä strategialla se lähtee liikkeelle. Tämän kurssin aikana olen havainnoinut, että Facebookia käytetään asiakkaiden kanssa keskusteluun, siihen se sopii hyvin. Jos ei ole aikaa joka päivä päivystää, voi sinnekin laittaa vastaanottoajan, kuten Saleslionilla oli tehty, he vastasivat kysymyksiin perjantaisin. Facebookissa saa myös pikkurahalla nostettua yritystä esille kohdennetusti.

Jostain luin, että LinkedIn olisi yritykselle paras kanava, riippuu tietysti millä sanomalla siellä haluaa liikkua. Työhyvinvointipalvelujen kohderyhmä lienee yritykset ja ehkäpä päättäjät liikkuvat juuri LinkedInissä. Twitterillä on myös omat hyvät puolensa. Sinne ei ainakaan voi jaaritella pitkiä juttuja, merkkimäärä rajoittaa. Twitter toimii mainiosti linkkien levitykseen. Viestintätoimistojen väki kertoi, että Youtube on tulevaisuuden somekanava. Työhyvinvointiteemaan sopisi teemavideot, joita voisi levittää eri kanavilla. Ne kuulostavat työläältä – vielä. Ehkä videoiden teko on pian meidänkin arkipäivää.

Mikäli teillä on hyvät ja toimivat internet-sivut, saatte varmaan helpolla linkattua sieltä ajankohtaisia tapahtumia eri kanaviin. Tai jos pitäisitte työhyvinvointiblogia, riittäisikö sen linkittäminen someen. Itsellä on nyt tili LinkedInissä, Twitterissä ja Facebookissa. Näissä on mahdollista tehdä ristiin linkkauksia, mitä juuri testasin. Jaoin erään uutisen LinkedInissä, josta se päivittyi Twitteriin ja edelleen Twitteristä Facebookin. Aika helppoa. Yksityishenkilönä se toimi näin, olettaisin, että myös yrityksellä, jos sillä on jokin yhdistävä sähköposti taustalla.

Tältä kurssilta on saanut paljon hyviä ideoita ja rohkeutta testata kaikkea uutta. Löydät varmasti ratkaisun ennen pitkää kaikkiin kysymyksiisi.

Tsemppiä hankkeellenne!
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 12:14
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Laadukkaan sisällön saa käyttämällä ammattitaitoista kirjoittajaa ja kokenutta markkinoinnin tekijää. Näin kirjoituksista tulee mielenkiintoisia, objektiivisia, uskottavia ja niissä korostuu yriyksen kannalta oikeat asiat. Kun sisältö on kunnossa ja oikeat kanavat valittu, paranee yrityksen näkyvyys digitaalisessa mediassa huomattavasti. Pitää myös muistaa, että sosiaalinen media vaatii läsnäoloa ja ajankohtaisuutta. Sisällön pitää uusiutua ja olla mielenkiintoista.
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 12:15