Yhden naisen kampanja

Minulla on tapana haalia itselleni tekemistä, joskus ehkä liikaakin. Työssäni vastaan tällä hetkellä enemmän tai vähemmän kaikesta, mikä liittyy tarjoamaamme sisällöntuotantotyökaluun Gimlet Composeriin. Composer on helppokäyttöinen työkalu organisaatioille, joilla on halua ja resurssit tuottaa verkkokursseja itse.

Vaikka työtehtäviini ei kuulu markkinointi, sain Composerin "tee-se-itse-hengessä” päähäni, että olisi mukava suunnitella työkalulle markkinointikampanja. Kokemustahan minulla ei vastaavasta ole. Ettei vain mentäisi nyt täysillä päin...?

Suuret suunnitelmat

Aloitin projektini syyskuun puolessa välissä keskustelemalla konsernimme markkinointijohtajan kanssa, mietimme aikataulua ja mitä elementtejä kampanja sisältäisi. Kampanjan rakenne hahmottui nopeasti ja aikataulukin sovittiin alustavasti keväälle 2016. Mutta ennen kuin kampanja voitaisiin lanseerata, olisi vielä paljon työtä edessä.

Composer-työkalusta julkaistiin vuoden 2014 lopulla uusi HTML5-teknologiaan perustuva versio, jonka ansiosta verkkokursseja voidaan suorittaa myös mobiilisti. Vaikka uutta versiota on kehitetty isoin harppauksin kuluneen vuoden aikana, vaatii se mielestäni vielä viilaamista ennen lanseerausta. Uudesta projektista innostuneena listasin asiat, jotka halusin saada kuntoon ennen markkinointikampanjaa. Lista ei ollut lyhyt.

Sokerit laskee, ei ihmiset!

Hommat lähtivät hyvin käyntiin! Syyskuun loppuun mennessä työkalusta saatiin julkaistua myös suomenkielinen versio sekä päivitetyt manuaalit. Lokakuun alku toi kuitenkin pöydälleni paljon uusia asiakasprojekteja, ja uskoni hahmottelemaani kampanja-aikatauluun alkoi hieman horjua.

Kiirettä ei auttanut se, että teknologia tiimiimme tuli yllättäviä henkilöstömuutoksia – kuka nyt tekee kaipaamani tekniset korjaukset!? Yhtenä iltana toimistolla huomasin kopioivani koodia vaikka koodaaja olekaan. Mietin hiljaa mielessäni, tuleeko tästä minun burnout-projektini?

karkit

Peli poikki ja reality check! Pidimme seurantapalaverin markkinointijohtajan ja hänen karkkikipponsa kanssa – sokerit laskee, ei ihmiset! Todettiin, että keskitytään siihen, mihin pystytään. Jos tekninen kehitys ei juuri nyt etene, niin edistetään sitten kampanjan elementtejä! Suunnittelin käsikirjoituksen Composerin esittelyvideoon ja kävimme sen läpi konseptisuunnittelijamme kanssa.

Lähdin myös hahmottelemaan kampanjaan liitettävän uutiskirjeen näkökulmaa. Yrityksemme tarjoaa verkkokoulutuksia sekä avaimet käteen -palveluna että Composer-työkalulla itse tuotettuna, joten lähtökohtana voisi olla yleisesti verkkokoulutuksista saatava hyöty.

Tutkimuksetkin kertovat, että heikko osaaminen vie tuottavuutta (HS 12.5.2015). Haasteena koulutuksien tarjoamiselle on usein ajan ja rahan puute. Osaamista ja siten myös tuottavuutta voisi parantaa digitaalisin ratkaisuin - avaimet käteen tai tee itse.

Hämärästä aamun koittoon

Haasteita on siis ollut ja tulee varmasti vielä olemaan. Jatkan kuitenkin sinnikkäästi kampanjan elementtien työstämistä, luotsaan Composer-työkalun teknistä kehitystä ja hoidan samalla muita työtehtäviäni.

Iso haaste on vielä edessä, kun kampanja lopulta käynnistyy ja pitäisi selvitä kaikista niistä suunnitelluista workshopeista ja webinaareista. Välillä on kuitenkin hyvä vetää vähän happea, joten lähdenkin tästä viikon lomalle Dubaihin, ettei tämä pimenevä marraskuu (tai ambulanssi) vie mennessään.

Profile picture for user Silja S
Projekti

Yhden naisen kampanja

Kehitysprojektini aiheena on suunnitella markkinointikampanja verkkokurssien sisällöntuotantotyökalulle, jonka parissa työskentelen. 

 

Työkalu on suunnattu asiakkaille, joilla on tarve tuottaa paljon verkkosisältöjä sekä resurssit ja halu tuottaa sisältöjä itse. Ja tietenkin jos asiakkaan omat rahkeet ei riitä, hän voi aina kääntyä asiantuntijoidemme puoleen.

 

Työkalu ei ole ns. päätuotteemme, mutta nykyisessä tiukassa taloustilanteessa tällaiselle työkalulle on varmasti kysyntää. Hankkeen tavoitteena onkin siis lisätä työkalun tunnettavuutta.

 

En työskentele markkinoinnin tai viestinnän parissa eli kyseessä on myös vähän tälläinen omien markkinointitaitojen "kokeiluprojekti".

Tavoitteet

  • suunnitella kampanjan aikataulu ja käytettävät elementit
  • tuottaa kampanjaan sisällöt
  • toteuttaa kampanja keväällä 2016
  • lisätä työkalun tunnettavuutta ja siten myös myyntiä
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Kiitos Silja mielenkiintoisesta blogikirjoituksesta. Hienoa on, että uskaltaa kokeilla kaikkea uutta ja ottaa itselleen haasteita niin elämässä yleensäkin kuin myös töissäkin!

Ensimmäiseksi minulle tuli mieleeni, ettet vain ottaisi itsellesi liikaa työtä ettei tulisi vaan ylimääräistä tressiä tästä uudesta projektista. Tietenkin niin kuin edellä sanoinkin niin uuden oppiminen on aina kiinnostavaa ja mielenkiintoista. Uskonkin jos projekti on mielenkiintoinen niin siihen riittää paukkuja ja mielenkiintoa niin hyvähän siitä tulee.

Kaiken kaikkiaan todella mielenkiintoinen projekti ja toivottavasti saat järjestettyä aikaa tälle projektille muiden töiden ohessa ja toivotan onnea projektin läpiviennissä:) ja nautihan Dubain lämmöstä:)
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 10:14
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Hei Silja,

Todella ajankohtainen aihe ja saattaa tuoda lisää myynnillisiä mahdollisuuksia yrityksellenne. Oppiminen eri muodoissa ja välineillä on varmasi tulevaisuuden kouluttautumisen muoto. Tämä antaa uusia ajansäästö ja taloudellisia säästömahdollisuuksia asiakkaillenne. Uusi järjestelmä saattaa myös tukea ihmisten erityyppisiä oppimismetodeja.

Blogiasi oli mielenkiintoista lukea. Kiire kuvastui kertomastasi. Toivottavasti saat sitoutettua mahdollisimman pian projektisi toteutukseen muitakin henkilöitä. Dubain matkasta saat varmasti valoa ja energiaa pimenevään syksyyn :)
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 10:15
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Moikka Silja!

Kiitos kivasta bloggauksesta, joka herätti minut muistamaan oman organisaationi käytössä olleen verkkokoulutustyökalun.

Meille pidettiin ensin nopea perehdytys työkalun käytöstä ja sitten laitettiin homma tulille, tehkää testejä, luokaa videoita kuului pulina päällikön suusta. No tehtiinhän sitä mutta aika ja resurssit tulivat vastaan ja app iphonen näytöllä vanheni vanhenemistaan.

Minua kiinnostaisi kuulla, mihin käyttötarkoituksiin teidän työkalua voi käyttää ja onko sen tekniset ominaisuudet hyvät? Meillä käytössä ollut työkalu oli hankala, koska nettiyhteys pätki, kuvan laatu oli vähän sinne päin ja videoiden tekeminen oli vain liian haastavaa.

Toivon, että saatte tehtyä omasta sovelluksestanne meidän työkalua paremman, jotta se myisi hyvin ja asiakkaanne saisivat työkalun käytöstä aitoa lisäarvoa. Huippua lomaa ja aurinkoisia ajatuksia myös :)

Päivi.P
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 10:15
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Hyvä blogikirjoitus, Silja. Pidin erityisesti koukuttavista otsikoista. Silmäiltyäni otsikon Hämärästä aamun koittoon mietin, että rentoudutko kyseisen leffaan parissa vai mitä. Mutta se olikin Dubain-matka :)

Tsemppiä workshopeihin ja webinaareihin!
Johanna J.
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 10:15
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Heippa kaikille ja kiitos kommenteista!

Loma teki hyvää ja todennäköisesti tulenkin lyöttäytymään oman kampanjani kanssa yhden toisen keväällä alkavan kampanjan kylkeen, niin tulee vähän lisäkäsiä näihin hommiin :)

Ja niille, joita ko. työkalu kiinnostaa, niin lyhyesti kerrottuna, Composer on tarkoitettu puhtaasti vain verkkokoulutuksien tuottamiseen. Kun työkalu otetaan käyttöön luodaan asiakaskohtainen kurssipohja, asiakkaan visuaalista linjaa mukaillen. Näin sisällöntuottajat eli verkkokurssien tekijät voivat keskittyä vain sisällöntuottamiseen eikä heidän tarvitse huolehtia kurssien ulkoasusta.

Toki kursseihin voi lisätä videoita ja ääntä sekä kuvia, mutta nämä tulee käsitellä josssain muussa järjestelmässä ennen lisäämistä, Composer ei siis ole videoiden tai kuvien editointityökalu. Työkalu on pyritty pitämään hyvin simppelinä ja suoraviivaisena, että ns. kuka tahansa osaisi käyttää sitä :)

Työkalussa on tarjolla myös erilaisia tehtäviä sekä sivumalleja ja mahdollisuus rakentaa lopputentti.

Composer on yksi osa tarjoamaamme kokonaisuutta eli tämän lisäksi kauttamme on mahdollisuus saada verkkokurssien hallinnointityökalut ja jakelualusta sekä tietenkin asiantuntijoiden apua kurssien ym. tuotantoon.
Ja tietenkin jos ei halua ottaa meidän kokonaisuutta käyttöön, Composerissa tuotetut kurssit saa otettua ulos myös SCORM- tai offline-paketteina.

Tulipas nyt kuitenkin pitkästi kerrottua :D

Tsemppiä kaikille loppuvuoteen!

SiljaS
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 10:15