- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja

Sisäisiä tiedotteita, asiakaslehtiä, mainoksia, uutisia, asiakirjapohjia, nettisivuja... Voisin jatkaa listaa loputtomiin. Kaikkea tätä hoitaa työyhteisössäni yksi määräaikainen tiedottaja. Aika ei tahdo riittää! Samanaikaisesti kyselyiden kautta tulee heikkoa palautetta sekä sisäisestä että ulkoisesta viestinnästä. Riittämätöntä kuulemma.
Olisiko prosessien kuvaamisesta apua? Aiheuttaako moinen byrokraattinen painajainen luovuuden läsähdyksen?
Korhonen & Rajala (2011) ovat tutkineet viestinnän prosessointia. Heidän mukaan viestinnän ydinprosessit tunnistamalla ja käytännöt kirjaamalla saadaan viestintään tehoa, suunnitelmallisuutta, yhtenäisyyttä ja jatkuvuutta. Päivittäisten rutiinien pyöritys saadaan minimoitua ja voidaan keskittyä varsinaiseen asiantuntijuutta ja luovuutta vaativaan työhön.
Tätä työyhteisöni todella tarvitsee. Nykyiset viestintäkäytännöt ovat tempoilevia ja vastuut sekä tehtävät yhden tiedottajaparan harteilla. Kaaoksemme kesytys taitaa alkaa aivan aakkosista: määrittelemme, mikä on viestintää. Mutta kyllä tästä hyvä tulee!

Kaaoksen kesytys?
Projektin tavoite on työyhteisön viestinnän prosessien kuvaaminen (suunnitelma, ei tietoteknistä toteutusta tässä vaiheessa). Projektissa mukana on lisäkseni tiedottaja.
Työyhteisössäni systemaattinen (ja ammattimainen) viestintätyö on alkutaipaleella. Viestintää hoitaa päätoimenaan yksi määräaikainen tiedottaja. Tämän resurssin avulla on saatu tähän mennessä aikaan viestintäsuunnitelma. Seuraava askel kohti "järjestelmällisyyttä" on viestinnän prosessien kuvaus, joka sisältää vastuiden määrittelyn.
- viestinnän osa-alueiden tunnistaminen
- kuvattavien prosessien valitseminen
- viestinnän vastuiden määrittäminen
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Samoin vastuun jakaminen laajammalle organisaatioon varmasti auttaisi. Yksi ihminen ei voi puhua kaikkien puolesta, vaan jokaisen tulisi hoitaa oma osuutensa viestinnästä. Voisiko vain osa kanavista olla tiedottajan vastuulla ja joiltain osin vastuuta annettaisiin joko toimijoille itselleen tai sitten ulkopuolisille ammattilaisille?
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja