Ilman suunnittelua hommasta ei tule mitään!

Cava

Kun vein viestinnän kehittämisprojektia eteenpäin törmäsin jatkuvasti siihen tosiasiaan, että monelle yritykselle sosiaalisen median hyödyntämisen suurin ongelma on suunnittelemattomuus. Kerta kerran jälkeen eri tilanteissa tuli esiin, että meidän yrityksessä on tämä ja tuo tehtynä, mutta toteutukset eivät oikein toimi, eivätkä kävijämäärät ole kasvaneet. Kummallista kerrassaan, mutta syykin selvisi, sillä lähes poikkeuksetta sosiaalista mediaa varten ei ollut olemassa minkäänlaista suunnitelmaa, joka liittäisi tämän kokonaisuuden yrityksen laajempaan strategiaan. Voiko sitten sosiaalista mediaa hyödyntää tehokkaasti ilman etukäteen laadittua yksityiskohtaista suunnitelmaa? Mielestäni se on aika lailla mahdotonta, sillä suunnittelematon toiminta sähköisessä mediassa on vähän kuin hyppäisi pää edellä tuntemattomaan veteen: joskus menee hyvin, mutta pahimmassa tapauksessa voivat seuraukset olla tosi vakavat.

 

Suunnitteluhan on työlästä ja aikaa vievää, joten on ymmärrettävää, että on suuri houkutus tehdä hommasta itselle helppoa. Sosiaalisen median ilmaiset palvelut ja kanavien avaamisen helppous houkuttelevat monesti kokematonta käyttäjää vain testaamaan palveluja. Tehty on, mutta entä sitten? Tämä on tilanne varmasti aika monessa yrityksessä tälläkin hetkellä. Mikäli kokeilussa ei olla onnistuttu, on kaikille jäänyt hieman epäilevä asenne koko sosiaalisen median tehosta. Tällä strategialla ei ainakaan epäilevää yritysjohtoa vakuuteta panostamaan sosiaaliseen mediaan!

 

Suunnittelussa kuin toteutuksessakin on hyvä lähteä liikkeellä pienin askelin, media kerrallaan. Kaikkea ei voi tehdä kerralla, koska silloin tahtovat resurssit vain loppua kesken. Tämän lähestymistavan otin ainakin itse omassa viestinnän kehittämistyössäni. Lähtökohtaisesti on hyvä ottaa selvää eri mahdollisuuksista, joiden kanssa yhteistyötä voi tehdä. Sosiaalisen medioiden välineisiin tutustuminen on myös oleellinen osa alkusuunnittelua. Yhteistyökumppaneiden kirjo on vaihteleva, sillä valittavana on niin mainos-, media- kuin viestintätoimistojakin, jotka ovat perehtyneet digitaalisen median käyttöön sekä mahdollisuuksiin. Nämä ammattilaiset voivat toimia tehokkaana lisäresurssina, eikä vain toteutuksessa, vaan myös suunnittelun aikana. Yhteistyöllä ammattimaisen partnerin kanssa, varsinkin alkuvaiheessa, voi välttyä monilta sudenkuopilta matkalla menestykseen. Valinta on kylläkin hankalaa, mutta jo lyhyellä tapaamisella selviää paljon asioita yhteistyökumppanin osaamisesta.

 

Suunnitelman voi rakentaa varsin erilaisilla tavoilla, kunhan pitää mielessään selkeästi, mitkä ovat omat tavoitteet ja odotukset koko sosiaalisen median käytössä. Resurssisuunnittelun lisäksi on tärkeää miettiä oman yrityksen tarina eli käytännössä se, millaisen viestin haluat ja kenelle. Suunnitelmaan liitetyt ohjeistukset ja pelisäännöt jo sellaisenaan voivat estää isoja ongelmia esim. maineenhallintaan liittyen. Tämän lisäksi hyvä suunnitelma sisältää mittarien suunnittelun. Mittareita on olemassa paljon erilaisia, mutta uskoisin, että tehokkain mittari on sellainen, joka mittaa sitä, onko suunnitelmassa asetettu tavoitetila saavutettu.

 

Sosiaalisen median strategia ei ole vain huolimattomasti toteutettuja staattisia sivuja eri välineissä, vaan valtavan dynaamista ja elävää. Toimiakseen tehokkaasti eri sosiaalisen median välineissä, yrityksen tulee keskittyä sisällön luomiseen ja huolehtia siitä, että tehokkaan sisällön tuottajia on organisaatiossa. Innostavilla ja ainutlaatuisilla keinoilla sekä välinevalinnoilla on mahdollisuus saada kohderyhmät innostumaan.

Sukset

Ja sitten vain suunnittelupöydän ääreen… SoMe funny

 

Profile picture for user Ari Rönkä
Projekti
Susanna Myllys KIRJOITTI:
Selkeällä, hyvin laaditulla suunnitelmalla on tosiaan suuri vaikutus projektin lopputulokseen. Kurssin aikana olemme saaneet lukea artikkeleista sekä kuulla muutamilta luennoitsijoilta esimerkkejä siitä mitä vahinkoa epäsuunnitelmallisuus on yritykselle someen mennessä aiheittanut, mutta myös niitä menestystarinoita joita somen avulla voidaan saada. On siis suunniteltava toteutuskelpoinen strategia, suurpiirteisesti sanottuna, missä viestintäkanavissa halutaan vaikuttaa, miten se tullaan toteuttamaan ja ketkä pitävät päivitystä yllä.
Lähetetty To, 09/29/2016 - 13:13