Herkkujen löytäminen ei ole helppoa – mistään!

Vähän mutta hyvää, mistä löytää herkkuja, miten saisimme erotettua jyvät akanoista? Miten vastata haasteisiin, jotka ovat jo näkyvissä? Kehittääksemme yrityksemme yhteistyötä bloggareiden kanssa päätimme hyödyntää myös myyjiemme blogitietoutta ja ammattitaitoa.

Toisaalta ajatuksena oli myös se, että innokkaat lukijat pääsevät antamaan tietojaan ja osaamistaan yhteisen hyvän eteen sekä monipuolistamaan omaa työnkuvaansa. Päätimme siis luoda työryhmän yrityksemme blogiyhteistyön kehittämiselle! 

Ryhmä kasaan

Kohtasimme heti ensimmäisen haasteemme, miten löydämme vajaan kolmensadan henkilön joukosta juuri ne idearikkaimmat ja innokkaimmat myyjät ja miten saamme juuri heidät innostettua mukaan upouuteen ryhmäämme, josta olimme itse jo kovin innoissamme? Teimme ilmoituksen ja pyysimme halukkaita hakemaan mukaan. Hakemuksia tuli ja kokosimme ryhmän, johon kuuluu kahden vetäjän lisäksi neljä innokasta myyjää. 

Nyt on siis ryhmä koottu ja alkaa itse työt. Jota huviksikin voisi sanoa. Olemme kertoneet ryhmälle tavoitteemme ja aikataulumme. Koska asumme eri puolilla Suomea, työskentelee jokainen yksin ja sitten kokoonnumme yhteiseen puhelinkokoukseen tai ehkä jopa tapaamme. Antoisintahan olisi, että tapaamme ja vaihdamme ajatuksiamme livenä, mutta ehkä tällaisessa alkukartoitusvaiheessa jokaisen on mielekästä työskennellä ihan itsekseen.

Omat tunnelmani ovat odottavat, mutta kieltämättä tämä uusi ryhmä vie tai veisi myös resursseja. Ja kuten yritysmaailman henkeen kuuluu, tulee koko ajan uusia tehtäviä, uusia aikatauluja ja vielä tärkeämpiä hankkeita. Joten juuri aloitetut meinaavat jäädä jalkoihin.

Hyvä draivi

Tässä haaste kaksi, miten pidämme ryhmän hengen innokkaana ja keskitämme aikamme ja resurssimme, jota usein on liian vähän, oikeisiin asioihin? Miten haarukoimme nyt alkuun blogeja,  niitä herkullisimpia, ja niitä, jotka palvelisivat meitä parhaiten?

No, ehkä jokaisella on siihen omat toimintatapansa ja hyvä niin, ehkä se on juuri keino, jolla pystymme kartoittamaan blogimaailmaa mahdollisimman laajalti. Kunhan olemme löytäneet sopivia uusia yhteistyökumppaniehdokkaita alamme miettimään aktiviteetteja keväälle. Tähän haluaisimme niin kovasti uusia ja tuoreita ajatuksia omiemme tueksi!

Koska yleinen toimintatapamme on itsenäinen ja olemme tottuneet tekemään päätöksiä ja toteutuksia pienellä porukalla ja nopeasti, täytyy oikein opiskella sitä, että vastuuta voi myös jakaa. Mutta mitä nyt, kun keksin jo itse ison aktiviteetin keväälle ja tein suunnitelman miten hyödyntää sitä blogiyhteistyössä. Onko se sitten reilua, että kootaan työryhmä ja ennen kuin se on varsinaisesti edes käynnissä, on osa tehtävistä jo tehty! Ei, se ei ole reilua.

Tai voisiko tehtävänkuvaa muokata niin, että kerromme reunaehtojen olevan jo olemassa, mutta nyt miettisimme yksityiskohtia ja konkreettisia toimenpiteitä kevään päätapahtumallemme ja aktiviteeteille? Ehkä sitten täytyy tehdä niin.

Lopputulos arvoituksena

Se, miltä meidän herkkumme tulee näyttämään, hyödynnämmekö mahdollisuuksia ja potentiaalia parhaalla mahdollisella tavalla ja kokevatko blogin kirjoittajat ja tietysti myös niiden lukijat juuri meidän yhteistyömallimme houkuttelevaksi jää nyt vielä arvoitukseksi. Odotukset korkealla raivaan kalenteristani taas lisää tilaa ryhmän hallinnoimiselle ja kuplivan yhteistyön ylläpitämiselle!

Profile picture for user Petra Autinen
Projekti

Herkkujen löytäminen

Olemme koonneet 4+2 henkilön blogityöryhmän, jonka tavoitteena on kehitää yrityksemme ja blogien välistä yhteistyötä. Löytää herkullisimmat ja ajankohtaisimmat blogit ja ideoida uudenlaisia, tuoreita aktiviteetteja. Työryhmään valittiin kahden vetäjän tueksi neljä idearikasta myyjää.

Tavoitteet:

  • löytää nousevia, raikkaita blogeja ja siten uusia yhteistyökumppaneita ja asiakkaita
  • ideoida innostavia aktiviteetteja bloggareille
  • ylläpitää toimintatapojamme vetovoimaisena myös bloggareiden suuntaan
  • antaa myyjillemme mahdollisuus osallistua ja vaikuttaa toimintatapojemme kehittämiseen
  • lisätä yrityksen näkyvyyttä blogeissa
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Hei Petra,

Ja kiitos mielenkiintoisesta kirjoituksesta.

Pohdit, onko reilua, että olet jo keksinyt aktiviteetin keväälle. Mielestäni se on alkuvaiheessa hyvä asia, koska kuten itsekin mainitsit, muut työkiireet aiheuttavat aikataulupaineita. Ottamalla alussa aktiivisemman roolin, sinä varmistat, että ryhmän toiminta pääsee kunnolla vauhtiin. Jatkossa voit antaa enemmän aikaa ja tilaa muiden ideoille. Tosin jonkun on varmistettava ryhmän toiminta jatkossakin. Uusiin asioihin lähdetään täysillä mukaan, mutta aina se ei kestä alun innostuksen laannuttua. Tämä taitaa olla yrityksissä usein ongelmana, kun lähdetään mukaan sosiaaliseen mediaan. Siksi on perusteltua, että ryhmän työ alkaa tiettyjen reunaehtojen puitteissa. Luulen, että ryhmällä riittää silti paljon mietittävää ja tekemistä.

Tsemppiä jatkoon ja pidä tosiaan huoli, että saat tälle projektille aikaa. Olisi sääli, että hyvin alkuun lähtenyt projekti hautautuisi muiden tehtävien alle.
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 12:35
Vilma Kuke KIRJOITTI:
Hei Petra,

Loistava ajatus kehittää yrityksen yhteistyötä bloggareiden kanssa.

Hienoa, että olette saaneet jo ryhmän koottua innokkaista myyjistä. Työ pitää kuitenkin jostain aloittaa, joten mielestäni on hyvä että olet jo kehitellyt aktiviteettia keväälle. Voisiko ideaa vielä jatkojalostaa ryhmän kesken?

Toivottavasti pääsette myös silloin tällöin tapaamaan kasvotusten, vaikka olettekin eri puolella Suomea. Tällaiset tapaamiset tuottavat usein lennokasta ja idearikasta ajatuksenvaihtoa.

Paljon tsemppiä sinulle!
Lähetetty Ma, 10/31/2016 - 12:35