Dinosaurus digivirrassa

lehmiä Viikin laitumella

Projektini oli työpaikkani digitaalisen markkinointisuunnitelman rakentaminen. Suunnitelman teko oli helppoa mutta se kietoutuu täysin sisällöntuotantoon, jonka tuottajat ovat muita kuin minä.

Sisältömarkkinointi on volyymilaji ja sen menestyksen salaisuus on kierrätys. Inboundin luomiseksi sisältöä on tuotettava säännöllisesti ja useisiin kanaviin mutta sen tuottaminen on nopeaa kun substanssi on olemassa. Suuri osa sisällöstä kun on erilaisia näkökulmia ja formaatteja samasta substanssista. Markkinoinnin tehtävä on tuottaa sisällöstä erilaisia näkökulmia ja formaatteja digitaalisiin kanaviin.

Yrityksessämme on nyt käytössä'

Myös juuri avautuneet FB-sivut innostavat kaikki varmasti rikkaaseen sisällöntuotantoon ja jakamiseen! Innostuneisuutta ilmassa! - ainakin minulla!

 

Sisällöntuotannon keskiössä ovat tuotepäälliköt, joiden tieto on kanavoitava markkinoinnin käyttöön. Työntekijälähettilyyden ideologian sisäistäminen, ammattiylpeyden nostattaminen ja kannustaminen ovat tässä avainasemassa.

Ensimmäinen haaste työntekijälähettilyydelle on työtekijöiden suhteellisen matala digitaalisen läsnäolon taso. Muita haasteita ja työntekijälähettilyyden esteitä ovat kiihkeä työtahti ja työntekijän omanarvon tunto ja ammatillisuuden korostaminen. Ne vaikuttavat siihen että työntekijälähettilyyden käynnistäminen on vähintäänkin raskas prosessi.

Sisällöntuotannon mylläkkä. Sen tärkeys ja motivaatio etsivät vielä toisiaan
Sisällöntuotannon mylläkkä. Sen tärkeys ja tekijöiden motivaatio etsivät vielä toisiaan

Työntekijälahettilyyden herättäminen on esillä markkinointitiimissä, johon tuotepäällikötkin kuuluvat. 

Tuoreet FB sivut ja käynnistämisen yhteydessä tehty sisältösuunnitelma ovat hyviä alkuaskeleita sisällöntuotannon herättämisessä.

Toiminta käynnistetään sitouttamalla myös muu henkilöstön sisällöntuotantoon.

Asiakaspalvelu voi tuottaa tekstiä Uutiskirjeeseen omasta näkökulmasta viihteellisellä ja positiivisella twistillä. Huoltoteknikot, jotka tapaavat asiakkaita päivittäin ja ovat aivan asiakasrajapinnassa kiinni, näkevät asioita asiakasnäkökulmasta. Huolto- ja myyntipäälliköiden tulee näyttää esimerkkiä ja johtaa sisällöntuotantoa tuottamalla materiaalia kannattavuuslaskemien tai huollon tehokkuuden näkökulmasta. Tuotepäälliköille voi jakaa kuukausittaiset vuorot sisällöntuotantoon heidän vastuulla olevan tuoteryhmän näkökulmasta. Kaiken tämän voi jakaa kotisivujen ja Uutiskirjeen lisäksi Facebook –sivuilla ja mahdollisten asiaan liittyvien kumppaneiden kotisivuilla.

Projekti on hyvässä nousukiidossa mutta koneen laskeutumisesta hyvin ei ole takeita. Kuten Patrick Lencioni korosti 2017 Nordic Business Forumin The Untapped Advantage of Organizational Health puheen-vuorossaan, työntekijät tarvitsevat sanoman vahvistamisessa toistoa, toistoa ja vielä kerran toistoa. Muutos ei tapahdu yhtäkkiä mutta dinosauruksella on varaa edetä hitaasti, sillä kilpailijat eivät ole vielä kannoilla.

Uusimmat videot voivat tuntua tuotepäälliköistä vielä vierailta mutta sisällöntuotantoa tuotetaan jo huumorin kautta :)

Profile picture for user KyllSu
Projekti

Dinosaurus digivirrassa

Lehmä. Niitty. Kesä. Maito. Paljon positiivisia, tunteita herättäviä asioita, joista kirjoittaa. Ihmisten mielleyhtymiä alalta kun kerron missä työskentelen. Kuulostaa helpolta kunnes kerron että kohderyhmänä ei ole kuluttajat. Vastassa on ammattilaiset, tekniikasta ja automaatiosta kiinnostuneet maitotilan omistajat ja yrittäjät. Tiedonjanoiset, tuotteiden ominaisuuksia vertailevat milleniaalit, jotka ovat kasvaneet traktorin kyydissä iPhone kädessä – ja he hakevat tiedon netistä.

Lehmiä laitumella Viikissä
Lehmä. Niitty. Kesä. Maito. Viikin laitumella pääsee perusasioiden äärelle.

Tähän tilanteeseen hakee markkinointiviestinnän välineitä      40 maassa ja yli 100 eri markkina-alueella toimiva yritys. Yritys, jolla on yli 125 vuotinen historia, vahva osaaminen ja maine suomalaisten maidontuottajien keskuudessa markkinajohtajana.

Ei ehkä helpoin digikampattava, vai onko? Varsinkin kun yritys ei ole panostanut digitalisoitumiseen tähän mennessä lainkaan. Tilanteeseen ollaan nyt heräämässä ja tässä vaiheessa minä päätin lähteä päivittämään osaamista markkinoinnissa, viestinnässä ja johtamisessa. Urakka on iso, haasteellinen ja mielenkiintoinen.

Tavoitteeni on:

  • Rakentaa digitaalisen markkinoinnin suunnitelma, jonka keskiössä on kokonaisvaltainen sisältömarkkinoinnin mix
  • Työntekijälähettilyyden ajatusmallin sisäänajo yrityksen sisällöntuottajissa
Hanna P KIRJOITTI:
Hei! Kiitos bloggauksestasi! Kuulostaa siltä, että teillä on selkeät suuntaviivat ja se on tärkeintä. Askel kerrallaan eteenpäin ja kuten itsekin kirjotit, esimerkin voimin. On hyvä idea yhdistää työntekijälähettilyys osaksi digitaalista markkinointiviestintäänne, ja että panostatte sisältömarkkinointiin ja sisältöjen kierrättämiseen. Itse toimin aivan toisenlaisella toimialalla, mutta bloggauksesi osoitti jälleen kerran sen, että samoja keinoja markkinointiviestinnässä käytetään, toimialasta ja markkinoinnin kohderyhmästä (b2b, b2c) riippumatta.
Lähetetty La, 11/18/2017 - 14:58
Marjut M. KIRJOITTI:
Hei,
kiitos uudesta näkökulmasta suomalaiseen maalaismaisemaan :)
Olin kesällä maitotilalla katsomassa lypsyrobottia ja lehmät suorastaan jonottivat vuoroaan, mikä oli hurjan ihastuttavaa. Ei ehkä sisäisen viestinnän materiaalia, mutta näin kuluttajalle liikkistä - voi olla, että siirrttymme perheen kanssa youtube-kanavanne vakituisiksi asiakkaiksi, jos isoja ruskeita silmiä on riittävästi :)
Iso urakka on varmasti takana ja samanlainen edessä, tsemppiä matkaan! Hien ja kyynelten seassa onnistumisia ja oppia kerättäväksi taskuun.
Lähetetty Ti, 11/21/2017 - 20:37