Tykkäämisestä syvempään suhteeseen

Jokaisessa suhteessa tulee se vaihe, kun ihastuminen muuttuu syvemmäksi välittämiseksi. Edellyttäen, että kaikki menee hyvin, eikä toinen halua lähteä uuden kumppanin matkaan. Tätä toisen kumppanin matkaan lähtemistä yritykset pyrkivät ehkäisemään: asiakkaaseen halutaan intohimoisesti muodostaa syvä suhde. Suhteet ovat myös muuttuneet vuosien saatossa. Aiemmin mies toi sentään kukkia naiselle; nyt ihastumisen kohokohta voi olla julkinen ”tykkääminen” Facebookissa.

Yrityksessämme lähdimme miettimään näitä suhdekoukeroita.Ymmärsimme, ettei pelkällä Facebookilla pötkitä kovin pitkälle. Asiakas on hurmattava monella tavalla ja suhteen syveneminen vaatii koko sosiaalisen median voiman. Vuoden 2013 ”suhdetrendeihin” maailmalla voi kurkata täältä.

Yhteisestä kotipesästä on pidettävä huolta

Kaikki lähtee yrityksen kotisivuista, koska ensivaikutelman voi antaa vain kerran. Ei riitä, että kotisivut näyttävät hyviltä ja niitä päivitetään jatkuvasti, jollei sosiaalinen media näy siellä. Jo tällä pienellä toimenpiteellä saimme aikaan suuren muutoksen. Sosiaalisen median optimoinnista kotisivuille ovat muutkin olleet kiinnostuneita. Aiheesta on tehty myös opinnäytetöitä, joista yhteen esimerkkiin voi tutustua täältä.

Some suhteen mukaan

Suhde tarvitsee hoitoa. Kaikki suhteet ovat erilaisia, kuten some-kanavatkin. Facebook on loistava koko kansan media ja siellä on helppo tiedottaa asioista, mutta Twitterissä on mahdollisuus päästä lähemmäs asiakkaan arkea. LinkedInissä taas panostetaan työnantajakuvan luomiseen.

Yksi tykkää äidistä, toinen tyttärestä – yksi Facebookista, mutta ilmeisesti yhä useampi Twitteristä. Sillä tiesitkö, että Twitter kasvaa nopeimmin sosiaalisista medioista? Nyt tiedämme mekin. Twitteriin panostetaan yrityksissä. Ja se näkyy viivan alla! Kannattaa kuitenkin ottaa oppia twiittauksissa esimerkiksi täältä.

Älä huuda mulle ja muita some-ohjeita

Monet yritykset ovat havahtuneet siihen tosiasiaan, että sosiaalisen median keskusteluille on oltava erillinen ohjeistus. Hyvä lista yritysten some-ohjeista löytyy kurkkaamalla tänne. Valtiovarainministeriö on laatinut myös Sosiaalisen median tietoturvaohjeen, jonka lukemisesta ei varmasti ole haittaa kenellekään.

Yrityksessämme on myös perustettu blogi, jonka kirjoittajina toimivat työntekijät. Se on hauska lisä kanaviin ja sopii etenkin erilaisista palveluista tiedottamiseen ja asiakkaiden tietoisuuden kasvattamiseen. Ja uskokaa kun sanon, ettei blogia olisi olemassa ilman selviä ja kattavia some-ohjeita.

Lopuksi asiasta kukkaruukkuun eli kysymykseen , olemmeko sosiaalisen median kuplassa neulojen lähestyessä. Jokainen voi miettiä asiaa omasta näkökulmastaan. Minä totean vain Steve Martinin tapaan, että “Kaaos kaaoksen keskellä ei ole hauskaa, mutta kaaos järjestyksen keskellä on.".

Profile picture for user Tiiti Pesonen
Projekti

Tavoitteena tykkäämistalous

OIen melkoinen tumpelo mitä tulee sosiaalisen median kiemuroihin. Juuri tämän takia päätin tutkia ja käsitellä Facebookin parempia hyödyntämismahdollisuuksia ison organisaation näkökulmasta. Lähdin urakkaan intoa puhkuen, kunnes ymmärsin miten paljon eri vaihtoehtoja, mahdollisuuksia ja riskejä tähän viestintäkanavaan liittyy …

Apua.

*****

Kehittämisprojektini tavoitteet ovat:

  • Nykysivuston analysointi ja muiden (isojen) organisaatioiden sivustojen benchmarkkaus
  • Löytää keinoja sivuston mielenkiintoisempaan, monipuolisempaan ja tehokkaampaan käyttöön
  • Näkyvyyden (ja tykkäysten) lisäämistapojen löytäminen.