Sopivan kokoista viestintää

Viestintäprojektini alkuperäisenä tavoitteena oli luoda pienten kestävään liiketoimintaan keskittyvien konsulttiyritysten verkostolle sen toimintaa markkinoiva blogi. Blogiprojekti keskeytettiin marraskuussa, koska huomasimme blogin ylläpidon ja laadukkaan sisällön luomisen vaativan ylimääräistä vääntöä, johon verkosto ei ollut vielä valmis. Verkoston täytyy kuitenkin viestiä osaamisestaan jollakin tavalla, ja niinpä blogille päätettiin ideoida vaihtoehtoja.

Uusia ideoita

Yksi varteenotettavimmista ideoista tulikin Itse asiassa -blogista.  Mira ehdotti edelliseen kirjoitukseeni jättämässään kommentissa, että voisimme yrittää päästä vierailijoiksi olemassa oleviin alan vaikuttajien blogeihin. Toinen idea, joka nousi esille verkoston tapaamisessa, oli pienen tapahtuman järjestäminen. Kolmas idea oli  projekteihin ja tutkimuksiin liittyvä julkaisutoiminta.

Sopivan kokoinen idea

Eniten kannatusta sai pienen aamiaistapahtuman  järjestäminen helmikuun lopulla. Aamiaispaikka, sisällöt ja kutsulista ovat jo pääosin valmiina. Ulkopuolinen rahoituskin saatiin järjestettyä. Enää täytyy suunnitella kutsu, hioa sisällöt sekä suunnitella ohjelma ja sen fasilitointi.

Aamiaiseen osallistujille haluamme tarjota sekä uusia näkökulmia kestävän liiketoimintaan että mahdollisuuden tavata kollegoita muista yrityksistä. Hyvin suunnitellun tapahtuman avulla verkosto pystyy lisäämään asiakasymmärrystä ja esittelemään osaamistaan laajemmin ja syvemmin.

Kiinnostuneita osallistujia on enemmän kuin oletimme, mutta olemme toki realisteja lopullisen osallistujamäärän suhteen. Tavoitteena on pitää tilaisuus sopivan kokoisena, jotta voidaan luoda ilmapiiri, jossa voi syntyä aidosti hyödyllistä keskustelua. Aamiaisen annin perusteella olisi sitten tarkoitus luoda viestintäsuunnitelma, joka olisi toteuttamiskelpoinen sekä asiakkaiden että verkoston tarpeiden osalta.

No - oliko tästä mitään hyötyä?

Projekteista on aina tavalla tai toisella hyötyä. Ainakin minä opin sen, että verkostojen välisen tekemisen organisointi ja itse tekeminen on hyvin erilaista kuin vaikkapa yhden yrityksen sisällä. Perusasioiden selvittämiseen menee paljon aikaa ja energiaa.

Useampien vaihtoehtojen miettiminen heti projektin alussa olisi säästänyt kaikkien aikaa ja olisimme viestinnän toteuttamisessa paljon pidemmällä. Mutta ainakin tiedän nyt, miten ensimmäiset tapaamiset olisi kannattanut fasilitoida.

Usko yhdessä tekemiseen ja sen tuomiin hyötyihin on verkostolle itsestään selvää. Yhteinen motivaatio saa verkoston etsimään uusia toimivampia ideoita eikä luovuttamaan ensimmäisten vaikeuksien tullessa eteen. Se on mielestäni hyvä merkki alkavalle uudelle vuodelle ja verkoston uusille hankkeille.         

Profile picture for user Elise Levanto
Projekti

Kestävyydestä parasta bisnestä

AWE on asiantuntija- ja yritysverkosto, jonka tarkoituksena on tarjota sekä työmenetelmiä että sisältöjä, joiden avulla asiakasyritykset voivat ideoida ja tehdä kestävyydestä  kannattavaa bisnestä. Kehittämisprojektin tavoitteena on luoda ko. verkostolle blogi-sivu(t).

  • Määritellä blogille tavoitteet, kohderyhmät ja mittarit
  • Suunnitella/määritellä blogin visuaalinen ilme
  • Tehdä viestintäsuunnitelma – mitä, kuka ja milloin
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Kiva, että jaoit projektisi onnistumiset ja vaikeudet päivityksessä. On hyvä muistutus itsellekin viestinnän suunnitelmaa sekä kehittämishanketta aloittaessa, että kannattaa olla muitakin vaihtoehtoja mielessä jos jokin ei toimikaan.

Hienoa, että sait apua ja uusia ideoita tämän blogin kautta omaan suunnitelmaasi ja sait sen toteutettua. Kuulostaa siltä, että ei ollut kovinkaan helppo projekti toteuttaa käytännössä.

Tsemppiä tulevaisuuden uusille hankkeille!
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 12:43
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Hienoa Elise, että et luovuttanut, vaikka edellisessä kirjoituksessasi kerroit, että projekti kaatuu. Saitte järjestettyä aamiaistapahtuman ja olisikin ollut mielenkiintoista tietää miten se sujui. Jos tapahtuma oli onnistunut ja halutaan henkilökohtaisia kontakteja, niin ehkä verkoston jäsenet voisivat jatkossa vuorollaan järjestää oman vastaavan tapahtuman.

Verkostoille tekeminen on selvästi erilaisempaa kuin yritykselle. Tuli sellainen olo, että vaikka tiedetään mitä pitää tehdä ja halutaan tehdä, niin miten se tehdään onkin toinen juttu. Verkostoituminen on nykytrendi, joten neuvosi ja kokemuksesi ovat monelle kullanarvoisia. Tsemppiä syksyyn!
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 12:43