Kohti valtioneuvoston uutishuonetta

Ensimmäisen vuoden YAMK-opiskelijana on ollut ihana huomata, että opinnoista on heti hyötyä. Uudet opitut asiat voi ottaa käyttöön töissä, ja eri kurssien sisällöt tukevat mukavasti toisiaan. Erityisen hyvin tämä toteutuu valtioneuvoston mediapalvelun kehittämisprojektissani.

Valtioneuvoston mediapalvelu on toimittajille suunnattu palvelu, joka on ollut pystyssä vuodesta 2005. Sivuston käyttö vaatii rekisteröitymisen ja sieltä löytyy medialle suunnattua aineistoa kuten yhteystietolistoja, kutsuja tiedotustilaisuuksiin ja valtioneuvoston päätökset liitteineen.

Matkalla uuteen mediapalveluun

Valtioneuvoston verkkosivut siirtyivät uudelle alustalle kuluvan vuoden tammikuussa. Valtioneuvoston verkkosivuston uudistusprojektia hoidetaan ketterällä kehittämismenetelmällä, ja kun uudet sivut julkaistiin, mediapalvelun kehittäminen oli pahasti kesken. Kehittämien on myös jäänyt pahasti muiden akuutimpien ongelmien hoidon jalkoihin ja vasta nyt – yli puoli vuotta sivuston julkimenon jälkeen – meillä on ollut aikaa keskittyä mediapalvelusivuston kehittämiseen.

Aluksi nykyinen mediapalvelu oli rakennettu vanhan mediapalvelun pohjalta. Tämä ei ollut hyvä ratkaisu, koska vanhassa mediapalvelussa oli kaikki valtioneuvoston julkisilla sivuilla oleva sisältö ja medialle suunnattu materiaali. Uudessa mediapalvelussa sisältö on rajattu niihin aineistoihin, jotka on oikeasti suunnattu toimittajille. Osa näistä sisällöistä näytetään toki myös valtioneuvoston julkisilla sivuilla.

Pidimme kollegani kanssa kehityspalaverin alkusyksystä ja pystyimme järjestämään sivuston rakenteen uuteen uskoon. Nykyinen rakenne palvelee toimittajien tarpeita paremmin ja he löytävät tarvitsemansa aineistot helpommin.

Valtioneuvoston mediapalvelu

Ajan myötä olemme huomanneet, että sisällön rajaus on ollut liiankin tiukka. Seuraavana askeleena on lisätä kuvat ja verkkolähetykset näkymään mediapalvelussa. Näin mediapalveluun kirjautunut toimittaja saa myös visuaalisen aineiston helposti käyttöönsä ilman, että hänen täytyy hakea se valtioneuvoston julkisilta sivuilta.

Palvelua kolmella kielellä

Mediapalvelusivustoa on aiemmin toimitettu kolmella kielellä (fi – sv – en). Tämä on ollut työlästä, koska suurin osa aineistosta julkaistaan ainoastaan suomeksi, mikä taas on johtanut siihen, että sivuston eri kieliversiot ovat tiedoiltaan hyvin epätasaiset. Kehittämisprojektin myötä erillisistä kielisivuista on tarkoitus vähitellen pääsetä eroon.

Tarkoituksena on toki myös tulevaisuudessa palvella toimittajia ruotsiksi ja englanniksi, mutta tämä voidaan hoitaa "kieli-täpällä" niissä aineistoissa, joista on olemassa kieliversio. Kirjautumissivu ja aineistojen tilaussivut säilyvät myös eri kielillä.

Tilaisuuksiin ilmoittautuminen mediapalvelussa

Uuden sivustoalustan myötä tilaisuuteen ilmoittautuminen ei enää onnistunut uudessa mediapalvelussa. Tämän toiminnallisuuden rakentaminen käynnistyi kunnolla marraskuun alussa pidetyssä Lync-palaverissa, johon osallistui myös sivuston teknisestä toteutuksesta vastaava taho.

Alkuperäisenä ajatuksena oli, että yhdistäisimme tilaisuuteen ilmoittautumisen (tai akkreditoitumisen) ja valtioneuvoston tila-akkreditoitumisen. Syvällisen keskustelun jälkeen päädyimme siihen, että tässä vaiheessa keskitymme rakentamaan tilaisuuteen ilmoittautumistoiminnon ja erotamme tila-akkreditoitumisen omaksi sprintiksi.

Mediapalvelun kehittäminen on vielä kesken, mutta uskon, että muutamien kuukausien kuluessa meillä on tarjota toimittajille entistä ehompi valtioneuvoston mediapalvelu – uutishuone, josta toimittaja helposti löytää tarvitsemansa tiedon!

Profile picture for user Satu Sisättö
Projekti

Median palvelut yhdestä osoitteesta

Valtioneuvoston viestintä ylläpitää rekisteröitymistä vaativaa media.valtioneuvosto.fi-palvelua, jonka tarkoituksena on koota yhteen medialle suunnatut aineistot. Palvelu on siirtynyt uudelle alustalle ja siirron myötä palvelun rakenne muuttui. Mediapalvelun kehittäminen on käynnissä. Tarkoituksena on

  • sivuston rakenteen selkeyttäminen
  • tietoaineiston kasvattaminen
  • mediapalvelurekisterin ja toimittajien tila-akkreditoitumisrekisterin yhdistäminen.
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Hei Satu,

oli kiva lukea blogitekstiäsi! Asiat, joita pohditte ja joihin olette törmänneet, kuulostivat hyvin tutuilta verrattuna omiin projektikokemuksiin. Tuttua on erityisesti se, että kun projekti on kertaalleen saatu "valmiiksi", niin sitten tuo tärkeä kehittäminen ja uudistustyöt jäävät muiden kiireellisempien asioiden jalkoihin. Harmillistahan se on, mutta niin yleistä, että jatkuvan keskeneräisyyden kanssa on oppinut elämään.

Rohkeasti tuot esille niitä "kipeitä" kohtia, joissa olette huomanneet tarvetta korjausliikkeille. Ne ovat arvokasta luettavaa! Oma kokemukseni on, että harva viestinnän tai mediapalvelun projekti menee kerralla kympin suorituksena maaliin. Niissä on usein niin monta liikkuvaa palaa sekä monia eri käyttäjä- ja kohderyhmiä, että pelkästään jo sen paketin kasassa pitäminen tekniikasta puhumattakaan on hyvin haastavaa. Lisäksi näen, että tällaiset projektit pakostakin muuttavat ajan kuluessa, sillä esimerkiksi toimintakenttä tarpeineen ja toiveineen elää jatkuvasti. Myöskään tekniikka ei aina taivu siihen, mikä olisi asiakaspalvelun tai viestinnän kannalta paras ratkaisu. Näitä asioita punnittaessa usein kuitenkin löytyy toimiva ratkaisu tai ainakin tarpeeksi hyvä vaihtoehto, jonka kanssa päästään eteenpäin.

Ketterä kehittämismalli on varmasti ollut hyvä lähestymistapa! Se mahdollistaa sen, että pystytte reagoimaan ympärillä tapahtuviin muutoksiin tarvittaessa nopeastikin. Minulla on tuntuma, että valtavat projektit, joita suunnitellaan ja hiotaan pitkään, ovat lanseerausvaiheessa jo vanhentuneita - mediamaailman tahti on tänä päivänä niin vauhdikas, että nopeatahtiset ja ketterät projektit ovat lähtökohta onnistumiselle. Samaan hengeen vetoon uskon, että käyttäjätkään eivät enää odota täysin valmista palvelua, vaan sietävät aivan eri tavalla palveluiden kehittämistä ja uudistumista. Parhaimmillaanhan asiakkaat ja käyttävät ideoineen pääsevät mukaan kehittämiseen.

Tsemppiä projektiin ja kehitystyöhön!

- Paula
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 10:13
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Hienoa kuulla, että olet heti päässyt hyödyntämään opiskelujasi työssäsi! Itsekin koen erittäin antoisaksi opiskella työn ohessa, koska siinä saa konkreettisia työkaluja omaan työhön, eikä opiskeltu asia jää vain teoriatasolle.

Tekniset kehitysprojektit tuppaavat usein olemaan sellaisia, että asioita tehdään jonkin verran yrityksen ja erehdyksen kautta. Sivustouudistuksissa käyttäjiltä kannattaa kuitenkin kerätä palautetta läpi projektin ja tehdä korjausliikkeitä palautteen mukaan. Näin varmasti saatte aikaan sivuston, joka palvelee kaikkia osapuolia parhaalla tavalla.
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 10:13