Konjakkia & facebookia laihdutukseen

LAIHDU KONJAKILLA! Näin lukee facebook-sivuston oikeassa reunassa. Mikä juttu tämä on? Kuulostaa mielenkiintoiselta, joten klikataanpa. Tämä on visioni, ja se toivottavasti toteutuu muutaman viikon päästä.

Kaikkien täytyy nykyisin näkyä sosiaalisessa mediassa vai täytyykö? Päätimme kokeilumielessä viedä uuden huipputuotteemme someen. Kuulostaa mediaseksikkäältä laihtua konjakin avulla vai mitä? Totuus on, että sen avulla voi oikeasti pudottaa painoa, ja tästä meidän pitäisi kertoa suomalaisille kaikilla mahdollisilla tavoilla.

Homma hoidossa

Otamme askeleen kerrallaan ja aloitamme somen käytön facebookista, joka on meille kaikille ainakin jollain tavalla tuttu. Vai onko?

Pomoni tunnustaa, että hän ei edes muista enää omaa facebook-salasanaansa. ”Hoitakaa te tämä homma”, hän ohjeisti minulle ja viestintätoimiston Sarille. Kiltteinä ja reippaina tyttöinä vastasimme hymyillen: ”Okei”.

Olen laatinut edellisenä yönä taaperon nukutuksen jälkeen listan siitä, mitä facebook-sivuilla pitää suurin piirtein olla, mitä varten me teemme sivut, mitä haasteita meillä on, miten aktivoimme ihmisiä ja muuta huomioon otettavaa. Lista on kuulemma hyvä. Heti palaverin jälkeen jatkan työtä ja muokkaan listaa.

Sikin sokin sitä vai mitä

Tämän viestinnän kurssin alkaessa en tiennyt koko facebook-projektista mitään. En aavistanut, että muutaman viikon päästä suunnittelen sivuja Konjakille. Tuote oli tullut Suomeen äitiyslomani aikana, joten en edes tuntenut sitä täysin.

Onneksi rajasimme facebook-sivujen teon ainoastaan yhteen tuotteeseen. Koko repertuaarimme olisi tarkoitukseen liian kirjava. Olisi epäloogista lukea sivuja, joissa puhutaan sekaisin laihduttamisesta, nivelvaivoista, vaihdevuosista, virtsatietulehduksista ja vitamiineista. Se olisi voinut karkottaa sivulle tulijat pois saman tien.

Vauhdilla valmiiksi

Ensimmäisessä palaverissa päätimme tehdä sivut valmiiksi kahdessa viikossa. Terveysmessut alkavat 19.10., ja silloin on hyvä mahdollisuus mainostaa facebook-sivuja. No äkkiäkös tuollaisen sivun väsää – jos tietää, mitä tekee. Onneksi Sari on tehnyt aikaisemmin firmoille facebook-sivuja, joten luotan, että hän tietää, miten luodaan selkeä, informatiivinen ja esteettinen sivusto.

Sovimme myös, että Sari hoitaa sivujen päivittämisen. Mezinan henkilökuntaresurssit eivät siihen riitä, kun minäkin olen hoito- ja opintovapaalla. Resurssipula on ollut huolenaiheeni numero yksi. Jos vastuunjako ei olisi selvinnyt heti, olisin todennut, että kannattaa unohtaa koko facebook. Nyt on kuitenkin mielenkiintoista nähdä, mihin tämä vie.

Tarkoituksena on tehdä Konjakia tunnetummaksi sekä lisätä vuorovaikutusta meidän ja kuluttajien välillä. Ennen kaikkea haluamme saada hyviä lukijatarinoita, joista muut saavat inspiraatiota ruveta käyttämään tuotetta. Yhtenä tarkoituksena on myös kokeilla, miten facebook toimii meillä ja saada kokemusta sosiaalisten medioiden käytöstä. Jos homma ei toimi, niin sivuston voi aina lopettaa.

www.mezina.fi/tuotteet/konjak

konjak

Konjakin suomalaiset facebook-sivut avautuivat 19.10.2012:

facebook.com/Konjak

Profile picture for user Janitta Korpi-Anttila
Projekti
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Kiva kuva :)
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 14:45
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Haluatko pudottaa painoa ennen pikkujouluja? Annamme 5 Konjakia koekäyttöön ilmaiseksi ensimmäisille ilmoittautuneille. Testaajien pitää:

- noudattaa käyttöohjeita (2 tablettia 3 krt/ päivässä ennen ruokailuja, 30 päivän ajan)
- liikkua ja syödä terveellisesti testin ajan
- päivittää fiiliksiä facebook-sivullemme
- kertoa miten tuote toimii tai miksi se ei toimi heillä

Vapaamuotoinen ilmoittautuminen testiin sähköpostilla: ms.janitta@gmail.com
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 14:45
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Hienoa, että projektinne on lähtenyt vauhdikkaasti käyntiin! Facebook-sivujen mainostaminen Terveysmessujen yhteydessä on hyvä idea ja näin sivut saavat heti alkuvaiheessa kaipaamaansa mainostusta. Loistavaa, että somen merkitys yrityksenne viestinnässä on ymmärretty ja siihen halutaan panostaa. Facebook-mainonnan rajaaminen valikoituihin tuotteisiin on varmasti ainakin näin projektin alkuvaiheessa hyvä veto. Ehkäpä tuotevalikoimaa voisi tulevaisuudessa laajentaa, kunhan ensin olette keränneet kokemuksia viestinnän toimivuudesta? Ulkopuolinen apu on varmasti pienessä firmassa elintärkeää, jotta Facebookista tai viestinnästä somen kautta ylipäänsä ei tule kenellekään yksi pakollinen työ muiden töiden lisäksi. Tsemppiä kehittämistyöhön! :)
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 14:46
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Terveysmessut oli ja meni. Kuulin juuri, että Konjakin facebook-sivuja ei mainostettu millaan lailla messuilla, vaikka niin piti tehdä.
Tulos = 0 uutta tykkääjää.
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 14:46
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Suosittelen muuten ehdottomasti sitä, että käytätte maksettua Fb-mainontaa, ainakin aluksi. Se ei ole kallista eikä vaikeaa toteuttaa. Ja ehdottomasti kannattaa rummuttaa Fb-sivuja kaikessa muussa viestinnässänne. Nämä keinot toimivat ainakin meillä.
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 14:46
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Luulisi tosiaan, että jotenkin pitää sivut ja tuote tehdä tiettäväksi. Jos tuote on tuntematon, kuten minulle, ei sitä tule googleteltua, joten toinen vaihtoehto on törmätä siihen vahingossa, joka vaatii mainostamista jossain ja jotenkin.
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 14:46
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Minulla on eri kokemuksia facebookin maksetusta mainonnasta, se ei ole meillä ollut mitenkään toimivaa. Toki hintakin perustuu klikkauksiin ja jos niitä ei tule, niin maksuakaan ei tule. Mielenkiintoista olisi pohtia keinoja facebookin tunnetuksi tekemiseen. Mitä keinoja olette ajatelleet käyttää? Onko muilla hyviä käytännön kokemuksia facebookin tunnetuksi tekemiseen?
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 14:47
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Konjak on todella omalaatuinen ja mielenkiintoinen laihdutustuote. Sitähän voisi jopa itsekkin kokeilla :) Olen juuri lähdössä parin viikon lomamatkalle ja olisi mukava saada jokunen kilo pois ennen lomaa. Uskon, että ihmiset reagoivat varovasti laihdutustuotteisiin, eikä vältämättä halua keskustella niistä avoimesti somessa. Olette antaneet Konjakkia koekäyttöön. Näkyykö tämä ilmoitus myös Facebook sivuillanne? Uskon, että kunhan tuote saa tarpeeksi näkyvyyttä Suomessa, siitä ruvetaan myös puhumaan Somessa ja muuallakin. Nyt ei saa menettää toivoa, vaan pitää sitkeästi jatkaa entistä lujemmin rummutusta somessa!
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 14:47
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Kirjoittelen tätä kommenttia vuotta lanseerauksen jälkeen. Hyvä nähdä, että Facebook-sivuston käy ja kukkuu edelleen! Sivusto on auki, mutta tykkäyksiä ei hirveästi ole (lukuhetkellä 92), onkohan tämä oikeasti ollut menestys...

Miten olette kokeneet somen auttaneen? Yhtään en tunne luontais-/laihdutustuotealaa, mutta mielikuva on se, että kilpailu on äärimmäisen kovaa. Tästä syystä kaikki keinot, varsinkin tällaiset ilmaiset kannattaa hyödyntää. Varsinkin ilmaiset.

Mielestäni oli äärimmäisen hyvä iskulause tuo alun Laihdu Konjakilla. Vaikka en itse ole ikinä ollut tuollaisten laihdutustuotteiden "fani", herätti kyllä iskulause kyllä mielenkiinnon, kovasti. Jos joku keino pitäisi valita niin tuo :). Jos ei tuo paino perinteisillä keinoilla ala kohta laskea, niin kokeilen!
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 14:47